назад
25.01.17

Понад 36 тис. осіб отримали БПД через мережу дистанційних та мобільних консультаційних пунктів у 2016 році

Другий криворізький МЦ Дніпропетровська облВпродовж 2016 року центри з надання БВПД утворили та забезпечили роботу 1371 дистанційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги та здійснили 7 444 виїзди мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). За цей час до цих пунктів звернулося за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань більш ніж 36 тис. осіб.

 


У Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки, затвердженої Указом Президента України від 20 травня 2015 року № 276, одним із завдань, спрямованих на забезпечення спрощення доступу громадян до безоплатної правової допомоги, визначено розширення можливості надання як первинної, так і вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, у тому числі, й на регіональному рівні.

У зв’язку з цим підпунктом 5.5 пункту 5 Плану дій щодо реалізації положень згаданої Стратегії передбачено утворення та розвиток мережі дистанційних та мобільних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги.

Також згідно підпунктів 8 та 10 пункту 13 Положення про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, місцеві центри забезпечують роботу мобільних консультаційних пунктів та розвиток мережі дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та їх функціонування на постійній основі.


Нагадаємо, що дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що функціонує на постійній основі за визначеним графіком в приміщенні установи, організації, закладу для громадян, які мають потребу в безоплатній правовій допомозі, але в силу різних причин (географічна віддаленість, відсутність вільного часу тощо) не мають можливості оперативно звернутися до місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (бюро правової допомоги).

З метою розширення доступу до безоплатної правової допомоги для соціально-вразливих категорій громадян, зокрема таких як люди похилого віку, люди з особливими потребами, одинокі особи, ветерани війни, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, внутрішньо переміщені особи, а також для осіб, які проживають у віддалених населених пунктах, у тому числі на тимчасово окупованій території України (на базі гуманітарно-логістичних центрів, що розташовані в районах контрольних пропускних пунктів Донецької області), центрами впродовж 2016 року здійснювалась робота щодо утворення та розвитку мережі дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та здійснення виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян).

виїзний консультативний пункт на Mykolaiv Urban Days

Мобільний консультаційний пункт на Mykolaiv Urban Days

Так, протягом 2016 року центри утворили та забезпечили роботу 1371 дистанційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги, та здійснили 7444 виїзди мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). Загальна кількість громадян, яка звернулася за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань під час роботи дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів, склала 36228 осіб.

У порівнянні із загальною кількістю зареєстрованих звернень громадян до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги впродовж зазначеного періоду часу, кількість осіб, які звернулися та яким була надана правова допомога під час роботи дистанційних та мобільних пунктів доступу у відсотковому еквіваленті становить понад 13%.

Діаграма № 1

Diagrama 1

«Як засвідчив проведений аналіз, здійснювана місцевими центрами робота щодо утворення та розвитку мережі дистанційних та мобільних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги є необхідною з огляду на те, що певні групи населення (зокрема мешканці сіл) не мають доступу до правозахисту й справедливого суду, а тому не можуть належно захищати свої майнові та трудові права, а також власну приватну ініціативу. Так, впродовж 2016 року понад 36 тисяч осіб мали можливість отримати правову допомогу в рамках роботи дистанційних та мобільних пунктів доступу, що становить більше 13 відсотків від усіх зареєстрованих звернень громадян до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги», – зазначила начальник відділу розширення доступу до правової допомоги управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Марчук. – «Здебільшого повсякденне життя таких громад і вирішення спірних ситуацій регулюють норми звичаєвого права, які далеко не завжди мають належне правове підґрунтя», – додала вона.

Найбільшу кількість дистанційних пунктів доступу було утворено в Одеській (166), Тернопільській (117), Дніпропетровській (113), Полтавській (106), Вінницькій (75) та Херсонській (71) областях:

Діаграма № 2

Diagrama 2

Так, 407 дистанційних пунктів доступу утворили на базі обласних, районних, селищних та сільських бібліотек; 291 – в органах місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських, районних радах); 215 – в місцевих органах державної виконавчої влади (районних та міських державних адміністраціях), а також територіальних установах центральних органів виконавчої влади, зокрема управліннях праці та соціального захисту населення, Пенсійного фонду України, службах у справах дітей районних державних адміністрацій тощо; 124 – у центрах зайнятості; 59 – у громадських та волонтерських організаціях, у тому числі 7 – у центрах допомоги учасникам АТО; 50 – у закладах соціального обслуговування населення (центрах соціально-психологічної реабілітації, територіальних центрах обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, соціальних гуртожитках для внутрішньо переміщених осіб, у будинках-інтернатах, у тому числі для громадян похилого віку та інвалідів); 37 – у приміщеннях центрів надання адміністративних послуг; 26 – у навчальних закладах (вищих та загальноосвітніх), школах-інтернатах; 25 – у військових частинах та військових комісаріатах; 24 – у закладах охорони здоров’я, зокрема у 11 військово-медичних центрах (військових госпіталях) Міністерства оборони України; 13 – територіальних підрозділах Державної міграційної служби, зокрема у пунктах тимчасового розміщення біженців та пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні).

