назад
12.06.23

Понад 2,6 тисячі осіб звернулися до системи БПД у 2022 році з питань, що стосуються запобігання та протидії домашньому насильству

Упродовж 2022 року юристи системи БПД зареєстрували 2,6 тисячі звернень  про надання БПД з питань, що стосуються запобігання та протидії домашньому насильству. Більш ніж половина з цих людей скористалися своїм правом на вторинну правову допомогу й отримали допомогу в складенні документів процесуального характеру та послуги з представництва своїх інтересів у судах.

Правова допомога особам, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі: цифри та факти

Загалом протягом минулого року до системи БПД звернулося 2 609 людей з питань, що стосувалися запобігання та протидії домашньому насильству. З-поміж цих осіб 1 144 отримали первинну правову допомогу, натомість 1 465 для розвʼязання своєї проблеми потребували вторинної правової допомоги. Це свідчить про те, що часто лише консультацій та розʼяснень недостатньо, щоб допомогти тим, хто стикнувся з домашнім насильством.

«Серед найпоширеніших питань, з яким звертаються особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, — допомога у складенні заяви до суду про видачу обмежувального припису відносно кривдника, представництво їхніх інтересів у судах, розірвання шлюбу й поділ майна, а також стягнення аліментів, визначення місця проживання дитини та позбавлення кривдника батьківських прав», — розповідає заступниця директора Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Марчук.

Важливо, що завдяки зусиллям адвокатів, які співпрацюють з системою БПД, та працівників місцевих центрів суди задовольняють майже 83% від загальної кількості поданих до суду заяв про видачу обмежувального припису.

Відповідно до статистики звернень, частіше по допомогу звертаються жінки, їх майже 89% з-поміж тих, кому юристи системи БПД допомагали в питаннях домашнього насильства. Вік більшості потерпілих –  36–60 років.

Щодо кількості звернень у розрізі областей, то найбільше звернень фахівці системи БПД зареєстрували у Львівській (293), Житомирській (200), Тернопільській (174) областях та в місті Києві (268).

У 67% випадків інтереси потерпілих від домашнього насильства або насильства за ознакою статі у судах представляли адвокати, які співпрацюють з системою БПД, а в 33% — уповноважені працівники місцевих центрів з надання БВПД.

Правопросвітництво — важливий інструмент для запобігання домашньому насильству

В умовах воєнного стану правопросвітницька діяльність, спрямована на підвищення рівня правової обізнаності мешканців громад, залишається одним із головних завдань системи БПД. Зокрема, йдеться також про інформування людей, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, про їхні права та встановлені законодавством механізми захисту.

Щоб донести важливу інформацію до постраждалих від насильства та до можливих свідків таких дій, працівники центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги систематично організовують правопросвітницькі заходи – як офлайн, так і в онлайн-форматі. Так, упродовж минулого року фахівці системи провели близько 1000 заходів на тему домашнього насильства. У цих подіях взяли участь понад 23 тисячі осіб.

До речі, одна із тем, які часто порушують юристи системи БПД, стосується підстав та порядку винесення термінового заборонного та обмежувального приписів, адже це насправді дієві інструменти, спроможні швидко захистити від кривдника людину, яка зазнала насильства. Крім того, фахівці бюро правової допомоги розповідають, до яких установ можна звернутися по допомогу, як отримати безоплатну правову допомогу.

«Домашнє насильство — це порушення прав людини. І для того, щоб ефективно допомагати людям, ми маємо працювати кожен на своєму місці й співпрацювати одне з одним. Навіть інформаційна робота з цієї теми вимагає об’єднання зусиль, більш потужної роботи, щоб донести до вчителів, молоді, представників органів місцевого самоврядування, мобільних бригад, центрів соціальних послуг інформацію про те, як захищати права потерпілих від домашнього насильства», — зазначає  головна фахівчиня із звʼязків з громадськістю та пресою сектору онлайн просвіти відділу правопросвітництва Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Кожем’яка.

Чоловіка, який сам зазнав насильства, ледь не зробили кривдником

Андрій Петрович – ветеран війни. До системи безоплатної правової допомоги чоловікові довелося звернутися, коли вирішив оскаржити протокол про адміністративне правопорушення, передбачене частиною 1 статті 173-2 КУпАП, – вчинення домашнього насильства.

У розмові з юристами Київського бюро правової допомоги №8 клієнт розповів, що зазнав насильства від власного онука. Щоб захистити себе від онука, який лаявся та намагався його бити, чоловік викликав поліцію. Однак протокол про вчинення домашнього насильства правоохоронці, не розібравшись, склали саме на Андрія Петровича.

З наміром оскаржити дії працівників поліції Андрій Петрович звернувся до системи БПД. Позаяк клієнт, як ветеран війни, має право на безоплатну вторинну правову допомогу, у Правобережному київському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги йому призначили адвокатку Анну Бурдужу.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив, що немає жодних належних доказів, які б підтверджували, що чоловік вчиняв домашнє насильство щодо онука. А оскільки обвинувачення особи не може ґрунтуватися на припущеннях, суд заявив про відсутність в діях Андрія Петровича складу адміністративного правопорушення.

Ця справа в Єдиному державному реєстрі судових рішень – №760/17627/22

Додатково. Нагадаємо, що отримати безоплатну вторинну правову допомогу, звернувшись до системи БПД, можуть:

  • постраждалі від домашнього насильства;
  • потерпілі від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості в умовах війни;
  • потерпілі від катування або жорстокого поводження під час війни.

Якщо ви вважаєте, що ви чи ваші близькі зазнають домашнього насильства, або вам потрібна консультація, телефонуйте до нашого контакт-центру 0 800 213 103, розкажіть про ситуацію та дізнайтеся план ваших майбутніх дій, щоб зупинити насильство.

Інші сервіси для постраждалих від домашнього насильства:

  • 1547 – Урядовий контактний центр. Інформація, психологічна підтримка, реєстрація відповідного звернення до державних органів. Дзвінки безкоштовні, працює цілодобово;
  • 116 123 (з мобільного) або 0 800 500 335 (зі стаціонарного) – Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства. Інформація, соціально-психологічна та юридична підтримка. Дзвінки безкоштовні, працює цілодобово;
  • проєкт «Розірви коло» (https://rozirvykolo.org) – інформація, поради, корисні контакти.