назад

Багатьом людям після смерті рідних доводиться займатися процедурою прийняття спадщини. Але строки для її прийняття обмежені законодавством, і спадкоємці часто пропускають шестимісячний строк для оформлення спадку.

Детальніше про строки для прийняття спадщини розповідає юрист Надвірнянського бюро правової допомоги Івано-Франківського місцевого центру з надання БВПД Людмила Туєшин.

У мирний час для прийняття спадщини чи відмови від неї спадкоємцям надається строк у 6 місяців, який починається з часу відкриття спадщини – дня смерті або визнання спадкодавця померлим. Однак, в умовах воєнного стану порядок звернення до нотаріуса змінено.

Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2022 № 719 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату та державної реєстрації в умовах воєнного стану» , визначено, що перебіг строку для прийняття спадщини або відмови від її прийняття зупиняється на час дії воєнного стану, але не більше ніж на 4 місяці. Свідоцтво про право на спадщину видається спадкоємцям після закінчення строку для прийняття спадщини. Фактично це дозволяє спадкоємцям заявити про свої права на спадщину і після спливу «стандартних» 6 місяців, якщо цей строк припадає на період воєнного стану. Проте максимально для звернення до нотаріуса можуть бути додані лише 4 місяці воєнного стану.

Однак враховуючи запроваджений 24 лютого воєнний стан та наведені вище зміни, спадкоємці матимуть для цього час до 25.07.2022. Якщо ж спадщина відкрилася 24.02.2022, строк її прийняття завершиться 25.12.2022.

Разом із тим відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 11.03.2022 № 1118/5 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері нотаріату» ,в умовах воєнного або надзвичайного стану заяву про прийняття спадщини можна подати будь-якому працюючому нотаріусу, який внесений до Переліку та має доступ до реєстрів незалежно від:

останнього місця проживання спадкодавця;

місцезнаходження його нерухомого та рухомого майна;

реєстрації («прописки») спадкоємців.

Перелік та контакти нотаріусів України, які працюють в умовах воєнного стану, доступні за посиланням – https://opendatabot.ua/open/notaries

Зверніть увагу! Подати заяву про прийняття спадщини можна як особисто, так і шляхом її надсилання нотаріусу поштою (у цьому випадку підпис на заяві має бути нотаріально завірений). Останній варіант підійде тоді, коли спадкова справа вже заведена нотаріусом за заявою іншого спадкоємця в населеному пункті, до якого важко дістатися (напр., Ви живете у м. Харків, а спадкова справа знаходиться у м. Івано-Франківськ). При цьому разом із заявою про прийняття спадщини нотаріусу треба надати пакет документів, який залежно від ситуації, може включати:

свідоцтво про смерть спадкодавця (оригінал та копія);

паспорт спадкоємця (заявника);

правовстановлюючі документи на все успадковане майно (договори дарування, купівлі-продажу, передачі житла у власність, технічна документація тощо);

заповіт (якщо складався), якщо не складався: документи, що підтверджують спорідненість із спадкодавцем (свідоцтво про народження / усиновлення, про шлюб тощо).

Звертаємо увагу, що в умовах воєнного або надзвичайного стану за відсутності доступу до Спадкового реєстру нотаріус заводить спадкову справу без використання цього реєстру. Однак до моменту внесення інформації до такого реєстру видача свідоцтва про право на спадщину забороняється. Якщо ж після поновлення доступу до Спадкового реєстру та перевірки інформації у ньому нотаріус встановлює наявність іншої спадкової справи, він передає матеріали нотаріусу, який її зареєстрував.