назад

Харківщина: як працюють МЦ та бюро правової допомоги під обстрілами

З перших днів війни, у зв’язку з відносною близькістю кордону росії, Харківська область одна з перших зіштовхнулась зі збройною агресією з боку північного сусіда та стала справжнім театром воєнних дій, а частина області опинилась під окупацією. Саме на її теренах розгортались і розгортаються найактивніші та запекліші бої за нашу Державу. Станом на сьогодні частина території Харківщини перебуває в тимчасовій окупації. Так Куп’янський район області повністю окупований. Ізюмський, Харківський, Богодухівський та Чугуївський райони частково окуповані.

Фахівці Богодухівського місцевого центру, Богодухівського, Краснокутського та Коломацького бюро правової допомоги працюють у звичайному режимі. Після майже щонічних обстрілів працівники Богодухівського МЦ та Богодухівського бюро правової допомоги, оглянувши свої домівки, йдуть на роботу, бо розуміють, що багатьом людям необхідна їх допомога.

Попри тяжку ситуацію, емоційне напруження, викликане постійними звуками попереджувальної сирени, працівники не втрачають свого професіоналізму та продовжують надавати клієнтам правову допомогу. Найчастіше за допомогою звертаються люди похилого віку, з проханням допомогти подати документи для фіксування пошкодженого майна, оскільки самостійно їм це важко зробити.

Так, наприклад після чергового ракетного обстрілу до Богодухівського бюро правової допомоги звернувся пан Володимир з проханням допомоги. Фахівець виїхав до місця проживання пана Володимира, де допоміг зафіксувати пошкодження після ракетного обстрілу рф, зібрати необхідні документи та звернутися до відділу Богодухівського ЦНАПу із заявою про компенсацію за пошкоджене майно. Крім того, фахівець допоміг пану Володимиру звернутися із заявою до Богодухівської міської ради про призначення комісії для фіксування факту пошкодження майна після ракетного обстрілу. Після виїзду комісії пану Володимиру доставили вікна, пошкоджені під час ракетного обстрілу. На жаль, і досі лишається відкритим питання щодо відшкодування коштів за пошкоджений автомобіль.

Робота Валківського бюро правової допомоги організована за двома напрямами – на місці та дистанційно. Перехід працівника на дистанційну форму роботи викликаний проблемою транспортного сполучення в період воєнного часу. Але це не заважає йому виконувати функції, покладені системою БПД. Сектором було організовано консультаційний пункт доступу до БПД в одному зі старостатів Валківської громади, що дало змогу клієнтам за місцем свого проживання отримувати кваліфіковану допомогу у розв’язанні їх питань.

Найпоширеніші питання, з якими звертаються клієнти до сектору: порядок перетинання державного кордону в умовах воєнного стану; сплата комунальних платежів; кредитні канікули під час воєнного стану; державна реєстрація актів цивільного стану в умовах воєнного стану (реєстрація народження, смерті, одруження, розірвання шлюбу); робота органів державної влади та судової системи України в умовах воєнного стану; отримання пенсії в областях, де відбуваються активні бойові дії; порядок отримання допомоги в рамках Програми «єПідтримка»; прийняття спадщини під час воєнного стану.

Зручне розташування Первомайського місцевого центру, яким пишалися не один рік (зокрема, сотня метрів до залізничного вокзалу м. Лозова), з початку війни стало вагомим фактором ризику для працівників. Понад десяток ракет впали саме поблизу залізниці, принісши лихо багатьом жителям міста, зокрема, зачепили житло й співробітників місцевого центру. А декому з них, щоб потрапити на роботу в місто, потрібно двічі на день перетнути залізничні колії, які іноді обстрілюють по кілька разів на день.

Попри перехід на дистанційний режим роботи, співробітники Первомайського МЦ продовжили активно працювати задля потреб жителів громади та переселенців. Майже щоденно вони чергують у ЦНАПі та управлінні праці та соціального захисту населення. На жаль, не буде виїздів до віддалених сіл разом з мобільним ЦНАПом громади, про що досягли домовленості з міською владою.

