назад
31.07.24

В Україні затверджено програму відновного правосуддя за участю неповнолітніх підозрюваних, обвинувачених

Затвердили програму відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення. Відповідний наказ Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України та Офісу Генерального прокурора підписали 22 липня 2024 року. 

Мета програми – забезпечити: 

  • впровадження відновного підходу щодо реагування на кримінальне правопорушення; 
  • належні правові процедури до учасників кримінального провадження щодо неповнолітніх;
  • відшкодування завданої потерпілому шкоди;
  • ресоціалізацію неповнолітніх та зменшення впливу факторів ризику, які зумовлюють їх протиправну поведінку;
  • запобігання вчиненню неповнолітніми кримінальних правопорушень повторно.

Передумови затвердження програми

З 2019 по 2023 роки на базі системи безоплатної правничої допомоги реалізовувався пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення» (наказ Міністерства юстиції України та Генеральної прокуратури України від 21.01.2019 року № 172/5/10). У 2019 році реалізація пілотного проєкту розпочалась у шести регіонах України: Донецькій, Одеській, Львівській, Луганській, Миколаївській та Харківській областях. За підсумками реалізації у квітні 2020 році пілотний проєкт було поширено на всю територію України. 

Пілотний проєкт ґрунтувався на відновних підходах у кримінальних провадженнях про кримінальні проступки та нетяжкі злочини, вчинені неповнолітніми, і включав в себе скоординовану організацію ефективної комунікації між такими неповнолітніми і потерпілими від вчинених ними кримінальних правопорушень з метою забезпечення відшкодування заподіяної шкоди, максимально раннього виведення неповнолітніх правопорушників із кримінального процесу (за наявності законодавчих підстав), а також ужиттям узгоджених заходів для їх ресоціалізації та запобігання повторним кримінальним правопорушенням.

Необхідність застосування такого підходу за участю неповнолітніх, які опинилися у контакті з законом, була закріплена у Національній стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2028 року № 1027-р.

Пілотний проєкт було запроваджено за підтримки Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх, а також до 2021 року підтримувався Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в України.

Медіація була ключовим інструментом на шляху досягнення мети цього пілотного проєкту. 

Зокрема, в межах пілотного проєкту, медіація застосовувалася для того щоб спробувати врегулювати конфлікт у кримінальному провадженні між потерпілим та неповнолітнім підозрюваним, а також організувати комунікацію між сторонами конфлікту про можливість визначення, обрання та узгодження заходів ресоціалізації неповнолітнього, який бере на себе відповідальність за наслідки вчиненого кримінального правопорушення.

Пілотним проєктом активно користувалися прокурори окружних прокуратур, як процесуальні керівники досудового розслідування. За механізмом пілотного проєкту, який затверджувався у 2019 році, прокурор інформував неповнолітнього, який підозрюється у вчиненні кримінального проступку або нетяжкого злочину, та його законного представника, а також потерпілу сторону, про можливість взяти участь у Програмі. Якщо сторони давали попередню згоду на Програму, прокурор передав згоди сторін до центру з надання безоплатної правничої допомоги (далі – Центр).

Центр:

  • перевіряв чи передані згоди сторін відповідають умовам участі у пілотному проєкті;
  • видавав доручення посереднику для проведення медіації;
  • організовував зустрічі сторін та посередника;
  • взаємодіяв з установами, організаціями, діяльність яких спрямована, зокрема, на розвиток особистості неповнолітніх, їх ресоціалізацію. В тому числі взаємодіяв з уповноваженими органами пробації щодо отримання загальної інформації про дитину, зокрема її соціально-психологічної характеристики, криміногенних потреб, отримання консультативної підтримки з питань визначення та обрання заходів ресоціалізації для неповнолітнього.

Посередник міг проводити медіацію з урахуванням вікових особливостей, розумових здібностей дитини, потреб та інтересів дитини, усвідомлення нею значення своїх дій під час участі в процедурі медіації. У разі досягнення домовленостей між сторонами, посередник направляв письмову угоду за результатами Програми до Центру. Центр опрацьовував таку угоду, готував на її основі інформацію щодо результатів участі неповнолітнього у пілотному проєкті та надсилав їх прокурору для врахування при прийнятті рішення щодо закінчення досудового розслідування. Якщо така угода надходила після закінчення досудового розслідування, сторони самостійно могли подати її до суду.

