назад
27.09.17

Електронна петиція як спосіб комунікації з органами влади

peticiya2709

Інтернет вже став невід’ємною частиною суспільного життя, тому не дивно, що громадськість може використовувати Всесвітню мережу для вирішення важливих питань. У сучасних взаємовідносинах між владою на суспільством виник новий засіб комунікації – електронна петиція. Даний інструмент покликаний не лише спростити процедуру звернення громадян до влади, а й надати громаді можливість документально підтверджувати свої наміри щодо здійснення змін у політичному та суспільному житті держави.

 Про те, що таке електронна петиція, які основні вимоги до неї, ключові аспекти, на які слід звертати увагу авторам петиції консультують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

 

Відповідно до статті 231 України «Про звернення громадян», громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.

 При підготовці петиції варто знати, що в ній має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім’я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти. На веб-сайті відповідного органу або громадського об’єднання, що здійснює збір підписів, обов’язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.  Важливо  також чітко сформулювати мету петиції та розмістити її на самому початку, адже потенційні підписанти часто не витрачають багато часу на перечитування всього тексту. Безумовно, якісна петиція повинна включати кілька абзаців про ситуацію та контекст, але саме перший абзац повинен давати чітке уявлення про суть та мету петиції.  Крім того, при підготовці петиції слід звернути увагу на орфографію, адже, якщо Ви хочете, щоб Вашу петицію сприймали серйозно, знайдіть час та переконайтеся, що вона виглядає професійно. Про що не слід забувати, це про те, що важливо не просто висловити свою позицію, важливо зробити це ввічливо. Потенційні підписанти не підтримають  образливу чи брутальну петицію, навіть якщо в цілому погоджуються з її метою. Петиція повинна бути амбіційна, але реальна, тому пропонуйте конкретні та досяжні цілі для вирішення проблеми, яку Ви лобіюєте.

Електронна петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.

Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.

Для створення електронної петиції до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування її автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному веб-сайті органу, якому вона адресована, або веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, та розміщує текст електронної петиції.

Електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті відповідно Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування або на веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором).

У разі невідповідності електронної петиції встановленим вимогам оприлюднення такої петиції не здійснюється, про що повідомляється автору (ініціатору) не пізніше строку, встановленого для оприлюднення.

Дата оприлюднення електронної петиції на офіційному веб-сайті відповідно Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, відповідного органу місцевого самоврядування або на веб-сайті громадського об’єднання є датою початку збору підписів на її підтримку.

Відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадські об’єднання під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов’язані забезпечити:

безоплатність доступу та користування інформаційно-телекомунікаційною системою, за допомогою якої здійснюється збір підписів;

електронну реєстрацію громадян для підписання петиції;

недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина;

фіксацію дати і часу оприлюднення електронної петиції та підписання її громадянином.

Електронна петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів на її підтримку розглядається як звернення громадян відповідно до цього Закону.

Електронна петиція, адресована відповідно Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядається у порядку, встановленому цією статтею, за умови збору на її підтримку не менш як 25 000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення петиції.

Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів визначаються статутом територіальної громади.

Електронна петиція, збір підписів на підтримку якої здійснювався через веб-сайт громадського об’єднання і яка протягом установленого строку набрала необхідну кількість підписів на її підтримку, не пізніше наступного дня після набрання необхідної кількості підписів надсилається громадським об’єднанням органу, якому адресована петиція, із зазначенням інформації про дату початку збору підписів, дату направлення електронної петиції, загальну кількість та перелік осіб, які підписали електронну петицію (чи посилання на джерело такої інформації в мережі Інтернет), строк збору підписів, назву та адресу електронної пошти громадського об’єднання.

