Впродовж 19 – 21 квітня 2016 року в Україні пройшла місія канадських експертів «Правової допомоги Онтаріо» (Legal Aid Ontario), в рамках якої у столиці відбулася низка зустрічей та експертних обговорень із представниками команди системи безоплатної правової допомоги – Координаційного центру та центрів із надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Місія мала на меті, з однієї сторони, ознайомлення українських колег із досвідом стратегічного планування та моніторингу діяльності офісів правової допомоги у Канаді, зокрема, на детальному прикладі «Правової допомоги Онтаріо» (Legal Aid Ontario), яка опікується організацією надання безоплатної правової допомоги в одній із найбільших провінцій Канади – Онтаріо; та, відтак, можливостей перейняття кращих практик/досвіду стратегічного планування та визначення показників для моніторингу діяльності системи безоплатної правової допомоги в Україні. З іншої сторони – ознайомлення канадських партнерів із етапами та нинішнім станом розвитку системи безоплатної правової допомоги, зокрема, створення у нинішньому році бюро правової допомоги у всіх регіонах України.
З цією метою впродовж кількох днів у Києві перебували канадські експерти – віце-президент з питань стратегічного планування та моніторингу «Правової допомоги Онтаріо» (Legal Aid Ontario) Родерік Стрейн та керівник департаменту спеціальних проектів, інновацій та підтримки програм «Правової допомоги Онтаріо» Родні Сміт. У рамках місії вони провели зустрічі із представниками Координаційного центру та взяли участь у робочій групі з питань стратегічного планування, моніторингу та оцінювання діяльності системи БПД, яка складалася з представників Координаційного центру та центрів із надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Так, 19 квітня, відбулася зустріч канадських експертів із представниками Координаційного центру. Під час зустрічі канадські експерти розповіли про те, якою є структура управління організації, як відбувається процес організації надання безоплатної правової допомоги у провінції, а також яким є процес планування, моніторингу й оцінювання діяльності системи і, відповідно, звітування про результати роботи.
За словами канадських експертів, згідно із законом, «Правова допомога Онтаріо» (Legal Aid Ontario) зобов’язана сприяти доступу малозабезпеченого населення провінції до правосуддя. Тож стратегічною метою діяльності організації є забезпечення надання правової допомоги, яка б відповідала потребам клієнтів, а відтак – забезпечення доступу до правосуддя вразливих членів громади для її повноцінного життя. Установа уже функціонує в провінції уже близько 20 років. В її системі – головний офіс (Legal Aid Ontario), 9 регіональних офісів (District Offices) та 76 правових клінік на рівні громад (Clinics). В Онтаріо безоплатну правову допомогу надають близько 3 тис. адвокатів (з-поміж 30 тис. усіх адвокатів, які здійснюють адвокатську практику у провінції), з якими співпрацює «Правова допомога Онтаріо» (Legal Aid Ontario). Усі вони знаходяться у відповідному реєстрі (Panel).
Пріоритетними завдання «Правової допомоги Онтаріо» (Legal Aid Ontario), як розповіли експерти, в найближчі роки є підвищення організаційної спроможності системи надання БПД у провінції (в тому числі подальше впровадження інформаційних технологій у діяльність системи правової допомоги), формування і впровадження стратегій підтримки вразливих груп населення, вдосконалення планування людських ресурсів, підготовки та підвищення кваліфікації, формування стратегій консультацій із зацікавленими сторонами та подальшого розширення доступу до правосуддя.
Експерти розповідали українським колегам як саме «Правова допомога Онтаріо» (Legal Aid Ontario) визначає пріоритетні завдання і показники результативності діяльності офісів правової допомоги у провінції. Мова йшла, зокрема, про те, як відбувається процес стратегічного планування в організації та як саме стратегічний план реалізується – відбувається збір даних про діяльність організації та їх аналіз відповідно до визначених цілей та показників результативності; яким чином здійснюється оцінювання діяльності регіональних представництв з точки зору досягнення цілей організації; які конкретні приклади цілей та показників результативності; яким чином здійснюється моніторинг ефективності діяльності та, зокрема, вивчається думка клієнтів щодо якості надання сервісів та ін.
20 та 21 квітня експерти взяли участь в робочій групі у складі колег Координаційного центру, регіонального та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Учасники робочої групи спільно стратегували щодо пріоритетів розвитку системи та, відповідно, діяльності центрів у найближчі роки. Зокрема, обговорення колег української команди системи БПД стосувалися подальших пріоритетів розвитку системи: розширення доступу до послуг безоплатної правової допомоги, розвитку людських ресурсів, інституційної спроможності центрів, розвитку альтернативних способів/досудового вирішення справ, правопросвітництво, підвищення правової спроможності територіальних громад. Учасники робочої групи обговорювали кількісні та якісні показники ефективної діяльності у цих напрямах та, відтак, намагалися дати відповіді на питання «навіщо вимірювати?», «які дані збирати?», «як інтерпретувати та використовувати зібрану інформацію?» тощо.
«Те що ми бачимо – ваша дискусія є дуже здоровою, – зазначив віце-президент з питань стратегічного планування та моніторингу «Правової допомоги Онтаріо» Родерік Стрейн, – це те, що й ми робимо у нашій організації уже 20 років. Адже лише у спільному діалозі можна зрозуміти у якому напрямі рухатися далі так, аби це було найефективніше для клієнтів». Він зазначив: «Нашу стратегічну політику можна означити так: для наших клієнтів немає неправильних дверей («No wrong door policy»)». За його словами, найголовніше у стратегічному плануванні – розуміння потреб клієнтів, забезпечення такого сервісу, аби кожен клієнт, який звертається до установи за правовою допомогою, отримав відповіді на свої питання/отримав необхідну допомогу. «Саме на це повинні бути спрямовані усі зусилля інституцій, які опікуються організацією надання безоплатної правової допомоги», – Родерік Стрейн.
Канадські експерти підкреслили, що індикатори ефективної роботи інституцій, які надають БПД, визначаються не стільки для порівняння діяльності одних офісів з іншими, а скоріше для навчання на основі досвіду, вимірювання прогресу у визначеному напрямі, врахування факторів, що впливають на розвиток системи та постійного вдосконалення діяльності. Показники дозволяють зафіксувати зміни, про які важливо повідомляти різним зацікавленим сторонам. Крім того, на кожному рівні визначаються цільові значення показників (targets) із врахуванням особливостей середовища, і лише потім встановлюється цільове значення показника загалом для системи.
Учасники зустрічей від Координаційного центру – директор Андрій Вишневський, його заступники Олександр Баранов та Сергій Троценко, начальник та заступник начальника управління стратегічного планування та фінансів Сергій Кучерук та Наталія Костриба, начальник управління комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Надія Кизицька, начальник та заступник начальника управління координації системи надання безоплатної правової допомоги Світлана Здрилюк та Олена Ялова, начальник відділу стратегічного планування Олег Лисюк, начальник відділу внутрішнього аудиту Віталій Охріменко. Серед учасників зустрічі також менеджер проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» Оксана Кікоть, регіональний координатор проекту Аліна Гладка та його експерт Іванна Ібрагімова, яка також була модератором робочої групи.
Місія канадських експертів та зустрічі у її рамках організовані за підтримки українсько-канадського проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні», що реалізується Канадським бюро міжнародної освіти і фінансується Міністерством міжнародних справ Канади. Ця місія є першою в серії заходів, які спрямовані розвиток стратегічного планування, моніторингу та оцінювання в системі безоплатної правової допомоги, й заплановані на 2016 рік за підтримки проекту.
Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:
Facebook
YouTube
Google+
Twitter