назад

Булінг: про що повинні знати освітяни

2Педагоги Кам’янського дізнались про запобігання та протидію булінгу під час тренінгу, організованого спеціалістами Кам’янського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги спільно з фахівцями соціальних служб міста.

Власне, зустрічі зі спеціалістами пройшли у декількох школах міста. Освітянам настільки сподобались тренінги, що вони запросили спеціалістів на з’їзд соціальних педагогів міста. Там фахівці знову поспілкувались на тему булінгу та презентували матеріали тренінгу для подальшого його використання у роботі педагогів. Тепер вони зможуть самостійно проводити подібні правопросвітницькі заходи для учнів.

Фахівчиня Криничанського бюро правової допомоги Надія Федориненко, звернула окрему увагу учасників тренінгу на останні зміни у законодавстві з питання запобігання булінгу у навчальних закладах. Правник зазначила, що 19 січня вступив у силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» який запроваджує накладення адміністративної відповідальності за булінг а також доповнює ЗУ «Про освіту» з питань запобігання та протидії булінгу у навчальних закладах.

Термін «булінг», пояснила фахівець бюро, означає психологічний терор, побиття, цькування однієї дитини іншою. Образи, наклепи, вимагання найчастіше трапляються у навчальних закладах з «задушливою» атмосферою, де більшість дітей апатичні та розчаровані, де їх потреба у визнанні та розумінні не задоволена. І навпаки: у середовищі, де поважати перш за все себе самого та інших людей є нормою, випадки булінгу трапляються набагато рідше.

Законом доповнено статтю 173 КУпАП, у якій визначено поняття булінгу та передбачену за нього відповідальність. Законодавець визначив булінг, як діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному та сексуальному насильстві проти неповнолітньої особи, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу, відповідно до змін у ЗУ «Про освіту» є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого”.

У ході тренінгу також вивчали різновиди булінгу та визначили усі можливі способи, які допоможуть дітям, які стикаються з цькуванням. Фахівчиня Управління соціальної політики Олена Ткаченко спільно з психологом мобільної бригади соціально психологічної допомоги ознайомили присутніх з техніками, які допоможуть педагогам виявити випадки булінгу в учнівських колективах, а також протидіяти цьому явищу. Також розглянули роботу мобільної бригади у частині надання психологічної допомоги жертвам домашнього насильства.

Важливо, що під час заходу присутні мали змогу обговорити булінг, висловити свою позицію, щоб показати, як би вони реагували, стикаючись з різними сценаріями цькування, висловити власні думки щодо способів протидії булінгу. Наприкінці ж зустрічі учасники розробили власний стенд «Рука допомоги», у якому вони вказали до кого може звертатися дитина за допомогою, у разі якщо вона стає жертвою булінгу.

Якщо у вас виникли запитання або вам потрібна консультація юриста звертайтесь до центрів або бюро правової допомоги України, а адресу найближчого ви зможете дізнатись за телефоном контакт-центру 0-800-213-103.

{gallery}news/2019/04/1{/gallery}