назад
18.09.24

Адміністративне затримання поліцією за порушення правил військового обліку. Що потрібно знати

Випадки адміністративного затримання

Адміністративне затримання застосовується у випадках та з метою:

  • припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи;
  • встановлення особистості;
  • складання протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складання його на місці вчинення правопорушення, якщо складання протоколу є обов’язковим;
  • забезпечення своєчасного та правильного розгляду справ та виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення.

Хто уповноважений затримувати

Адміністративне затримання проводиться Національною поліцією.

Причини адміністративного затримання

Причиною затримання поліцією може бути зафіксований факт вчинення адміністративного правопорушення, наприклад: 

  • відмова від отримання повістки під час здійснення оповіщення (у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП;
  • у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП під час перевірки військово-облікових документів поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП, якщо встановлено, що громадянин порушує правила військового обліку.

Крім того, керівники територіальних органів поліції з набранням чинності Указом Президента України про оголошення (продовження) мобілізації та/або з отриманням розпорядження про проведення заходів мобілізації відповідного начальника держадміністрації (військової адміністрації) організовують проведення поліцейськими перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа разом з документом, що посвідчує особу, та у разі відсутності у такої особи військово-облікового документа чи наявності інформації в реєстрах та базах даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи здійснення адміністративного затримання та доставлення такої особи до найближчого ТЦК та СП.

Детальніше про причини адміністративного затримання у пп. 16, 47, 54 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 “Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період”.

Яким чином оформляється адміністративне затримання

Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються:

  • дата і місце його складення;
  • посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол;
  • відомості про особу затриманого;
  • час і мотиви затримання.

Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим.

У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. 

Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган. 

Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують центри з надання безоплатної правничої допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника. 

Під час складання протоколу особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, уповноваженою особою, яка складає протокол, доводиться зміст статті 63 Конституції України та роз’яснюються права та обов’язки, передбачені статтею 268 КУпАП, про що робиться відмітка в протоколі та ставиться підпис особи, яка притягується до адміністративної відповідальності.

Уповноважена посадова особа, яка склала протокол, пропонує особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, ознайомитися із складеним протоколом, дати письмове пояснення по суті вчиненого правопорушення із проставлянням свого підпису та дати. 

Особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, має право робити зауваження і надавати пояснення щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

У разі відмови особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу уповноважена посадова особа, яка складала протокол, робить про це відповідний запис та засвідчує його своїм підписом із зазначенням дати.

Відмова від пояснення або підписання протоколу також може підтверджуватися підписами свідків.

Відмова від підписання протоколу, а також відсутність свідків не є підставами для припинення складання протоколу. (п. 4-5 Наказу Міністерство оборони України від 01.01.2024  № 3 “Про затвердження Інструкції зі складання територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення”).

Строк адміністративного затримання

Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години.

Що робити у разі незаконного затримання

У випадку здійснення незаконних дій ТЦК та СП, можна повідомити усно на гарячу лінію Міноборони на короткий номер 1512 або на гарячу лінію з питань мобілізації : 0 800 301 937.

У випадку, коли дії працівників мали протиправний характер, а військовозобов’язаному нанесли тілесні ушкодження,  військовозобов’язаний має право звернутися із заявою до керівника спеціалізованої прокуратури у сфері оборони про вчинення працівниками ТЦК та СП кримінальних правопорушень з метою внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

У разі незаконного затримання ТЦК та СП, військовозобов’язаний може звернутися до юристів системи надання безоплатної правничої допомоги з метою оскарження дій вищезазначених органів.