назад

111100011До Мелітопольського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звернулась клієнтка 1957 року народження, з питанням щодо визнання дій Мелітопольського об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області протиправними та зобов’язання провести перерахунок.

       Відповідно виданого доручення № 167 Мелітопольського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги від 01.06.2016 адвокатом клієнтки був призначений Олексія Гречка.

       При зустрічі з адвокатом клієнтка пояснила, що отримує пенсію за віком при повному робочому стажі у розмірі 949 гривень. Відповідно до законодавства України з 1 травня 2016 року, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність підвищився на 56 гривень. Тому повен бути проведений перерахунок мінімального розміру пенсії непрацюючим пенсіонерам відповідно до ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

       Клієнтка звернулась до Мелітопольського об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області із заявою про перерахунок мінімальної пенсії відповідно до прожиткового мінімуму. Однак, 17.06.2016 року нею було отримано відповідь з відмовою та зазначено, що її пенсія розрахована та призначена згідно вимог законодавства України, порушень під час обчислення та перерахунків пенсії не виявлено. Вважає, що дана відмова незаконна, не відповідає вимогам чинного законодавства та явно порушує її права як громадянина. Таким чином було вирішено звернутись до суду з позовом з метою захисту прав та інтересів клієнтки.

Під час судового розгляду було наведено наступне:

       Відповідно до абзацу 2 ч.3 ст. 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з 1 січня 2016 року у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону (крім пенсіонерів, які працюють (провадять діяльність, пов’язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування). Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

       Постановою Кабінету Міністрів від 26.03.2016 № 265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян» визначено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, крім осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови ( з урахуванням, надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 949 гривень, таким особам надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.

       З наведеного вбачається, що відповідачем позивачці призначена та виплачується пенсія в порядку та у розмірі, що передбачений Закону України « Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів від 26.03.2016 № 265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян» та розмір пенсійних виплат, які проводяться позивачці, є меншим, ніж встановлений Законом розмір прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність.

       Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на пенсійне забезпечення. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв’язку з трудовою діяльністю, заслужені  попередньо працею і однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов’язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

       У відповідності до ч. 3 ст. 46 Конституції України та ч.2 ст.7 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчій від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

       Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

       Пунктом 2 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя» визначено, що оскільки Конституція України, як зазначено в її ст. 8, має найвищу юридичну силу, а її норми  є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції України і в усіх необхідних випадках застосовувати Конституцію України як акт прямої дії. Судові рішення мають ґрунтуватись на Конституції України, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.

       Таким чином, посилання відповідача на положення постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян» від 26.03.208 року № 265, є таким , що не ґрунтується на законі, тобто не відповідає ч. 3 ст. 42 Закону України« Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

       Враховуючи викладене вище, Мелітопольський міськрайонний суд у Запорізькій області ухвалив: адміністративний позов громадянки до Мелітопольського об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправним та забов’язати провести перерахунок – задовольнити повністю.

Нагадуємо, до Мелітопольського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Ви можете звернутись

  • за адресою: Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Вакуленчука, 99
  • за телефоном: 096-523-98-55, (0619)43-00-58, (0619)43-00-59,
  • електронною адресою: melitopol.zaporizhya@legalaid.zp.ua або
  • за допомогою skype зв’язку: Мелітопольський місцевий центр з надання БВПД