За даними системи БПД, за період реалізації Програми з 2019 по листопад 2023 року, прокурори поінформували 1254 неповнолітніх, їх законних представників про можливість участі у пілотному проєкті та передали до центрів 517 згод сторін на участь в ньому. Центри прийняли 495 рішень про застосування Програми та видали 497 доручень посередникам для проведення медіації. Було укладено 376 угод про застосування Програми, 352 неповнолітніх успішно її пройшли.

На початку впровадження пілотного проєкту в системі БПД була відсутня бюджетна програма для оплати послуг медіації. В той же час, за наявності в системі БПД бюджетної програми «Оплата послуг та відшкодування витрат адвокатів з надання безоплатної вторинної правової допомоги», механізму укладання контрактів (договорів) з адвокатами, включеними до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, було прийнято рішення навчити пул адвокатів базовим навичкам медіації для врегулювання конфліктів у кримінальному провадженні. Понад 120 адвокатів були навчені тренерами громадської організації «Інститут миру і порозуміння», які мали досвід реалізації в Україні відновного правосуддя. Навчання проводилося за підтримки Представництва дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. 

Отже, пілотний проєкт визначав, що медіацію проводить посередник з числа адвокатів, які включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, та пройшли навчання з реалізації Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення.

Оплата послуг посередників протягом перших 6-ти місяців здійснювалася за рахунок Представництва дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Надалі, за пропозицією системи БПД, у порядок оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, який затверджено Кабінетом Міністрів України, було внесено зміни щодо можливості оплати їх роботи за проведення медіації у межах пілотного проєкту.

Поряд з цим, у 2021 році Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про медіацію», яким визначено, що медіацію проводить медіатор. Цим же законом визначено статус та вимоги до медіатора.

В зв’язку з цим, система БПД та Міністерство юстиції України працювали над тим, щоб унормувати медіацію в системі БПД, зокрема привести акти, які її регулюють, у відповідність до Закону України «Про медіацію», в тому числі прийняти постанову Кабінету Міністрів України про оплату послуг з медіації медіаторам, які залучаються центрами.

Одна з ключових цілей, що була поставлена в питаннях унормування медіації в системі БПД, було формування системи, яка дозволить залучати до проведення медіації медіаторів з різним професійним бекграундом (правники, психологи, педагоги тощо), не обмежуючи залучення  центрами медіаторів виключно з числа адвокатів.

Так, 02 вересня 2022 року Кабінетом Міністрів України було покладено на Міністерство юстиції України завдання визначити механізм відбору медіаторів для надання послуг з медіації, яку будуть забезпечувати центри, та визначити порядок ведення реєстру медіаторів. Кабінетом Міністрів України також було встановлено розмір оплати послуг медіаторів, які залучаються центрами.

Протягом 2022-2023 років Координаційним центром з надання правничої допомоги було сформовано реєстр медіаторів (повна назва – Реєстр медіаторів, які залучаються центрами з надання безоплатної правничої допомоги), визначено порядок підтвердження спеціалізації медіаторів у відновному правосудді за участю неповнолітніх, сформовано у структурі центрів спеціальні відділи забезпечення проведення медіації. До реєстру увійшли медіатори, що мають різну вищу освіту, є правниками, адвокатами, психологами, педагогами, суддями, нотаріусами.

«Аналізуючи здобутий досвід реалізації пілотного проєкту, система БПД, Міністерство юстиції України, Офіс Генерального прокурора та Міністерство внутрішніх справ України спільно визначили ряд важливих аспектів, які потребують змін та врахували їх при формуванні нової Програми відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення», – розповідає директор Координаційного центру з надання правничої допомоги Олександр Баранов.

Так, було проаналізовано, що практична реалізація пілотного проєкту з 2019 року супроводжувалася різним трактуванням щодо її прямого відношення до процесу відновного правосуддя, який використовується у багатьох передових країнах світу для гуманістичного підходу реакції на злочин та його наслідки. Адже назва пілотного проєкту та його положення прямо не відображали те, що проєкт стосується процесу відновного правосуддя. Крім того, не рідко назва пілотного проєкту формувала у стейкхолдерів системи БПД бачення того, що начебто він в першу чергу застосовується для неповнолітніх, які вчинили правопорушення і дитина має бути виведена з кримінального процесу. За цим, нерідко втрачався сенс у перевагах участі потерпілої сторони, начебто інтереси підозрюваного ставилися вище інтересам потерпілого, який мав дати шанс дитині на друге життя, тоді як реалізація принципів відновного правосуддя має балансувати рівність інтересів як потерпілого, так і правопорушника.

