назад
27.01.22

Комунікація та правопросвітництво системи БПД у 2021 році

Безоплатна правова допомога входить до п’ятірки найефективніших способів захисту прав на думку громадян. Понад чверть опитаних громадян знає як і де отримати таку допомогу. Це вдвічі більше, ніж чотири роки тому. Такі результати, зокрема, стали можливі завдяки системній інформаційно-комунікативній та правопросвітницькій роботі. У 2021 році у ЗМІ та мережі інтернет розміщено понад 89 тис. публікацій про права громадян та як їх захистити, а також проведено понад 23 тис. правопросвітницьких заходів, якими охоплено понад 850 тис. осіб.

 «Одним із пріоритетів системи безоплатної правової допомоги є формування юридично обізнаного суспільства, поширення напрацьованих механізмів вирішення актуальних для громадян правових проблем. Також ми детально роз’яснюємо, як отримати безоплатну правову допомогу, зокрема й як проконсультуватися з юристом дистанційно. Результат такої роботи — майже кожен десятий клієнт, який звернувся по безоплатну правову допомогу, дізнався про таку можливість зі ЗМІ чи мережі інтернет», – зазначила начальниця управління комунікацій Координаційного центру з надання правової допомоги Фаїна Козирєва.

Офіційні канали комунікації

Основним каналом інформування громадян є офіційний сайт. Зокрема, за рік сайт відвідало майже 2 млн користувачів, які переглянули понад 4,7 млн сторінок. Це не тільки інформування про події та зміни у наданні безоплатної правової допомоги, а й висвітлення успішних практик та порад провідних юристів системи з актуальних тем.

Система безоплатної правової допомоги присутня і в соціальних мережах — Facebook, Instagram, а також у Telegram та на YouTube.

Так, Координаційний центр, усі регіональні та місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги мають власні сторінки у мережі Facebook, де комунікують з клієнтами, у тому числі потенційними. Також Координаційний центр та деякі регіональні центри ведуть сторінки в Instagram та канали на Youtube. Загалом Координаційний центр та його територіальні відділення мають 154 сторінки у соціальних мережах. За минулий рік на них розміщено понад 50 тис. дописів, а органічне охоплення становило понад 21 млн переглядів. Найбільший інтерес при цьому мали дописи щодо законодавчих змін, зокрема у зв’язку із запровадженням карантинних обмежень, а також щодо земельної реформи тощо.

Специфіка соціальних мереж дає змогу не тільки безпосередньо надавати інформацію, а й застосовувати інтерактивні формати, які цікаві і для дітей, і для дорослих. Так, активно використовувалися вікторини, челенджі, опитування, приурочені до знакових подій. Наприклад, торік Координаційний центр провів всеукраїнську правову вікторину «Право України – 30» з нагоди 30-річчя незалежності України.

«Запитання вікторини досить життєві, адже ми моделювали конкретні ситуації, які можуть трапитися з кожним. Це дало нам змогу виявити ті теми, яким варто приділити більше уваги у роботі», – додала Фаїна Козирєва.

Подібні вікторини та інші активності у соціальних мережах проведені й до Дня Європи в Україні, з нагоди 10-річчя ухвалення Закону України «Про безоплатну правову допомогу», до Дня Конституції України, Всеукраїнського дня безоплатної правової допомоги, приуроченого до Дня прав людини тощо.

Мета — популяризувати тему захисту прав людини в доступній формі й тим самим спонукати дізнаватися більше про свої права та механізм їх захисту.

Поширення інформаційних матеріалів

Поінформувати людей, які не обізнані з роботою системи, складно лише через офіційні ресурси. Найбільшу допомогу тут надають засоби масової інформації, а також партнерські установи та організації, які долучилися до інформування громадян про їхнє право на безоплатну правову допомогу.

Протягом 2021 року система БПД провела чотири інформаційні кампанії: щодо надання правової допомоги землевласникам та землекористувачам, з нагоди 10-річчя ухвалення профільного закону, щодо запобігання булінгу у навчальних закладах, а також щодо запобігання та протидії домашньому насильству. Завдяки підтримці місцевої влади, міжнародних та національних партнерів було розміщено зовнішню рекламу, на регіональних телеканалах транслювалися тематичні ролики, а в навчальних та соціальних закладах, інших приміщеннях партнерських установ з’явилися інформаційні плакати про те, як отримати безоплатну правову допомогу.

