15-16 серпня начальник відділу моніторингу Регіонального центру з надання БВПД у Херсонській області Світлана Ребриста в рамках моніторингового візиту відвідала Каховський місцевий центр з надання БВПД, здійснивши спостереження за його діяльністю і спільно з в.о. директора Русланом Поляковим та головним спеціалістом Юлією Молдован провела ряд робочих зустрічей та консультувань клієнтів, які потребували правової допомоги.
Згідно з планом моніторингового спостереження цього разу досліджувались такі напрямки роботи, як правопросвітницька діяльність; якість роботи з клієнтом в частині доступу до безоплатної правової допомоги; надання доступу до електронних сервісів Мін’юсту та взаємодія з іншими суб’єктами надання безоплатної первинної правової допомоги.
Перша робоча зустріч фахівців системи БПД була проведена з міським головою Каховки Андрієм Дяченком. Обговорюючи питання розміщення в громадському транспорті, на бігбордах міста зовнішньої соціальної реклами, Світлана Ребриста наголошувала на її важливості для пересічних громадян, що сприятиме не тільки розвитку безоплатної правової допомоги в цілому, але, що досить важливо, покращить доступ представників громади до безоплатних правових послуг: консультацій, роз´яснень з правових питань (первинна правова допомога) та представництва інтересів в суді, складання процесуальних документів, захисту від обвинувачення (вторинна правова допомога).
Перейнявшись правовими потребами містян, Андрій Андрійович погодився на співпрацю в цьому напрямку. Крім розміщення зовнішньої реклами, сторони домовились, що на офіційному веб-сайті Каховської міської ради, інформаційній сторінці у Фейсбук і – за погодженням редактора – на шпальтах газети «Каховські новини» буде висвітлюватись робота Каховського місцевого центру, публікуватися консультації юристів, інша корисна для жителів міста інформація. І все це відповідно до ст. 12 Закону України «Про рекламу» на безоплатній основі.
Про правові проблеми, з якими найчастіше звертаються громадяни, та їх перенаправлення до Каховського місцевого центру йшлося в ході робочої зустрічі з заступником начальника управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради Оленою Фурса та секретарем Каховської міської ради Іриною Гончаровою.
Мешканцям Каховського геріатричного пансіонату, де на даний час перебуває 198 осіб, фахівці розповіли про безоплатну правову допомогу та провели консультування громадян.
![]() |
![]() |
![]() |
Утриманців закладу цікавили такі питання: порядок виплати соціальної допомоги особі з інвалідністю; виконання судового рішення щодо надання пільг дітям війни; оформлення земельного паю, який мешканець пансіонату не встиг своєчасно оформити тощо. Правники надали вичерпні відповіді та вручили присутнім буклети системи БПД та просвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!», розроблені Міністерством юстиції України.
Привітно зустріли наших колег і в Каховській об’єднаній бібліотеці ім. Миколи Братана, яка заснована у 1895 році і входить у десятку найстаріших бібліотек України. Директор Валентина Денисюк та працівник відділу обслуговування Валентина Птиця розповіли Світлані Ребристій про співпрацю з Каховським місцевим центром, правопросвітницькі заходи, які проходять на базі закладу, та показали інтернет-зал, висловивши готовність проводити спільні тематичні шкільні вебінари.
Говорячи про доступ до безоплатної правової допомоги людей з інвалідністю, Руслан Поляков і Юлія Молдован поповнили правопросвітницький куточок буклетами для людей із вадами зору. Бібліотекарки із великим задоволенням і цікавістю прийняли надруковані шрифтом Брайля буклети, оскільки серед їх читачів є представники відповідної категорії, для яких такі новинки будуть дуже корисними.
Проблемним питанням, які виникають під час реєстрації права власності, була присвячена робоча зустріч з головним спеціалістом, державним реєстратором відділу державної реєстрації Каховської міської ради Олександром Філоненком.
