Субсидія – це адресна допомога, яка надається для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Субсидія є безповоротною і її отримання не тягне за собою зміни форми власності житла. Нині в умовах війни та складної економічної ситуації, субсидія допомагає мільйонам українців розраховуватись за надані комунальні послуги, що стає особливо актуальним з початком опалювального сезону. Тож, що варто знати про процес оформлення субсидії, розповість завідувач Острозького бюро правової допомоги Рівненського місцевого центру з надання БВПД Ольга Суховарова.
Кабінет міністрів України постановою від 16 вересня 2022 року №1041 вніс зміни до порядку призначення та виплати житлових субсидій, а саме Пенсійний фонд України (далі – ПФУ) буде виплачувати субсидії з 1 жовтня 2022 року, а з 1 грудня – призначати субсидії.
Згідно постанови для призначення субсидії потрібно подати заяву та декларацію. Куди подаються документи?
- структурному підрозділу з питань соціального захисту населення;
- посадовим особам виконавчого органу;
- центру надання адміністративних послуг за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи – за фактичним місцем проживання);
- органу Пенсійного фонду України – незалежно від місця проживання.
Громадяни зможуть подавати заяву про призначення та надання житлової субсидії разом з необхідними документами декількома способами, зокрема:
- Органам ПФУ (особисто, поштою або в електронній формі через веб-портал електронних послуг чи мобільний додаток ПФУ);
- Уповноваженій посадовій особі сільської, селищної, міської ради;
- Центру надання адміністративних послуг;
- Електронно, через засоби Порталу Дія.
Уповноваженні особи органів місцевого самоврядування чи ЦНАП здійснюють прийом документів виключно з формуванням електронної справи та не пізніше 3-х робочих днів з моменту прийняття передають їх до органів ПФУ. Паперові справи не рідше ніж один раз на два тижні також передаються органам ПФУ.
Чи мають внутрішньо переміщені особи (ВПО) право на отримання субсидії?
Внутрішньо переміщені особи також мають право на отримання субсидії за місцем фактичного проживання.
Важливим є те, що житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання та фактичним.
Заява та декларація можуть бути надіслані поштою або в електронній формі через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний додаток ПФУ або Портал Дія, офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ними інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також інформаційні системи Мінсоцполітики (з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису).
У разі подання заяви та декларації через Портал Дія особа громадянина посвідчується паспортом громадянина України.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення передають органам ПФУ пакети документів щодо звернень за призначенням житлових субсидій та наданням пільг на оплату житлово-комунальних послуг.
Які документи необхідно обов’язково подати для отримання субсидії?
- Заяву про призначення та надання житлової субсидії встановленого зразку.
- Декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії.
- Довідку про доходи, якщо інформація про такі доходи відсутня в ПФУ чи ДФС.
- Копію договору про реструктуризацію заборгованості (якщо наявний).
- Договір найму житла або довідку внутрішньо переміщеної особи (для підтвердження фактичного проживання).
- Особи працездатного віку, які не працюють, для отримання субсидії повинні перебувати на обліку у центрі зайнятості та мати статус безробітного. У разі зняття з обліку в центрі зайнятості такі особи втрачають право на субсидію.
Можливе також подання додаткових документів, таких як довідка про не проживання зареєстрованих осіб, довідка про перебування на обліку в центрі зайнятості та інші.
Розмір субсидії залежить від багатьох факторів (кількість осіб, які проживають в домогосподарстві, їх доходи), тому кожна заява розглядається окремо, а сума виплат може різнитися.
Громадяни, яким призначено субсидію, у разі зміни обставин, які впливають на розмір субсидії або настання умов за яких втрачається право на неї, повинні протягом 30 календарних днів повідомити орган ПФУ про такі зміни.