назад

Адвокат допоміг у вирішенні питання щодо стягнення надміру отриманих коштів (соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям)

До Охтирського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звернулася мешканка м. Охтирка, Сумської області громадянка «К», яка відповідно до пункту 1 частини 1 статті 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу» перебуває під юрисдикцією України та (дізналася про роботу центру від знайомих).

Клієнтка у відділі правової інформації та консультацій пояснила, що її турбує питання щодо стягнення надміру отриманих коштів у вигляді соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. Із її слів встановили, що 08.02.2017 управління соціального захисту населення Охтирської міської ради звернулося до суду з позовом про стягнення з неї надміру отриманих коштів у вигляді соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. Свої вимоги вони мотивували тим, що відповідач громадянка «К», з червня 2015 року перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Охтирської міської ради, як одержувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. На підставі поданих нею заяв, із врахуванням декларації про доходи та майновий стан була призначена державна соціальна допомога. Уже пізніше в результаті проведених перевірок сектором державних соціальних інспекторів виявлено, що відповідач надала недостовірні відомості про доходи та майно, що саме і є підставою для відмови у призначенні вищезазначеної допомоги. Проте, клієнтка зазначила, що 27.10.2016 року вона самостійно звернулася до управління соціального захисту населення з заявою, в якій зазначила, що нею не було задекларовано всі транспортні засоби, що належать її чоловіку.

З’ясувавши пояснення клієнта та вивчивши питання по суті, мешканці роз’яснено, що питання щодо стягнення надміру отриманих коштів у вигляді соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям можливо вирішити лише в судовому порядку.

Керівництвом Охтирського МЦ з надання БВПД, було прийнято рішення про призначення громадянці «К» для надання правової допомоги адвоката Калантаєнка Сергія Вікторовича (доручення № 000057 від 13.03.2017 р.)

Нарахування та виплата допомоги малозабезпеченим сім’ям проводиться у відповідності до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» та «Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.

Відповідно до статті 1 Закону України « Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям є щомісячною допомогою, яка надається малозабезпеченим сім’ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім’ї, що є нижчим від прожиткового мінімуму для сім’ї.

Частиною 4 статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» передбачено, якщо сім’єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Відповідно до пункту 10 статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» соціальна допомога не призначається у разі, коли: у власності чи володінні малозабезпеченої сім’ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 кв.м. на одного члена сім’ї та додатково 10,5 кв.м. на сім’ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму). При цьому не враховуються транспортні засоби, які згідно з законодавством не є об’єктами оподаткування.

Відповідно до пункту 10 «Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям», виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється:
– якщо сім’єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, – з місяця, в якому виявлено порушення;
Згідно пункту 28 Порядку, якщо сім’єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права та призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення визначають обсяг надміру сплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім’ї; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадяться щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті, у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення в судовому порядку.

Проаналізувавши норми Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» та «Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям», досконально вивчивши надані документи, адвокатом представлено інтереси клієнта в Охтирському міськрайонному суді Сумської області.

Охтирський міськрайонний суд Сумської області рішенням від 30 березня 2017 року справа № 583/291/17 2/583/332/17 дослідивши докази по справі в їх сукупності та керуючись ст. ст. 10, 11, 58-60, 88, 209, 212-215, 218, 367 Цивільного процесуального кодексу суд вирішив: в задоволенні позовних вимог управління соціального захисту населення Охтирської міської ради відмовити.