Пілотний проєкт ускладнювався тим, що сторони кримінально-правового конфлікту не знали про можливість участі в ньому на ранній стадії досудового розслідування. 

Сторони кримінально-правового конфлікту могли дізнатися про можливість участі у проєкті на різних стадіях досудового розслідування, зокрема тоді, коли дізнавачами або слідчими вже було подано прокурору на затвердження складаний ними обвинувальний акт або клопотання про застосування примусових заходів виховного характеру. 

Відповідно, якщо прокурор приймав рішення про закінчення досудового розслідування без врахування результатів участі у пілотному проєкті, зокрема результатів процедури примирення та ресоціалізації, це значно впливало на те, чи будуть мати  підозрювані та потерпілі бажання далі брати участь у пілотному проєкті. 

Процес ускладнювався і тим, що загальний строк здійснення досудового розслідування щодо кримінальних проступків складає 20 днів, медіація могла розпочатися наприкінці цього строку, відповідно в таких випадках матеріали кримінального провадження передавалися до суду без урахування інформації за результатами медіації у межах пілотного проєкту.

Крім того, за наслідками введення в Україні воєнного стану, 03 березня 2022 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 2117-IX «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за мародерство». З цього часу неповнолітні, які вчиняли крадіжки та грабежі (близько 80% від загальної кількості правопорушень), не могли взяти участь у проєкті, оскільки такі правопорушення стали кваліфікуватися як тяжкі злочини.

Участь у пілотному проєкті пропонувалася лише неповнолітньому підозрюваному. Можливість участі у програмі неповнолітнього у статусі обвинуваченого не була врегульована. Умови участі були обмежені класифікацією кримінального правопорушення (тільки кримінальні проступки і нетяжкі злочини), а також повторністю вчинення кримінального правопорушення неповнолітнім.

Також не було врегульоване питання можливості адвокату (захиснику, представнику потерпілого) ініціювати участь свого підзахисного/клієнта у програмі відновного правосуддя.

«Нова програма відновного правосуддя відповідає міжнародним рекомендаціям Ради Європи та ООН, які закріплюють рекомендацію або обов’язок держав застосовувати форми відновного правосуддя, змінюючи підхід до реакції на злочин та його наслідки з карального на гуманістичний. Програма дозволить розширити доступ до відновного правосуддя за участю неповнолітніх та відпрацювати його механізм на ранній стадії досудового розслідування та судового розгляду, підвищити його ефективність. У зв’язку з затвердженням нової програми відновного правосуддя, Міністерство юстиції України та Офіс Генерального прокурора 22 липня 2024 року прийняли рішення про визнання наказу Міністерства юстиції України та Генеральної прокуратури України від 21.01.2019 року № 172/5/10 «Про реалізацію пілотного проекту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення», таким, що втратив чинність», – розповідає очільниця управління впровадження альтернативних способів врегулювання спорів Координаційного центру з надання правничої допомоги Ірина Бондаренко.

Що змінилося

Нова програма відновного правосуддя:

  • включає термінологію, яка відповідає Закону України «Про медіацію», а також актам законодавства, що регулюють питання залучення медіаторів з Реєстру медіаторів, які залучаються центрами з надання безоплатної правничої допомоги;
  • визначає терміни «відновне правосуддя у межах Програми», «ресоціалізація неповнолітнього», «додаткові засоби ресоціалізації та розвитку неповнолітнього», «реінтеграція неповнолітнього та потерпілого у межах Програми», «угода за результатами медіації у межах Програми»;
  • визначає, що відновне правосуддя за цією програмою проводиться саме у формі медіації (за загальною світовою практикою відновне правосуддя може застосовуватися у формі сімейної конференції, посередництва, кола правосуддя, конференції жертв і правопорушників та інше);
  • конкретизує мету та завдання програми, при цьому, розмежував виведення неповнолітнього з кримінального процесу та участі у процесі відновного правосуддя;
  • удосконалює підхід надання сторонами конфлікту свідомої згоди на участь у програмі, шляхом залучення до цього процесу медіатора.

Програма не обмежена строками здійснення досудового розслідування та судового розгляду.

