назад
03.11.16

Директор Координаційного центру взяв участь у міжнародній зустрічі в Парижі

logo12324Директор Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський, менеджер проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» Оксана Кікоть та Координатор Програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження» Ольга Гальченко беруть участь у міжнародній зустрічі «Розуміння ефективного доступу до правосуддя», що організована Організацією економічного співробітництва та розвитку (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) та Правовою ініціативою відкритого суспільства (The Open Society Justice Initiative, OSJI) і проходить з 3 по 4 листопада 2016 року у Парижі (Франція).

Метою заходу є обговорення питання вимірювання правових потреб та доступу до правосуддя, що матиме на меті визначити стратегії більш надійного та частого вимірювання доступу до правосуддя, орієнтованого на клієнтів. Зустріч також має на меті обговорення комплексних заходів із забезпечення доступу до правосуддя як частини імплементації Цілі сталого розвитку 16.3 з доступу до правосуддя та верховенства права. Сесії семінару спрямовані на обговорення сучасних підходів до розуміння правових потреб людей і ефективності різних механізмів врегулювання спорів, а також вивчення дієвих методологій для оцінки ефективності різних моделей правової допомоги.

Серед учасників заходу – урядові, неурядові та академічні експерти з держав-членів Організації економічного співробітництва та розвитку та інших держав, зокрема фахівці-практики з Європи, Азії, країн Африки, Сполучених Штатів Америки та Канади.

14914543 10209535941769442 1058867411 n

Під час дискусії представник Департаменту юстиції Сполучених Штатів Аллен Бек зазначив, що «у США за ініціативою Президента у 2015 році було створено «Круглий стіл агенцій з безоплатної правової допомоги», що об’єднує 22 інституції федерального рівня. Мета – інтеграція зусиль щодо доступу до правосуддя відповідно до Загальної стратегії сталого розвитку – 2030. Інституція очолюється представниками Міністерства юстиції і Ради внутрішньої політики. Особлива увага приділяється визначенню відповідних індикаторів та вимірюванню потреб у безоплатній правовій допомозі, можливостей і наслідків її надання як у кримінальному, так і у цивільному процесі».

У Європейському Союзі одним з нових інструментів альтернативного вирішення спорів є он-лайн вирішення спорів; оцінювання стимулів для позасудового вирішення спорів. «У 2016 році в ЄС було створено «Табло правосуддя» для оцінювання систем правосуддя держав-членів за такими напрямами: доступність правосуддя, адекватність ресурсного забезпечення, ефективність інструментів вимірювання, стандарти. Один з об’єктів оцінювання – надання БПД та фінансування БПД на душу населення. Особлива увага приділяється спорам щодо захисту прав споживачів» – наголосив Пер Іболд, фахівець Головного Управління з питань правосуддя і захисту прав споживачів Європейської Комісії.

У ході сесії, присвяченої використанню досліджень правових потреб як стратегії Ребекка Сандефур з Університету штату Іллінойс в Урбана-Шампейн підкреслила, що «люди не завжди усвідомлюють свої проблеми як правові. Суди і юристи мало цікавляться реальними правовими потребами людей, пропонуючи послуги, що слабо відповідають і потребам, і їх розумінню».

14971264 10209535941729441 414764227 n

Під час дискусії щодо обговорення застосування методологій на практиці для прийняття вимірювання доступу до правосуддя, орієнтованого на клієнтів, Пол Самое з Національного бюро статистики Республіки Кенія повідомив, що: «Національне бюро статистики Кенії вперше включило до дослідження домогосподарств питання доступу до правосуддя у зв’язку з питаннями подолання бідності та інклюзивного зростання».

Говорячи про подолання нерівних можливостей за допомогою ефективного доступу до правосуддя на прикладі різних країн, присутні дізналися, що «безоплатна правова допомога у Португалії вперше була законодавчо запроваджена у 1899 році. Крім юридичних консультацій і представництва у суді вона надається також в альтернативних вирішеннях спорів та виконанні судових рішень. Безоплатна правова допомога адмініструється асоціацією адвокатів і державною службою соціального захисту», – розповіла представниця Міністерства юстиції Португалії Софія Карвальо.

Сьогодні, 3 листопада, Андрій Вишневський на прикладі України розповів про виклики і можливості для застосування підходів вимірювання доступу до правосуддя, орієнтованого на клієнтів. Він коротко описав розвиток української системи безоплатної правової допомоги, що була створена у 2013 році з нуля.

14947773 1108411042611965 6720747829501857871 n

«Спочатку ми надавали послуги безоплатної правової допомоги для затриманих, підозрюваних і обвинувачених. Потім, протягом останніх 4-х років, розширили надання своїх послуг іншим групам населення (в першу чергу, уразливим групам), і в даний час зосереджені на посиленні правової спроможності громад та наданні доступу до правової інформації та юридичних консультацій», – зазначив Андрій Вишневський.

«Розбудовуючи систему ми намагаємося використовувати всі доступні джерела інформації. Така різноманітність джерел дає можливість оцінити процеси і потреби з різних точок зору, роблячи зображення найбільш повним, що є абсолютно необхідним для розроблення політики для того, щоб відповідати на правові потреби людей і громад», – переконаний Андрій Вишневський.

З-поміж інших, він навів приклад того, як аналіз даних роботи системи БПД допомагає приймати управлінські рішення. Так, проаналізувавши дані роботи місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що були створені в липні 2015 року для забезпечення представництва в суді у цивільних та адміністративних справах, було з’ясовано:

• 80% клієнтів центрів з надання безоплатної правової допомоги потребують, в першу чергу, юридичних консультацій і порад, і тільки 20% клієнтів – представлення їхніх інтересів у суді;
• близько 90% клієнтів центрів є з того міста/району, де територіально знаходиться той чи інший місцевий центр, і тільки 10% – з інших територіальних громад, що знаходяться в юрисдикції таких центрів.

«Таким чином, ґрунтуючись на досвіді місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, ми прийняли рішення про створення понад 400 бюро правової допомоги в малих містах і навіть селах по всій Україні, переорієнтувати функції місцевих центрів та бюро на надання первинної правової допомоги та посилення правової спроможності громад для задоволення правових потреб наших громадян», – підсумував директор Координаційного центру.

14961506 10209535941889445 1866278812 n

Переглянути презентацію Андрія Вишневського

14958510 10209535941969447 1447453010 n


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook           YouTube YouTube           Google Google+       т Twitter