1 жовтня у всьому світі відзначають Міжнародний день людей похилого віку, а в Україні – ще й День ветерана. Для системи БПД це також день клієнтів пільгової категорії, які мають право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги. Серед людей похилого віку це право набувають ті, хто перебуває під юрисдикцією України, якщо їх середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, наразі для непрацездатних осіб це — 4054 грн. Отже, виходить досить широка категорія. За останній рік серед клієнтів БПД у Дніпропетровській області людей 60+ від 10 до 22 відсотків в залежності від регіону.
Найбільша кількість звернень від осіб похилого віку на Дніпропетровщині стосується відмови у призначенні чи перерахуванні пенсії або житлової субсидії, що є основними засобами існування, зняття з реєстрації за місцем проживання, стягнення аліментів з дітей на утримання батьків. Фахівцям місцевих центрів та бюро доводиться вирішувати спадкові, земельні проблеми, питання соціального захисту, ставати на захист прав осіб з інвалідністю та вимушених переселенців. Нова проблема, яка виникла у воєнний час – це звільнення пенсіонерів, що працюють, з організацій, які знаходяться на окупованій території. Таке питання наразі повинно вирішуватися Центром зайнятості. Але з іншого боку, ця організація не має повноважень допомагати особам непрацездатного віку. Ось тут і виникає певна колізія. Юристи системи БПД у такому випадку радять будь-яким можливим способом повідомити роботодавця про намір звільнитися. У деяких випадках на цьому етапі проблема й зникає, а іноді доводиться звертатися до суду.
Ненадійно захищені, особи похилого віку, також часто звертаються до центрів безоплатної правової допомоги з питання залучення захисника у кримінальне провадження, адже деякі справи поліція не відкриває, а деякі просто тягнуться роками без будь-якого просування.
Людей поважного віку найчастіше цікавить самозахист, адже вони, на жаль, є представниками однієї з найуразливіших категорій населення. Також це люди, які навчені життям відстоювати свої права, тому часто у разі відмови суду першої інстанції подають на апеляцію або навіть далі, шукають правду у заплутаних ситуаціях, викликаних помилками органів державної влади, або відновлюють права споживача через невиконанні умови договору або неякісні товари,” – зазначає фахівчиня зі зв’язків із громадськістю та пресою Дніпровського місцевого центру з надання БВПД Вікторія Пльохіна.
На жаль, не є поодинокими й випадки домашнього насильства щодо людей похилого віку. Так, тільки у Криворізькому місцевому центрі з надання БВПД відразу трьом таким особам призначався адвокат за рахунок держави з цього приводу. Адвокатка Наталія Родіонова добилась обмежувального припису через суд і захистила цілу родину від їх кривдника – сина та онука.
Фахівці місцевих центрів БВПД та бюро Дніпропетровщини проводять систематичні пізнавальні заходи з різних важливих та цікавих правових тем для підопічних територіальних центрів соціального обслуговування, геріартричних інтернатів, центрів надання соціальних послуг, співпрацюють з будинками милосердя. Належну увагу приділяють юристи БПД також правопросвітництву в сфері надання соціальних послуг на професійній та непрофесійній основі. Спільні заходи на такі теми проходять у співпраці з Дніпропетровським обласним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Аби подолати беззахисність людей 60+ перед брудними ділками у сфері комп’ютерних технологій юристи Дніпровського центру з надання БВПД спільно з Дніпровською міською радою для учасників соціального проєкту “Університет третього віку” започаткували курс лекцій на тему: “Запобігання шахрайству на просторах інтернету та в житті”. До першого заходу з цієї серії залучився й представник кіберполіції, який на життєвих прикладах пояснив, які існують найпоширеніші шахрайські схеми та як не “попастися на їхній гачок”. Працівники системи БПД більше уваги приділили відповідальності за шахрайство та процесу захисту, якщо вже хтось став жертвою обману.
Взагалі, тема невміння користуватися різноманітними сучасними гаджетами й необізнаність в електронному обігу коштів стає великою проблемою для представників поважного віку й наражає їх на небезпеку або цілковиту безпорадність. Саме так сталося з 84-літньою мешканкою Кривого Рогу, яка вирішила, що їй чомусь перестали виплачувати субсидію, коли її почали перераховувати до Ощадбанку після того, як літня жінка перебуваючи на лікуванні не могла особисто одержувати гроші у поштарки.Через це пані Люба залишилася без коштів на оплату комунальних платежів й заборгувала за декілька місяців. І лише звернення до Криворізького місцевого центру з надання БВПД з приводу невиплати субсидій відповідними органами допомогло прояснити ситуацію. Фахівчиня зі зв’язків із громадськістю та пресою Центру Наталія Кожем’яка разом з пенсіонеркою завітала в УПСЗН та з’ясувала, що насправді держава перераховує субсидію, але старенька не розуміє, як і куди. Адже навіть прочитати смску вона не могла.
Виявилось, що в особистому кабінеті Ощадбанку на пенсіонерку чекали понад 12 тисяч гривень. Залишалося тільки оформити картку, аби одержати кошти та позбавитися боргів за комуналку.
Люди похилого віку потребують додаткової уваги, – зазначає фахівчиня зі зв’язків із громадськістю та пресою Криворізького центр у з надання БВПД Наталія Кожем’яка. – На хвилі прогресу та діджиталізації важливо не забути про них, самотніх і безпомічних, які через необізнаність можуть стати ще більш вразливими. Й не менш важливо – вчасно допомогти правовою порадою або особистою участю у вирішенні юридичної проблеми”.