Два місяці тому вступив в силу Закон України «Про житлово-комунальні послуги», згідно з яким кожний громадянин, що має борги, повинен сплатити додатково ще й пеню. Кому і як нараховується пеня та які наслідки матиме несвоєчасна оплата комунальних послуг – цим питанням був присвячений черговий ефір авторської програми «Право знати» на Українському радіо. Херсон. Юристка Регіонального центру з надання БВПД у Херсонській області Олена Іпатенко нагадала, що статтею 26 вищезазначеного закону передбачена відповідальність за неналежне виконання договору, а саме нарахування пені, та пояснила, у яких випадках пеня не нараховується і як вберегтися від її нарахування.
Консультацію юристки можна завантажити/прослухати або перейти далі по тексту.
Який розмір пені?
У разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 % суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу.
Кому і як нараховується пеня?
Пеня нараховується на заборгованість, що виникла після 1 травня 2019 року.
Нарахування пені починається з першого робочого дня, який є наступним за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги.
Кому не нараховується пеня?
Пеня не нараховується за умови наявності заборгованості держави за надані населенню пільги та житлові субсидії та/або наявності у споживача заборгованості з оплати праці, підтвердженої належним чином.
Як вберегтись від нарахування пені?
Пеня не нараховується, якщо споживач вчасно оплачує рахунки за електроенергію. Наприклад, якщо Ви отримали рахунок 16 травня, то маєте протягом 10 робочих днів здійснити оплату. Нарахування пені починається з 11-го робочого дня у розмірі 0,01% від боргу.
Які наслідки несплати комунальних послуг?
Виконавець комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу електричної енергії та природного газу) має право обмежити (припинити) надання відповідної комунальної послуги її споживачу незалежно від обраної моделі організації договірних відносин у разі непогашення в повному обсязі заборгованості за спожиті комунальні послуги протягом 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця. Таке попередження надсилається споживачу не раніше наступного робочого дня після спливу граничного строку оплати комунальної послуги, визначеного законодавством та/або договором про надання відповідної комунальної послуги.
Постачання комунальної послуги відновлюється в повному обсязі протягом наступного дня з дати повного погашення заборгованості за фактично спожиті послуги чи з дати укладення угоди про реструктуризацію заборгованості.