  Для того, щоб  заручитися підтримкою та знайти підписантів для петиції авторам слід звернути увагу на наступні моменти. Це, в першу  чергу,  залучити інтернет-спільноту.  Найбільш дієвим способом є використання соціальних мереж та блогів, які дозволяють згуртувати людей довкола Вашої петиції – стимулювати діалог, додаткові роз’яснення стосовно суті проблеми та петиції, об’єднати людей з різних професійних сфер.  На відміну від звичайних звернень електронні петиції дозволяють  з мінімальними витратами часу та зусиль досягнути широкої аудиторії.  Задля охоплення найбільшої кількості аудиторії підписантів, петиції також доцільно  надіслати  електронним листом знайомим та друзям з проханням поширити інформацію надалі.  Зверніть увагу на те, що якісні та ефективні петиції привертають увагу ЗМІ, тому не нехтуйте   даною можливістю, виходьте на контакти з місцевими ЗМІ для того, щоб поширити інформацію про проблему, яку Ви порушуєте, та знайти прихильників вашої петиції. Ще одним із важливим інструментів роботи щодо збільшення поінформованості про петицію  є її поширенням в реальному світі – вдома, на роботі чи в громадських місцях. Плакати, буклети та передача інформації з вуст у вуста – усе це працює. Найважливіше –поінформувати про існування вашої петиції.

Інформація про початок розгляду електронної петиції, яка в установлений строк набрала необхідну кількість голосів на її підтримку, оприлюднюється на офіційному веб-сайті відповідно Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, відповідного органу місцевого самоврядування не пізніш як через три робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції, а в разі отримання електронної петиції від громадського об’єднання – не пізніш як через два робочі дні після отримання такої петиції.

Розгляд електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду.

Якщо електронна петиція містить клопотання про її розгляд на парламентських слуханнях у Верховній Раді України або громадських слуханнях відповідної територіальної громади, автор (ініціатор) петиції має право представити електронну петицію на таких слуханнях. У такому разі строк розгляду електронної петиції продовжується на строк, необхідний для проведення відповідних слухань.

Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування, визначається відповідно Президентом України, Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, місцевою радою.

Про підтримку або непідтримку електронної петиції публічно оголошується на офіційному веб-сайті Президентом України – щодо електронної петиції, адресованої Президенту України, Головою Верховної Ради України – щодо електронної петиції, адресованої Верховній Раді України, Прем’єр-міністром України – щодо електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України, головою відповідної місцевої ради – щодо електронної петиції, адресованої органу місцевого самоврядування.

У відповіді на електронну петицію повідомляється про результати розгляду порушених у ній питань із відповідним обґрунтуванням.

Відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу, якому вона була адресована, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції та відповідному громадському об’єднанню, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції.

У разі визнання за доцільне викладені в електронній петиції пропозиції можуть реалізовуватися органом, якому вона адресована, шляхом прийняття з питань, віднесених до його компетенції, відповідного рішення. Президентом України, Кабінетом Міністрів України, народними депутатами України за результатами розгляду електронної петиції можуть розроблятися та вноситися в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроекти, спрямовані на вирішення порушених у петиції питань.

Інформація про кількість підписів, одержаних на підтримку електронної петиції, та строки їх збору зберігається не менше трьох років з дня оприлюднення петиції.

Електронну петицію, з огляду на все більшу її популярність, можна розглядати як досить ефективний засіб комунікації між органами державної влади та громадянами. За допомогою петиції можна привернути широку увагу до певної проблеми, що збільшить шанси її вирішення.

Нагадуємо, Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40.

Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.

Довідково повідомляємо, що на теренах Полтавської області діє  Загальнонаціональній просвітницький проект Я МАЮ ПРАВО! (ЯМП!), який  реалізується Міністерством юстиції у співпраці з системою БПД та територіальними органами юстиції за підтримки USAID “Нове правосуддя” та іншими донорами. Основна мета проекту – сформувати нову правову культуру у суспільстві, що забезпечить сталий розвиток України як сучасної правової демократичної держави. Більше інформації про проект «Я МАЮ ПРАВО!» на сайті prаvo.minjust.gov.ua та за номером 0 800 213 103 (єдиний контакт-центр системи надання безоплатної правової допомоги).