назад

На круглому столі в Одесі обговорили механізм реалізації права учасників АТО на першочергову приватизацію земельних ділянок

seminar ATO 130 та 31 березня 2017 року в приміщенні Другого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі – Центр) пройшов дводенний семінар-практикум на тему: «МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ УЧАСНИКАМИ АТО ГАРАНТОВАНОГО ДЕРЖАВОЮ ПРАВА НА ПЕРШОЧЕРГОВУ ПРИВАТИЗАЦІЮ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК». В заході взяли участь фахівці місцевих центрів з надання БВПД в Одеській області, учасники АТО та громадських організацій.

Учасниками семінару, на якому обговорювали проблемні питання щодо реалізації прав учасників АТО на пільги, гарантовані державою, стали: представник ДНЗ “Одеський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості” Орел І.Р., учасники АТО та представники громадських організацій “Об’єднання ГО учасників АТО Одещини” та Союзу “Об’єднання учасників АТО “Українці разом!”, фахівці Першого, Другого та Третього місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, директори Другого та Третього місцевого центру Алла Лавренюк та Наталя Мітрофанова.

Керівник Другого місцевого центру Наталя Мітрофанова на початку заходу привітала присутніх та розповіла учасникам заходу основні напрями роботи системи безоплатної правової допомоги.

 seminar ATO 2

Вона зазначила, що учасники АТО є суб’єктами права на всі види правової допомоги, яку надають місцеві центри. “Кожному, хто завітає до нашого Центру, кваліфіковані фахівці нададуть правову консультацію, інформацію, роз’яснять положення діючого законодавства, а також, у разі необхідності, складуть правовий документ. Таку допомогу ми надаємо абсолютно всім особам незалежно від статків та соціального рівня заявника», – підкреслила вона.

 seminar ATO 3

Крім того, Наталя Мітрофанова нагадала присутнім, що з 5 січня поточного року набули чинності зміни до Закону України “Про безоплатну правову допомогу” (далі – Закон), якими було розширено коло осіб – суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу. Саме з того часу, відповідно до п. 9 ч. 1 ст 14 Закону, ветерани війни та особи, на яких поширюється діяЗакону України“Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, набули право на вторинну правову допомогу”.

Крім того, керівник Центру зауважила, що учасники АТО можуть мати один з декількох соціальних статусів, які надають право на пільги: учасник бойових дій; інвалід війни; учасник війни. Рівень соціального захисту учасників АТО, які володіють тим чи іншим соціальним статусом, різний.

Начальник відділу правопросвітництва Центру Алла Перетятко визначила основні пільги, якими держава забезпечила тих осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон), та роз’яснила механізм реалізації прав учасників АТО на першочергове відведення земельних ділянок.

 seminar ATO 7

«Кожний громадянин України має право набути у власність земельну ділянку у порядку, визначеному Земельним кодексом України. Окремого нормативно-правого акту, який би регулював питання порядку надання у власність земельних ділянок учасникам АТО, немає. В той же час, Законом встановлено першочергове забезпечення земельними ділянками учасників АТО», – зауважила фахівець.

Слід пам’ятати, що учасник АТО має право безоплатно приватизувати земельну ділянку в межах норм, встановлених чинним земельним законодавством один раз по кожному виду використання (цільовому призначенню).

 seminar ATO 4

Насамперед, потрібно визначитись з місцем та цільовим призначенням бажаної земельної ділянки, після чого починати діяти. У випадку розташування земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва, садівництва в межах населених пунктів, учаснику АТО необхідно звернутися до відповідної сільської (селищної), міської ради. Якщо ж земельна ділянка сільськогосподарського призначення знаходиться за межами населених пунктів, слід звертатися до територіальних органів Держгеокадастру України (гаряча лінія Держгеокадастру: 0-800-300-808).

 seminar ATO 5

Першим кроком є подання заяви (клопотання) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, у якій вказується цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До заяви додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, а також посвідчення ветерана війни.

Слід знати, що чинним законодавством України не встановлено територіальних обмежень щодо реалізації громадянами свого права на безоплатну приватизацію земельних ділянок. Тобто, мешканець Одещини може подати заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, наприклад на Закарпатті.

У зв’язку зі складністю самостійно знайти вільну земельну ділянку, доцільно звернутися з письмовим запитом про надання публічної інформації щодо наявності земель державної чи комунальної власності, не наданих у власність або користування, до територіального органу Держгеокадастру України або до відділу містобудування та архітектури органу місцевого самоврядування (далі – ОМС).

 seminar ATO 6

Наступним кроком є отримання дозволу на розробку документації із землеустрою. Уповноважений орган у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. У випадку незгоди з розпорядчим документом про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою або бездіяльності уповноважених органів, яка полягає в залишенні заяви (клопотання) без розгляду, за захистом своїх прав слід звертатися до суду.

Як розповіли фахівці Центру учасникам заходу, на практиці мають місце випадки безпідставного затягування органом Держгеокадастру або ОМС прийняття рішення щодо надання дозволів, внаслідок чого зацікавленій особі не надають ні дозволу на розроблення документації із землеустрою, ні мотивованої відмови.

В таких ситуаціях заявнику слід керуватися абзацем 3 ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідно до якого у разі, якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє його. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Якщо дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки отримано, наступним кроком буде укладення договору на розробку документації із землеустрою із суб’єктом господарювання – виконавцем робіт із землеустрою. Документація із землеустрою розробляється у строк, що не перевищує шести місяців з дати укладення договору на її розробку. Землевпорядна документація виготовляється на платній основі, вартість визначається домовленістю сторін.

В подальшому, після розроблення документації із землеустрою, її необхідно буде погодити в порядку, передбаченому ст. 186-1 Земельного кодексу України. Так, проект відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення підлягає погодженню лише з територіальним органом Держгеокадастру України. У випадку відведення земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва, крім погодження з органом земельних ресурсів, проект землеустрою подається також на погодження до місцевого органу містобудування та архітектури.

Наступним кроком є затвердження проекту землеустрою органом, який видав дозвіл на розроблення проекту землеустрою (відповідна місцева рада чи територіальний орган Держгеокадастру України). Рішення про затвердження землевпорядної документації та передачі земельної ділянки у приватну власність приймається протягом чотирнадцяти календарних днів.

Останнім кроком приватизації є державна реєстрація права власності на земельну ділянку в органах державної реєстрації прав. Реєстрація проводиться протягом п’яти робочих днів та коштує 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Пройшовши всі етапи приватизації, особа стає повноцінним власником земельної ділянки.

Додатково ознайомитись з інструкцією щодо отримання у власність земельної ділянки учасникам АТО можна на офіційному сайті Держгеокадастру http://land.gov.ua/info/pokrokova-skhema-dii-dlia-dopomohy-uchasnykam-ato-v-otrymanni-zemelnykh-dilianokk/.

Крім того, на семінарі обговорювались пільги учасників АТО при вступі до вищих навчальних закладів, на користування транспортом, за житлово-комунальні платежі та інші гарантовані державою пільги.

Не всі питання вдалося вирішити протягом дводенної зустрічі, тому бажаючі додатково отримали правові консультації в індивідуальному порядку після семінару.

Отримати правову консультацію можна за телефонами: (048) 726-14-44, 726-14-45 або завітавши до Другого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Одеса, вул. Коблевська, 40.