назад

Безпека у громадському транспорті. Права та обов’язки перевізників

Щодня ми всі постійному перебуваємо в динамічному русі: робота, домівка, відпочинок, відрядження, екскурсії – все це вимагає від нас використання різних видів транспорту, переважно, громадського. Користуючись ним, ніколи не потрібно забувати про безпеку і варто знати, які права мають учасники транспортного процесу.

Незважаючи на те, що усім нам добре відомий крилатий вислів “Споживач завжди правий”, права споживачів продовжують порушувати. Щоденно кожен з нас без винятку зустрічається з обрахуванням, неналежним обслуговуванням, наданням послуг не в повному обсязі, або неналежного рівня чи некоректною поведінкою обслуговуючого персоналу, зокрема, водіїв маршрутного таксі. Часто зустрічаються випадки порушення перевізниками або водіями правил надання послуг пасажирським автомобільним транспортом.

Про те, які ж права та обов’язки мають перевізники консультують фахівці Регіонального центру з надання безплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Громадський транспорт є однією з найважливіших галузей життєдіяльності та функціонування міста. Від його комфорту та зручності залежить якість життя мешканців. Міський транспорт впливає на наше життя більше, ніж здається на перший погляд.

Питання щодо прав та обов’язків перевізників регулюються Законами України «Про транспорт», «Про автомобільний транспорт», «Про міський електричний транспорт», Правилами надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом та Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.

Відносини перевізників і пасажирів під час надання транспортних послуг регламентуються Правилами користування міським електричним транспортом, які затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування.

Відповідно до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту за договором перевезення пасажира автобусом автомобільний перевізник зобов’язується безпечно перевезти пасажира до пункту призначення, а в разі здавання ним багажу – доставити до пункту призначення багаж та видати його пасажиру або уповноваженій ним особі.

У свою чергу пасажир зобов’язується внести установлену плату за проїзд, а в разі здавання багажу до багажного відділення – плату за його перевезення. Пасажир повинен мати квиток на проїзд в автобусі (для пільгового проїзду – посвідчення особи встановленого зразка чи довідку, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – електронний квиток та документи для пільгового проїзду. Квиток дійсний тільки на зазначені у ньому дату і маршрут руху. У разі перевезення багажу пасажир повинен мати квитанцію на перевезення багажу.

Які ж обов”язки мають автоперевізники і про які мають знати пасажири для того, щоб їх поїздка була більш безпечною? Так, автомобільний перевізник зобов’язаний забезпечити дотримання персоналом вимог законодавства про автомобільний транспорт та захист прав споживачів. Вирушаючи у поїздку першочерговим питанням, яке виникає у пасажирів це безпечність поїздки, тому виходячи з цього одним і обовязків перевізників є вжиття заходів для забезпечення безпечної, зручної поїздки пасажирів і зберігання та/або доставки багажу згідно з договором перевезення і розкладом руху та організція проведення контролю технічного та санітарного стану автобусів чи легкових автомобілів перед початком роботи. Що стосується організації роботи працівників, то автоперевізник зобовязаний організувати проведення щозмінного передрейсового і післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, видавати водіям та іншим працівникам передбачені законом документи; мати документи для здійснення перевезень згідно із законодавством.

Пасажири також мають знати, що до обов’язків автоперевізника відносяться утримування транспортних засобів в належному технічному та санітарному стані, забезпечення їх своєчасної подачі для посадки пасажирів і відправлення; організація проїзду пасажирів до місця призначення за маршрутом без додаткових фінансових витрат пасажирів, насамперед осіб з інвалідністю, громадян похилого віку, вагітних жінок, пасажирів з дітьми дошкільного віку, у разі припинення поїздки через технічну несправність транспортного засобу чи настання надзвичайної або невідворотної за даних умов події, здійснювати перевезення пасажирів з квитками і пасажирів, які мають право на пільговий проїзд та забезпечувати попередній та поточний продаж квитків.