Так, на безоплатній основі розміщено 173 бігборди та 310 сітілайтів, на телеканалах, у пресі та інших ЗМІ вийшло понад 23 тис. публікацій. Це майже 2 тис. виступів фахівців та трансляцій соціальних роликів на телебаченні, понад 1 тис. радіоефірів, 1,5 тис. статей у друкованій пресі, розміщених на безоплатній основі. Також 6,5 тис. статей на новинних сайтах та понад 12 тис. на сайтах державних органів та органів місцевого самоврядування, професійних спільнот, громадських організацій тощо.

Інформація про можливість отримання безоплатної правової допомоги поширювалася партнерами й у соціальних мережах. Загалом партнерами на своїх сторінках розміщено понад 66 тис. дописів.

Плакати про право на безоплатну правову допомогу з’явилися, зокрема, у місцях несвободи різних сфер та типів, закладах для підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства, школах, територіальних громадах, а у приміщеннях слідчих ізоляторів розміщені пам’ятки про роботу контактного центру та можливості Кабінету клієнта на офіційному сайті системи БПД.

«З розміщенням інформаційних плакатів у слідчих ізоляторах зросла кількість звернень до системи безоплатної правової допомоги з боку осіб, які тримаються під вартою або відбувають покарання в місцях несвободи. Як наслідок – більш затребуваними стали й консультації юристів, а також правопросвітницькі заходи для цих категорій осіб, які проводяться відповідальними особами Регіонального центру разом з представником Уповноваженого з прав людини та органами поліції», – зауважує директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Луганській та Харківській областях Анатолій Бородавка.

Загалом у 2021 році за підтримки партнерів та за кошти державного бюджету підготовлено та надруковано 31 найменування друкованої продукції загальним накладом понад 1,56 млн примірників. Зокрема – інформаційні брошури та збірки успішних справ із земельних питань, буклети щодо захисту фінансових прав громадян, щодо права на безоплатну правову допомогу, запобігання домашньому насильству тощо.

Правопросвітницькі заходи

Серед важливих інструментів – заходи просвітницького характеру. У 2021 році працівники центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги провели понад 23,3 тис. правопросвітницьких заходів, спрямованих на підвищення спроможності людей ідентифікувати правові проблеми, якими було охоплено понад 850,7 тис. осіб.

«Для проведення цих заходів працівники системи БПД розробили нові формати та підготували інформаційні матеріали для кращого сприйняття інформації. Ми більш чітко фокусуємося на потребах і запитах різних цільових груп, спираючись на результати соціологічних досліджень правових потреб українців», – розповіла в.о. начальника управління правопросвітництва та вивчення правових потреб громадян Координаційного центру з надання правової допомоги Дар’я Шинкаренко.

Наприклад, у 2021 році питання протидія булінгу стало темою онлайн-конкурсу дитячих малюнків «Країна моїх прав». На конкурс надійшов 301 малюнок. Віддали свій голос за малюнок, який найбільш сподобався, 4818 людей. Один із малюнків учасників конкурсу був згодом використаний для тематичної інформаційної кампанії системи БПД.

Серед інших тем правопросвітницьких заходів — земельні правовідносини, права дітей та молоді, протидія та запобігання домашньому насильству, популяризація у суспільстві культури створення безбар’єрного простору та інші.

Для ознайомлення ЗМІ з роботою системи БПД у жовтні – листопаді 2021 року у Миколаєві, Запоріжжі, Полтаві, Кропивницькому та Луцьку пройшли престури на тему «Надання безоплатної правової допомоги у сфері земельних відносин». До них долучилися 100 журналістів з різних регіонів України, які за результатами туру  опублікували 233 матеріали.

Довідково. За даними загальнонаціонального дослідження «Що українці знають і думають про права людини», 25,4 % знають про право на безоплатну правову допомогу та як його реалізувати, та ще 31,1 % чули про таку можливість. Якщо у 2016 році понад 54,4 % українців нічого не знали про таку правову підтримку від держави, то за чотири роки цей показник знизився до 39,5 %. При цьому поменшало громадян, які не намагалися захищати свої права – з 40 % у 2020 році та 58,4 % у 2016 році відповідно.

Дослідження проводиться Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва що два роки, й результати проведеного у 2020 році опитування у частині обізнаності про систему БПД презентовані влітку минулого року.