У визначені дні ми організували консультаційні пункти в місцях розташування гуманітарних штабів і локального проживання переселенців, – розповідає директор Первомайського місцевого центру Ірина Шевченко. – Наші юристи спілкуються з людьми, нагадують про можливість отримання ними державної правової допомоги в цей надзвичайно складний час, коли у напівпорожньому, пошматованому ракетами місті працюють лише критичні установи. Буває, коли чергуєш в управління праці та соцзахисту і немає людей, яким саме зараз потрібна правова допомога, то допомагаємо заповнити заяву про надання статусу ВПО, розповідаємо, як отримати дані про IBAN, ненав’язливо даємо пам’ятку або буклет з контактною інформацією БПД, адже вона може знадобитись згодом.

Трапляється різне: хтось тікав від війни, але потрапив під ракетні обстріли в Лозовій… За годину до запланованого заходу з інформування переселенців під час роздачі гуманітарної допомоги біля Палацу культури дізналися, що два подібних палаци на Харківщині зруйновані ворогами. Але бажання бути корисними постраждалим від воєнної агресії рф переселенцям перемагає над інстинктом самозбереження. Попри те, що немет з логотипом БПД зносить не лише від вітру, але й від повітряної хвилі, що здіймають літаки над головою, працівники розповідають людям, які втекли від війни, про можливості БПД.

У травні домовилися з партнерами відділу державної реєстрації актів цивільного стану про спільний онлайн-захід, залишили нові буклети для поширення серед відвідувачів, помилувалися відремонтованим у січні Палацом культури, де розташований ДРАЦС, запостили фото зустрічі на своїй сторінці у Фейсбуці, – розповідає Ірина Шевченко. – А наступного дня здригнулися в прямому й переносному сенсі від удару в цей палац ворожої ракети на очах вчорашньої співрозмовниці, яка вийшла з нього декілька хвилин тому. І ще один штрих сьогодення. На запитання в чаті з працівниками місцевого центру: «Було чути два бахи, ви як?» одна з відповідей: «Чула лише один, бо проводила онлайн-захід»…

Заходи Первомайського МЦ в зумі стали більш масштабними, із залученням інших місцевих центрів і бюро регіону. Але вони ледве нагадують колишні – наживо, яких у весняно-літній час проводили безліч. Очі працівників мимоволі стають сумними, коли погляд зупиняється на фотографіях, що висять на стінах. Але знову працівники збираються та їдуть в інший кінець міста, щоб розповісти про права та розважити дітей переселенців з нагоди Дня Конституції. Місцевий центр проводить конкурси онлайн для підлітків, а реальні призи надсилають переможцям у різні куточки України.

У важкий воєнний час вдячність клієнтів набуває особливо щемливого значення. Попри значну роботу, яку проводять юристи, вони кажуть, що відчувають мізерність своїх зусиль у намаганні допомогти, підтримати тих, кому це потрібно. Але вони не опускають руки, наближаючи перемогу.

Харківський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги розташований у самому центрі Харкова, який піддається щоденним нещадним ворожим обстрілам. Дванадцять бюро правової допомоги розташовані по всій області. Частина бюро на сьогодні під окупацією, частина – на лінії вогню.

У звичайному режимі працюють Зачепилівське, Красноградське та Нововодолазьке бюро правової допомоги. Ці райони вважаються умовно спокійними, але люди тут живуть і працюють під постійними ризиками і загрозами. Разом з тим, юристи бюро відзначають зростання кількості звернень людей останніми місяцями щодо отримання безоплатної правової допомоги.

У приміщенні, де розташоване наше бюро, встановлена система оповіщення про повітряну тривогу. Щодня по декілька разів лунає сирена, і це, звісно, впливає на психологічний стан, – розповідає завідувачка Красноградського бюро правової допомоги Ірина Золотухіна. – Красноград піддавався обстрілам, під час яких загинули мирні жителі. Є відчуття постійного напруження, дослухаюся до кожного звуку. Але розуміння того, що є потреба багатьох людей у нашій діяльності, надихає та дає сил на подальшу роботу.