Серед нововведень проєкту також – можливість:

  • брати участі у відновному правосудді не лише неповнолітнім підозрюваним, а й неповнолітнім обвинуваченим; 
  • брати участі у відновному правосудді не лише неповнолітнім, які вперше вчинили кримінальні проступки та нетяжкі злочини, а й тяжкі злочини (неповнолітні, які підозрюються, обвинувачуються у вчиненні тяжких злочинів за кваліфікацією статей 185, 186 Кримінального кодексу України, що найчастіше вчиняються неповнолітніми, зможуть брати участь у програмі); 
  • ініціювати застосування механізму відновного правосуддя слідчим, дізнавачем, а прокурором лише якщо ним буде встановлено, що слідчий або дізнавач не поінформували неповнолітнього та його законного представника, потерпілого та його законного представника про можливість участі у програмі;
  • ініціаціювати застосування механізму відновного правосуддя захисником неповнолітнього, представником потерпілого у кримінальному провадженні; 
  • залучати до двох медіаторів у разі участі двох або більше неповнолітніх, в тому числі якщо неповнолітньою особою є потерпіла сторона;
  • визначати спільний механізм взаємодії між системою БПД та Державною установою «Центр пробації» для досягнення мети програми;
  • залучати для реалізації мети програми психологів, за умови їх наявності, в порядку, визначеному Координаційним центром з надання правничої допомоги;
  • запровадити порядок проведення моніторингу програми відновного правосуддя;
  • збільшити кількість кримінальних проваджень, в яких під час досудового розслідування та судового розгляду будуть братися до уваги наслідки застосування відновного правосуддя поряд з дотриманням усіх вимог законодавства України про кримінальну відповідальність.

Як відбуватиметься реалізація програми відновного правосуддя у формі медіації

Програма може бути застосована у разі:

  • наявності потерпілої сторони — фізичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, а також юридичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди; 
  • наявності неповнолітнього, який є підозрюваним чи обвинуваченим у вчиненні кримінального правопорушення;
  • визнання неповнолітнім факту наявності події кримінального правопорушення;
  • згоди неповнолітнього підозрюваного чи обвинуваченого і потерпілого на участь у Програмі.

З метою реалізації Програми проводиться медіація між потерпілим та неповнолітнім, який  є підозрюваним чи обвинуваченим у вчиненні кримінального правопорушення. Домовленості фіксуються укладанням угоди за результатами медіації.

Проведення медіації забезпечують міжрегіональні центри з надання безоплатної правничої допомоги, шляхом залучення медіатора, включеного до відповідного Реєстра.

Оголошення про дату запуску програми відновного правосуддя буде розміщено на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України.

Кроки, які важливо запровадити системі БПД у зв’язку з запуском пілотного проєкту 

  • унормувати питання укладання договорів з медіаторами, включеними до Реєстру, правил проведення медіації, забезпечення проведення якої здійснюють центри, форм звітів і протоколів, які будуть подавати медіатори для отримання винагороди за свою роботу за рахунок Державного бюджету України, забезпечення проведення моніторингу якості послуг з медіації та підвищення професійного рівня медіаторів;
  • провести комунікаційну кампанію серед усіх зацікавлених стейкхолдерів у реалізації програми;
  • інформувати найбільші торгові мережі України, зокрема супермаркети та гіпермаркети, що стикаються з крадіжками за участю неповнолітніх, про дію в Україні державної програми відновного правосуддя та її переваги;
  • продовжити формувати Реєстр медіаторів, які залучаються центрами з надання безоплатної правничої допомоги;
  • продовжити проводити роботу, спрямовану на те, щоб більше медіаторів зі спеціалізацію проведення медіації у відновному правосудді співпрацювали з міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги;
  • оголосити набір медіаторів на участь у спеціалізованій підготовці медіатора відповідно до Закону України «Про медіацію» для проведення медіації у відновному правосудді;
  • запровадити детальний план дій для реалізації програми для міжрегіональних центрів з надання безоплатної правничої допомоги, зокрема, відділів забезпечення проведення медіації

Довідково. Для отримання додаткової інформації або за наявності уточнюючих запитань про програму відновного правосуддя, можливість медіатору бути включеним до Реєстру, просимо звертатися на адресу електронної пошти управління впровадження альтернативних способів врегулювання спорів Координаційного центру з надання правничої допомоги adr.department@legalaid.gov.ua