Він розказав, що у клієнтів під час реєстрації права власності та отримання витягів про реєстрацію права власності на нерухоме майно виникає багато питань. Зокрема, це стосується квартир і будинків, купівля-продаж яких була оформлена на підставі торгових біржових контрактів і які були укладені до набрання чинності Цивільним кодексом України.
Пан Олександр пояснив, що державний реєстратор зобов’язаний перевірити подані заявником документи на відповідність законодавству та на відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов’язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться в Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов’язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Разом з тим учасники зустрічі обговорили питання перенаправлення клієнтів до Каховського місцевого центру.
У Каховському міськрайонному відділі філії ДУ «Центр пробації» до працівників системи БПД звернулась заступник начальника Олександра Линник з проханням інформувати клієнтів про досудову доповідь, наголошуючи на її важливості для людини, яка звинувачена у вчиненні злочину середньої тяжкості або тяжкого злочину, за який нижня межа санкції не перевищує п’яти років позбавлення волі.
Як повідомила пані Олександра, працівник пробації має зібрати інформацію про обвинуваченого та відобразити її в спеціальному документі – «Досудова доповідь». Вказаний документ дасть можливість судді винести справедливий вирок, отримавши інформацію не лише про неправомірний вчинок, але й дізнатися про обставини, які спричинили злочин, та заходи, які пропонує орган пробації для усунення таких обставин.
Важливо зауважити, що інформація, яка буде надана для підготовки досудової доповіді, захищається законом. З нею може ознайомитися лише обмежене коло осіб: працівник пробації, суддя, прокурор, захисник та потерпілий. Дане питання врегулювано Законом України «Про пробацію» та наказом Міністерства юстиції України №200/5 від 27.01.2017 «Про затвердження порядку складення досудової доповіді».
З адміністратором ЦНАП Каховської РДА Зінаїдою Усатовою фахівці системи БПД обговорили правові потреби громадян, з якими вони найчастіше звертаються до центрів, та питання співпраці щодо перенаправлення клієнтів до Каховського місцевого центру.
Окремо треба сказати про партнерів цього місцевого центру по правопросвітницькому проекту «Школа правознавців» – станцію юних натуралістів, на базі якої більше ніж півроку працює дана школа.
Директор Ольга Радіонова, яка є керівником гуртка «Еколідери», громадським радником, головою ГО «Молодіжна організація «Нічна Мана», розповіла про співпрацю з місцевим центром в частині правової освіти дітей, а саме: проведення тренінгів, організацію екскурсій до поліції, заповнення діагностичних анкет з правових питань тощо.
В якості ілюстрації ефективної співпраці з Каховським місцевим центром керівник станції юних натуралістів навела такий факт: цьогорічна випускниця Школи правознавців, яка стала студенткою Української академії лідерства, зараз проходить стажування в Каховському місцевому центрі, продовжуючи співпрацювати зі Школою правознавців.
Але говорили не тільки про позитивні моменти – не оминуло уваги учасників зустрічі таке ганебне явище, як шкільний булінг. Тож сторони домовились про проведення спільних заходів з протидії насильству в учнівському середовищі.
Продуктивним виявилося й спілкування з начальником відділу освіти Каховської РДА Тетяною Калініченко: фахівці системи БПД погодили розповсюдження в освітніх закладах Каховського району правопросвітницьких матеріалів, зокрема, брошури «STOP Булінг» та Угоди щодо попередження булінгу, яку розробили фахівці Голопристанського місцевого центру спільно з Чаплинським бюро правової допомоги (Каховський місцевий центр) і яка пропонується для використання в правовому вихованні школярів.
Наступного дня робота начальника відділу моніторингу та працівників Каховського місцевого центру була не менш насиченою: робочі наради, спостереження за консультуванням, інтерв´ювання працівників, вивчення анкет тощо.
Під час робочої наради, яку Світлана Ребриста провела з працівниками місцевого центру, заступник начальника відділу інфраструктури Вадим Коваленко за відповідальне ставлення до своїх службових обов’язків отримав подяку.