Юрист Нововодолазького бюро правової допомоги Олександр Обіда підкреслив, що у людей є потреба в отриманні консультацій з питань компенсації за зруйноване житло, перетинання кордону під час війни, отримання матеріальної, гуманітарної допомоги, оформлення соціальних допомог тощо.

Більшість територіальних громад Чугуївського району або стали ареною активних бойових дій і постійно потерпають від ворожих ракетних ударів і обстрілів ствольної артилерії, або окуповані. Від самого Чугуєва ворожі війська перебувають на відстані приблизно 20 кілометрів, тож місто та його жителі – під постійним прицілом агресора. Усе це, безумовно, відбилося на роботі Чугуївського місцевого центру та змінило будні його працівників.

Попри щонічні обстріли міста і його околиць, юристи місцевого центру з ранку стають до роботи, яка з початком війни носить здебільшого дистанційний характер. Зокрема, безоплатна первинна правова допомога надається за допомогою онлайн-платформ системи БПД України. Правопросвітницькі заходи, які до війни проводились офлайн, нині, задля дотримання безпеки учасників і спікерів, організовуються в онлайн-режимі.

Темні часи та обставини диктують нові виклики у сфері надання безоплатної правової допомоги, – зазначає директорка Чугуївського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Уляна Кудрик. – З початком широкомасштабної війни росії проти нашої держави співробітники Чугуївського місцевого центру були переведені в режим дистанційної роботи. Такий режим аж ніяк не є звичним для працівників, оскільки відношення в колективі склались дуже товариські, дружні, усі звикли спілкуватися. Юристи при роботі з клієнтами завжди використовували техніки вербальної та невербальної комунікації, визначали емоційний стан клієнтів. На жаль, онлайн-режим роботи не надає в повному обсязі таких можливостей, однак ми розуміємо, що сьогодні це – життєва необхідність.

Змінилися не тільки режим та умови роботи, а й ті запити, з якими звертаються клієнти. Сьогодні людей здебільшого цікавлять питання, пов’язані з воєнним станом і війною, а саме: порядок перетинання державного кордону України; компенсація за майно, зруйноване внаслідок агресії російської федерації; трудові відносини в умовах воєнного стану; відстрочка від мобілізації; оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи; отримання допомоги внутрішньо переміщеною особою тощо.

З найбільш нагальних юридичних питань регулярно готуються письмові правові консультації, які поширюються як на Faceebook-сторінці Чугуївського МЦ, так і в популярних на Чугуївщині групах у соціальних мережах, на сайтах органів державної влади та місцевого самоврядування.

У періоди відсутності обстрілів співробітники здійснюють вихід до стаціонарного місця роботи у приміщенні місцевого центру, де проводять прийом клієнтів. Це забезпечує додержання права на отримання безоплатної правової допомоги тим особам, які у зв’язку з відсутністю технічної можливості чи цифрової грамотності не мають змоги звернутися засобами електронно-телекомунікаційного зв’язку для отримання безоплатної правової допомоги.

Адвокати системи БПД продовжують співпрацю з місцевим центром. Наявність дистанційних засобів зв’язку дозволяє їм безперешкодно контактувати з клієнтами, надавати вторинну правову допомогу, брати участь у засіданнях суду.

У законодавстві чи не щодня відбуваються зміни, продиктовані викликами, поставленими війною. Щоб бути в курсі цих змін, юристи Чугуївського МЦ беруть участь в онлайн-вебінарах і навчальних тренінгах з найактуальніших питань сьогодення. У тому числі і в онлайн-зустрічах з психологом, організованих системою БПД для осіб, які пережили окупацію або перебувають у зоні активних бойових дій.

Звісно, війна значною мірою впливає на психологічний стан співробітників. Чого вартують нічні підйоми під звуки вибухів та нестихаючий звук сирен, що лунають за вікном. Проте усвідомлення того, що співробітники місцевого центру надають людям таку необхідну зараз правову допомогу, надихає та дозволяє тримати себе в тонусі, навіть рухатись уперед.

Юристи системи безоплатної правової допомоги Харківщини попри щоденні атаки та обстріли міцно тримають юридичний фронт нашої держави.