Також вони зобов’язані надавати пасажирам достовірну і своєчасну інформацію про найменування зупинок, можливі пересадки, розмір плати за проїзд тощо. Звертаємо Вашу увагу, що залежно від виду сполучення на автобусах розміщується така інформація: у разі здійснення міських та приміських перевезень на передньому трафареті – номер маршруту і найменування початкового та кінцевого пунктів; на боковому трафареті – найменування основних, де здійснюються проміжні зупинки; на задньому трафареті – номер маршруту; у разі здійснення перевезень в експресному режимі руху та в режимі маршрутного таксі на передньому і боковому трафаретах над номером маршруту та найменуванням пунктів, де здійснюються зупинки, – напис відповідно червоною фарбою “Експрес”, чорною – “Маршрутне таксі”; біля дверей – позначення входу і виходу. При здійсненні міжміських та міжнародних перевезень на передньому і боковому трафаретах – найменування початкового та кінцевого пунктів маршруту (у разі здійснення міжнародних перевезень інформація подається двома мовами у два рядки: верхній – українською, нижній – мовою держави, до якої здійснюється перевезення).

У салоні автобуса розміщується така інформація: витяг із вищезазначених Правил щодо прав та обов’язків водія і пасажира, а на міському маршруті – витяг із Правил користування міським пасажирським автомобільним транспортом; позначення входу та виходу; відомості про розмір штрафу за безквитковий проїзд і перевезення неоплаченого багажу; відомості про автомобільного перевізника та страховика (найменування, адреса і телефон); загальна пасажиромісткість із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів; позначення місць розташування аварійних виходів (із зазначенням способу їх відчинення), вогнегасника, аптечки та кнопки екстреної зупинки. Також в салоні мають розміщені написи “Не курити”, “Місця для пасажирів з дітьми та осіб з інвалідністю” з одночасним їх дублюванням міжнародним символом доступності та знаком дитячого візка (на міських та приміських маршрутах); позначення місць для інвалідів рельєфною піктограмою під час здійснення міжміських та міжнародних перевезень нумерація місць.

Інформація, що розміщується на автобусах та в салонах автобусів, повинна відповідати потребам пасажирів із порушенням зору (зокрема друкуватися збільшеним шрифтом).

Що стосується запобігання та відшкодування шкоди пасажирам автоперевізники зобов’язані здійснювати обов’язкове особисте страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті та компенсувати шкоду, заподіяну автомобільним перевізником та/або екіпажем здоров’ю та майну пасажирів.

Звертаємо увагу на важливий момент при здійсненні поїздок та обовязок перевізників, яким часто нехтують. Це те, що у разі виходу з ладу автобуса, що здійснює перевезення на маршруті міського сполучення, автомобільний перевізник повертає пасажирові повну вартість квитка і подальший проїзд пасажир оплачує самостійно. У разі коли такий автобус обладнаний автоматизованою системою обліку оплати проїзду, автомобільний перевізник забезпечує пересадку пасажира на інший автобус без повторної оплати вартості транспортних послуг.

Безумовно, що окрім обов’язків автоперевізники також мають і відповідні права, про які учасникам транспортного процесу не слід забувати. Так, автомобільний перевізник має право скасовувати рейси транспортних засобів у разі виникнення обставин, які він не міг передбачити і виникненню яких не міг запобігти, з поверненням пасажирам (або замовнику послуг) коштів, сплачених ними за перевезення. Це може бути і несправність транспортних засобів, погодні умови. Так вони мають право обмежувати або припиняти перевезення в разі стихійного лиха, епідемії, епізоотії або іншої надзвичайної ситуації; припиняти рух транспортних засобів у разі виникнення загрози життю та здоров’ю пасажирів; зазначати в багажній квитанції стан багажу, що має зовнішні пошкодження, або відмовлятися від його перевезення в разі заперечення пасажира проти внесення відповідної позначки.

У напрямі забезпечення своїх прав на здійснення своєї дільності авто перевізники мають право вимагати від органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, замовника послуг та автостанцій виконання умов договору; брати участь у конкурсах на перевезення пасажирів на маршрутах; подавати організаторам регулярних перевезень пропозиції щодо підвищення рівня організації обслуговування пасажирів. Також автоперевізники мають право надавати пасажирам пільги щодо оплати послуг з перевезення та пропонувати пасажирам додаткові послуги.

У разі порушень Ваших прав Ви можете звернутися до Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області, яке знаходится за адресою: 36008 м. Полтава, вул. Європейська 155, (будівля Податкової інспекції м.Полтави, 1 поверх, окремий вхід праворуч від центрального) (0532) 63-95-15.

Додатково повідомляємо, що при порушенні Ваших прав як споживачів, виявленні порушень правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту – звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області за адресою: 36000, м.Полтава, вул.Воскресенський узвіз, 7, тел./факс (0532) 60-66-47 email: pol_gydpss@polvet.gov.ua