назад
14.02.17

Державних службовців поінформували про інституційні основи європейської інтеграції

66 8

З моменту здобуття Україною незалежності Європейська інтеграція визначена  головним пріоритетом зовнішньої політики України. Намагаючись будь-що прискорити процес входження до європейських структур, Україна фактично зобов’язалась у надзвичайно стислі строки здійснити докорінну перебудову національного законодавства. Проте українська сторона не уявляла і не могла уявити всю складність цього процесу. Крім того, даються ознаки відсутності у нашій державі як прийнятної і зрозумілої для всіх верств суспільства концепції європейської інтеграції, так і комплексних програм установлення та розвитку відносин з міжнародними організаціями Європи (зокрема, Євросоюзу) з чітко визначеними цілями, завданнями та механізмами їх реалізації.

Враховуючи важливість розгляду даної тематики для представників всіх гілок влади, 13 лютого 2017 року перший заступник директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Полтавській області, доктор наук з державного управління, професор Микола Лахижа прочитав лекцію на тему «Європейська інтеграція: правові та організаційні основи» для державних службовців – слухачів Полтавського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій.67 3

Микола Лахижа розповів про історію, структуру та право Європейського Союзу, розкрив механізми його діяльності, існуючі проблеми та перспективи розширення. Охарактеризовано поняття європейського адміністративного простору, механізми прийняття та реалізації нормативно-правових актів тощо.

 Лектор дав відповідь на запитання слухачів, що стосувалися перспектив європейської інтеграції України, ролі та завдань у цьому процесі органів влади, адаптації законодавства України до права Європейського Союзу тощо. Також Микола Лахижа навів позитивні приклади  вирішення інтеграційних завдань в посткомуністичних країнах.

«Система безоплатної правової допомоги в Україні досить нова структура, тому дуже важливим у формуванні державної політики у цій галузі є запровадження позитивного досвіду європейських країн, його адаптація до умов сьогодення та правової системи нашої держави. Впровадження у практику будь-яких новацій вимагає детального вивчення суті поставлених питань, тому ознайомлення із зарубіжною практикою є дуже важливим у реалізації кожного напряму діяльності держави», – зазначив Микола Лахижа.

На прикладі Республіки Болгарія розповів про розвиток системи надання безоплатної правової допомоги та можливості його застосування в Україні.

У Республіці Болгарія з середини 2000-х років розвивається система надання гарантованої державою правової допомоги. Її необхідність була підтверджена шляхом реалізації пілотних проектів, які здійснювалися з допомогою зарубіжних партнерів.

 Державну політику в області правової допомоги в Болгарії розробляє, координує та проводить міністр юстиції.

Згідно з Законом про правову допомогу, (http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135511185), який увійшов в дію з 1 січня 2006 року, створено Національне бюро правової допомоги (НБПД), яке організовує відповідну роботу спільно з адвокатськими радами.

         НБПД є незалежним державним органом, що має статус юридичної особи та  самостійний бюджет. Організація роботи НБПД, структура, склад та функції окремих ланок його адміністрації визначено положенням, що затверджено Радою Міністрів.

         НБПД складається з п’яти членів (голови та заступника, які призначаються та звільняються прем’єр-міністром на основі рішення Ради Міністрів за поданням міністра юстиції, та трьох членів, які обираються Вищою адвокатською радою). Питання, що відносяться до його компетентності, НБПД розглядає на своїх засіданнях, приймаючи рішення більшістю голосів. Діяльність НБПД обслуговує адміністрація, яка складається з 25 осіб.

         НБПД має такі функції: здійснює загальне та методичне керівництво діяльністю з надання правової допомоги; готує проект бюджету правової допомоги та розпоряджається відповідними коштами; організовує ведення Національного реєстру правової допомоги; організовує надання правової допомоги та відповідний контроль; готує законопроекти та інші нормативно-правові акти у сфер правової допомоги, які вносяться до Ради Міністрів головою НБПД, аналізує інформацію, необхідну для якісного планування та управління системою надання правової допомоги; популяризує систему та здійснює міжнародну співпрацю у сфері надання правової допомоги.

         Адвокатські ради організовують правову допомогу у своєму судовому районі (приймають рішення за заявами адвокатів, складають списки чергових адвокатів, враховують кваліфікацію адвоката, зважаючи на складність справи, здійснюють контроль за наданням правової допомоги, засвідчують звіти адвокатів, що надали правову допомогу та вносять пропозиції щодо оплати згідно існуючих норм)

Кількість адвокатів, що співпрацюють з НБПД на кінець 2013 року досягла 4 749 осіб.

Право на державну правову допомогу мають: соціально малозахищені верстви населення; особи, що знаходяться у спеціальних інституціях з надання соціальних послуг (будинки пристарілих, центри реабілітації та соціальної реабілітації осіб з пошкодженнями, центри тимчасового притулку для бездомних тощо);прийомні сім’ї).

         Правова допомога надається у кримінальних, цивільних та адміністративних справах.

Основними видами правової допомоги є первинна правова консультація; підготовка документів для ведення справи;процесуальне представництво в судах; представництво (адвокатських захист) при затриманні органами МВС.

Зразки документів щодо надання правової допомоги (заява про надання правової допомоги;декларація про сімейне та майнове становище заявника; довідка з Дирекції «Соціальна допомога» тощо) розміщено на сайті НБПД (http://www.nbpp.government.bg/).

Адвокат обирається громадянами самостійно шляхом звернення до Національного реєстру адвокатів через інтернет-сторінку НБПД, де розміщено список адвокатів, або за консультацією адвокатської колегії.

         Рішення про надання правової допомоги у процесуальному представництві та представництві при затриманні МВС приймається органом, що керує процесуальними діями за зверненням зацікавленої особи чи в силу закону.

Рішення про надання правової допомоги у вигляді консультації чи підготовки документів для порушення справи приймає голова НБПД в 14-денний термін з дня надання заяви

Нагадуємо, що Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40.

Контактний телефон: (0532) 56-26-66

Для цілодобового доступу громадян до безоплатної вторинної правової допомоги діє єдиний телефонний номер 0-800-213-103.