Як пояснила Світлана Вікторівна, Вадим Коваленко в координації з начальником відділу інфраструктури Регіонального центру Олександром Бондаренком, використовуючи позитивний досвід колег з Конотопського місцевого центру (Сумська область), розробив гугл-форму електронної звітності проведених працівниками бюро та місцевого центру правопросвітницьких заходів.
Дану гугл-форму Вадим Коваленко розробив для Бериславського і Каховського місцевих центрів за рекомендацією Регіонального центру на початку липня. Усе це, на думку фахівця з моніторингу, дозволяє раціонально й ефективно використовувати людський ресурс та здійснювати якісну підготовку правопросвітницьких заходів і матеріалів.
Під час інтерв’ювання пан Вадим розповів, що така форма звітності дозволить швидко отримати інформацію показників діяльності як в розрізі всього місцевого центру, так і окремо по кожному бюро. У зв´язку з цим Світлана Ребриста рекомендувала Руслану Полякову вивчити інноваційні підходи, які використовують працівники Конотопського місцевого центру, щодо електронної звітності працівників бюро, адже така узагальнена інформація дасть змогу більш якісно здійснювати свою діяльність і своєчасно виявляти нові правові проблеми громадян.
Світлана Ребриста також спостерігала за якістю наданих правових послуг клієнтам. Консультації надавали головні спеціалісти відділів оргроботи та правової інформації – Ганна Бублик і Юлія Молдован. Відвідувачів місцевого центру цікавили такі питання: порядок укладення договору дарування, призначення субсидії, зняття особи з реєстрації, розподіл спільно нажитого майна, прийняття спадщини.
По закінченні консультування, яке здійснювалось ввічливо і на фаховому рівні, клієнтам пропонується заповнити анкети-відгуки, і працівники, за згодою клієнта, допомагають в їх заповненні.
Про повну задоволеність отриманими послугами Світлані Ребристій як представнику Регіонального центру, повідомили всі клієнти, за консультуванням яких здійснювалось виїзне спостереження.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Крім того, фахівець з моніторингу разом з працівниками місцевого центру вивчила зміст анкет зі скриньки «Для відгуків», які містили тільки позитивні оцінки клієнтів за надані правові послуги.
![]() |
![]() |
![]() |
Також начальник відділу моніторингу провела інтерв’ювання з Ганною Бублик, Юлією Молдован та головним спеціалістом відділу представництва Надією Бойко. Під час інтерв’ювань працівники розказали про свої здобутки і проблеми, які виникають в роботі. Зокрема, фахівця Регіонального центру цікавило їхнє бачення щодо методів удосконалення роботи, вивчення інноваційного досвіду колег з інших регіонів. Зі свого боку, Світлана Ребриста надала їм ряд рекомендацій та консультативно-методичну допомогу. Значна увага під час інтерв’ювання була приділена вивченню напрацювань Надією Бойко у відділі представництва.
По закінченні моніторингового візиту Світлана Ребриста та Руслан Поляков провели спільну робочу скайп-нараду з працівниками бюро, в ході якої говорили про стан виконання Каховським місцевим центром планів роботи, якісні показники роботи, розробку інформаційних буклетів відповідно до плану на III квартал, пошук нових форм для розміщення зовнішньої реклами, впровадження на адміністративних територіях районів юрисдикції бюро проекту «Школа правознавців». Світлана Ребриста вкотре наголосила на необхідності вивчення і використання позитивного досвіду колег з інших регіонів та обміну здобутками.
Крім того, Світлана Ребриста досліджувала, наскільки зручним та ефективним є отримання правової допомоги для клієнтів системи БПД, чи мають відвідувачі місцевого центру доступ до електронних сервісів Мін’юсту тощо.
За результатами спостереження фахівець з моніторингу зробила висновок, що приміщення зазначеного центру є зручним для клієнтів системи БПД, відвідувачі мають доступ до електронних сервісів Мін’юсту, в наявності дитячий куточок та інформаційні стенди з актуальними роздатковими матеріалами.
![]() |
![]() |
![]() |