Після запровадження воєнного стану Кабмін заборонив органам контролю здійснювати перевірки субʼєктів господарювання. Як сьогодні захистити права споживача й до яких інстанцій звертатися – пояснює заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Ольга Чорна.
Права споживачів викладені у Законі України «Про захист прав споживачів». Зокрема, відповідно до цього закону, якщо споживач придбав товар з недоліками, неналежної якості або ж якщо товар не підходить йому за певними характеристиками, він має право на заміну товару, пропорційне відшкодування вартості чи на відшкодування витрат на усунення недоліків. Та попри чітко прописані норми, на практиці в споживачів виникає чимало питань.
Проте важливо знати, що товар належної якості можуть обміняти в разі, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. Щоб замінити неякісний товар, в тому числі й продукт харчування, чи повернути за нього кошти, потрібно мати чек, який засвідчує придбання товару.
Окрім прав, споживач має і обов’язки. Один із яких – уважно перевіряти маркування товару, дату виготовлення і строк його можливого використання.
У випадку, коли продавець відмовляється виконувати законі вимоги, слід звертатися до адміністратора магазину. А якщо виникає конфліктна ситуація – фіксувати її на телефон. Запис допоможе відстояти права в суді.
Претензії до продавця можна висловлювати письмово – в письмових заявах і зверненнях. Це передбачено законодавством.
Процедура повернення чи заміни товару передбачає написання покупцем заяви (чи звернення) до субʼєкта господарювання. Якщо ж продавець вимогами нехтує, то в мирний час покупець з письмовою відповіддю на своє звернення (або без неї, якщо продавець такої відповіді не надав), з товаром та чеком міг звернутися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Яка, своєю чергою, мала б провести перевірку. Під час воєнного стану діє мораторій на такі перевірки. Тож головний спосіб відновити свої порушені права – звернення до суду. До речі, якщо йдеться про захист прав позивача як споживача, він звільняється від сплати судового збору.
Куди ж іще, крім суду, може звернутися споживач?
Якщо продавець не використовує касовий апарат, то споживач може скаржитися до Державної податкової служби, яка сьогодні, попри запровадження воєнного стану, може проводити перевірки й накладати штрафи на субʼєктів господарювання.
Повідомити про маркування товару іноземною мовою, а не державною, як того вимагає законодавство, Ще одна інстанція, можна до Уповноваженого із захисту державної мови. Для цього на сайті Уповноваженого є спеціальна форма.
Порушення у сфері фінансових послуг оскаржують до Національного банку України, а саме до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. Подати скаргу також можна онлайн.