15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів, який проводиться, починаючи з 1983 року, під егідою Організації Об’єднаних Націй. Це день визнання видатних досягнень споживчого руху, можливість зазирнути у майбутнє і підкреслити головну роль споживачів і захисників інтересів споживачів.
Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, є Закон України «Про захист прав споживачів». Ним установлені права покупців під час придбання товарів або послуг належної якості, безпечних для здоров’я та життя споживачів. Напевне, немає такої дорослої людини, яка б не чула про цей закон. Але, на жаль, більшість споживачів, чиї права порушені, не знають про механізм їх захисту.
Зважаючи на актуальність проблеми і напередодні Всесвітнього дня захисту прав споживачів, головний юрист Коломацького бюро правової допомоги Богодухівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Юрій Межерицький підготував і провів правопросвітницький захід для учасниць проекту «Крила». Коломацьке правове бюро уже два роки співпрацює з організаторами проекту щодо надання правових консультацій його учасницям.
Фахівецьрозповів про права споживачів, чому їх важливо захищати та як система БПД може в цьому допомогти. Він ознайомив слухачок з алгоритмами розв’язання правових питань та інформацією про послуги, які можна отримати від системи БПД, зокрема, стосовно захисту своїх прав як споживачів.
Юрій Межерицький роз’яснив слухачкам, що згідно із Законом України «Про захист прав споживачів», кожен споживач має право на отримання інформації про товар (послугу). Це може бути інформація про виробника товару, термін придатності, гарантійні зобов’язання. Споживачеві також гарантовано державний і громадський захист відповідно до механізму реалізації споживацьких прав.
Неважливо, що ми купуємо. Це може бути купівля продуктів харчування або товарів для дому. Покупцями або споживачами ми є щоразу, коли користуємось якимись послугами. Це може бути відвідування поліклініки або перебування в дитячому садочку чи школі, придбання туристичної путівки чи оплата комунальних послуг, відвідування чиновника або купівля нерухомості тощо. Ми щодня є споживачами. Тому не варто стидатися вимагати дотримання законодавства стосовно захисту прав споживачів, – зазначив фахівець правового бюро.
Відповідаючи на питання учасниць лекції, Юрій Межерицький роз’яснив, куди слід скаржитись, які документи мати при собі та який алгоритм звернення до уповноважених державних органів чи до суду в разі порушення прав споживача.
Довідково
1. Визначення поняттю «споживач» було дано 35-м президентом США Джоном Кеннеді під час свого без перебільшення історичного виступу у конгресі США, в якому він крім визначення поняттю «споживач» як особливої економічної групи, інтереси якої торкаються абсолютно всіх сфер життя, виділив чотири невід’ємних його права: на інформацію, на безпеку товарів та послуг, на вибір товарів і послуг на конкурентній основі, бути почутим. Ці права в майбутньому стали основою відповідного закону. Згодом цей список було розширено.
У 1973 році XXV сесія Консультативної Асамблеї Ради Європи затвердила «Хартію захисту споживачів», а в 1985 Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи захисту інтересів і прав споживачів».
Захист прав споживачів закріплено і в національному законодавстві. Так, Основний Закон України проголошує: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».
2. Проект «Крила» – унікальний економічний проект для розвитку та розкриття потенціалу жінок. Він дає змогу пройти мотиваційну програму «Майстерня можливостей», щоб досягнути своїх життєвих цілей та покращити якість життя. Він допомагає посилити особисті та професійні компетенції для працевлаштування чи розвитку підприємництва жінки.