назад

Про права дітей з особливими потребами на навчання розповідають у Першому криворізькому місцевому центрі

1Непоодинокими є випадки, коли до Першого криворізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звертаються батьки дітей, які мають обмежені фізичні можливості. Їх турбує питання щодо забезпечення інклюзивної освіти для їх дітей – яким чином можливо організувати ставку асистента учителя у школі, куди звертатись та на якій підставі це має зробити керівництво навчального закладу та ін. Головний спеціаліст відділу представництва Першого криворізького місцевого центру з надання БВПД Анна Лактюшина підготувала інформацію з цього приводу – вона стане в нагоді всім, кого турбує питання навчання учнів з особливими освітніми потребами.

Отже, відповідно до контингенту учнів з особливими освітніми потребами, керівник навчального закладу визначає кількість відповідних учителів, асистентів учителя та, за потребою, асистентів дитини. Це відповідає пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603. Зокрема, документом встановлено, що за рахунок спеціального фонду загальноосвітні навчальні заклади можуть вводити додаткові посади.  Додаткові посади також можуть вводитися рішенням сесії місцевої влади за рахунок видатків місцевого бюджету. Це врегульовано частиною першою статті 14 Закону України «Про освіту», де йдеться про повноваження органів  виконавчої  влади  та  органів  місцевого  самоврядування,   серед   яких – встановлювати, не нижче мінімальних нормативів, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечувати фінансування витрат на їхнє утримання.

Для того, щоб було введено ставку вихователя або помічника вчителя з розрахунку 0,5 ставки на клас, де виховуються діти з особливими потребами, варто перш за все заявити про таку потребу. Для цього слід письмово звернутись на ім’я керівника закладу. Якщо відповіді або реакції не буде — звертайтесь до відділу освіти виконкому районної у місті ради, управління освіти та науки міської ради, департаменту освіти та науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації.  Звернення краще направляти листом з описом вкладення та з повідомленням про вручення або надавати особисто в канцелярію закладу.

У разі відсутності можливості введення додаткової посади, зокрема асистента дитини, таку функцію можуть виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) в їхній письмовій заяві.  Це співвідноситься із статтею 59 Закону України «Про освіту» та статтею 12 Закону України «Про охорону дитинства», якими на батьків покладається відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини.

Якщо батькам дітей потрібно дізнатись про вже наявні школи/класи, де навчаються діти з особливими потребами, варто використати своє право на інформацію та направити до районного/міського відділу освіти інформаційний запит відповідно до Законів України “Про доступ до публічної інформації” та “Про інформацію”, в якому попросити надати інформацію, яка вас цікавить. Відповідь на такий запит має надійти у термін 5 робочих днів на зазначену в запиті адресу/електронну адресу.

Нагадуємо, що батьки дітей з особливими потребами як і їх представники мають право на призначення адвоката за рахунок держави в інтересах своїх дітей. Для цього потрібно звернутись до Першого криворізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (вул. Качалова, 2 (пл.О.Поля), 056-405-54-04; 098-040-83-70.

Гаряча лінія системи безоплатної правової допомоги працює цілодобово та безкоштовно 0-800-213-103.