назад

Чи можна отримати пенсію померлого чоловіка (дружини)

Консультує головний юрист Валківського бюро правової допомоги Богодухівського МЦ з надання БВПД Коденко Наталія

Чинним законодавством України передбачена можливість отримання пенсії померлого законного чоловіка (дружини). Такий вид пенсії, згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – «Закон»), називається пенсією у зв’язку з втратою годувальника.

На яку суму слід розраховувати ?

Розмір такої пенсії складає 50 % від пенсії за віком померлого чоловіка (дружини).

Стаття 36 Закону передбачає, що така пенсія може бути призначена непрацездатним членам сім’ї померлого, які були на його утриманні.

За яких умов призначається пенсія?

Для здобуття пенсії померлого чоловіка (дружини) необхідно, щоб чоловік (дружина) померлого:

1) був/була непрацездатним (у випадку, якщо дружина (чоловік) є особою з інвалідністю або досягла пенсійного віку; у випадку, якщо чоловік (дружина) померлого годувальника не працює і зайнятий доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років);

2) був/була на утриманні померлого.

Чим підтвердити, що чоловік/дружина були на утриманні?

Підтвердженням утримання може бути довідка з ЖЕКу або старостату. Якщо ці установи відмовляються видавати таку довідку, то факт перебування на утриманні можна встановити в судовому порядку.

Для цього громадянин звертається до суду з відповідною заявою і додає:

1) копію свідоцтва про смерть годувальника;

2) копію свідоцтва про шлюб;

3) докази, які підтверджують факт знаходження заявника на утриманні померлої особи (документи, акти, листи ділового і особистого характеру, довідку про доходи, довідку про розмір своєї пенсії);

4) докази, які встановлюють, що надані заявникові матеріальні засоби були основним і постійним джерелом для його існування (квитанції і інші документи, які свідчать про отримання заявником грошових коштів або іншої допомоги від годувальника; квитанції, які підтверджують витрати заявника);

5) довідку з ЖЕКу або сільської ради про те, що заявник звертався до них за здобуттям документа, підтверджуючого факт знаходження на утриманні померлого годувальника, але йому було відмовлено в цьому у зв’язку з відсутністю відомостей про утримання.

Які документи необхідно подати в органи Пенсійного фонду України для отримання пенсії?

1) Заяву на призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника;

2) паспорт заявника та його реєстраційний номер облікової картки платника податків;

3) документ, що підтверджує місце проживання заявника;

3) трудову книжку і/або пенсійне посвідчення померлого;

4) документ, який підтверджує перебування заявника на утриманні померлого (довідка з ЖЕКу/старостату або рішення суду);

5) довідку про склад сім’ї чи свідоцтво про шлюб;

6) свідоцтво про смерть померлого.