Переглянути Приклад № 1

Також, дистанційні пункти доступу були утворені та діють в установах виконання покарань, кримінально-виконавчих інспекціях Державної пенітенціарної служби, виправних колоніях, слідчих ізоляторах (21), судах (14) та територіальних підрозділах головних управлінь Національної поліції (7).

Установи (заклади, організації) в яких утворено дистанційні пункти доступу

Діаграма № 3

Diagrama 3

Одним із найпоширеніших способів організації роботи дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги, що успішно застосовується місцевими центрами для зручного та оперативного спілкування з клієнтами, є використання Skуpe-зв’язку, зокрема через розгалужену мережу бібліотечних установ у рамках проекту «Бібліоміст».

Бердянський МЦ

Скайп-консультування фахівцем Бердянського місцевого центру з надання БВПД

За його допомогою кожен, хто потребує безоплатної правової допомоги, може:

  • дистанційно проконсультуватися з фахівцями місцевих центрів або, за потреби, з адвокатами, які залучаються місцевими центрами до надання правових консультацій на умовах Pro-bono;
  • отримати інформацію про місцезнаходження відповідного центру, а також дізнатися про види послуг, які там надаються;
  • перевірити свою належність до категорії осіб, які мають право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги;
  • дізнатися перелік документів, які необхідно подати для підтвердження належності до суб’єктів права на таку допомогу тощо.

За 2016 рік в рамках роботи дистанційних пунктів доступу за отриманням правових консультацій та роз’яснень звернулось 9 925 людей.

Найчастіше громадяни зверталися за консультаціями з питань їх соціального захисту, зокрема порядку призначення державної соціальної допомоги, надання житлових субсидій, пенсійного забезпечення, оформлення спадщини, отримання пільг учасниками АТО та соціального захисту їх сімей, надання адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, у тому числі для покриття витрат на проживання та оплату житлово-комунальних послуг.

Працівники місцевих центрів, які здійснювали прийом громадян, надавали роз´яснення, як положень законодавства у сфері надання безоплатної правової допомоги, так і у сферах земельного, житлово-комунального, сімейного, податкового законодавства, законодавства про працю тощо.

Громадяни, які зверталися за консультацією, також порушували питання щодо незаконного звільнення їх з роботи, примусового виконання рішень судів, стягнення аліментів, порядку оформлення права власності на нерухоме майно, укладання та припинення контрактів військовослужбовцями під час проведення антитерористичної операції, реалізації їх права на отримання земельної ділянки та житла, порядку поновлення терміну на прийняття спадщини тощо.

Переглянути Приклад №2

Ще одним інструментом для забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги є проведення виїзних консультацій громадян в рамках роботи мобільних консультаційних пунктів доступу.

Нагадуємо, що мобільний консультаційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що формується для здійснення виїздів за визначеним графіком до географічно віддалених, важкодоступних районів, а також за місцем фактичного проживання громадян з особливими потребами та спеціалізованих установ (госпіталі, пансіонати, геріатричні установи тощо).
Такі консультаційні пункти створюються на основі вивчення потреб громад у безоплатній правовій допомозі. Вони можуть створюватися як місцевими центрами самостійно, так і шляхом включення фахівців місцевих центрів до складу мобільних консультаційних пунктів, що створюються іншими установами (наприклад, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді), органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Найбільшу кількість виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) здійснили Третій та Другий одеські місцеві центри – 302 та 278 відповідно, Володимир-Волинський місцевий центр – 229, Третій дніпропетровський місцевий центр – 189, Вишневський місцевий центр – 181, Ніжинський місцевий центр – 176, Кременчуцький місцевий центр – 172, Каховський та Краматорський місцеві центри – по 157 тощо.

Кількість виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) в розрізі місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги

Найчастіше виїзні прийоми громадян здійснювались до сільських, селищних, міських, районних рад, закладів соціального обслуговування населення (соціальних гуртожитків, дитячих будинків, геріатричних будинків-інтернатів для людей похилого віку), у заклади охорони здоров’я (лікарні, санаторії), у тому числі, військові госпіталі, військові частини, громадські організації людей з інвалідністю, заклади освіти, органи державної виконавчої влади, а також пункти тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства.

Також під час виїздів мобільних консультаційних пунктів за місцем фактичного проживання людей безоплатну правову допомогу мали змогу отримати одинокі непрацездатні громадяни, особи, які позбавлені можливості пересуватися, люди з особливими потребами.

Переглянути Приклад №3

Крім того, з метою забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги військовослужбовців, учасників антитерористичної операції, внутрішньо переміщених осіб, а також громадян, які проживають на тимчасово окупованій території України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій області організували роботу мобільних консультаційних пунктів з надання безоплатної правової допомоги на території гуманітарно-логістичних центрів, що розташовані в районах КПВВ «Новотроїцьке» та «Майорськ», у тому числі, із залученням фахівців громадських та волонтерських організацій.

У рамках роботи зазначених консультаційних пунктів працівники Краматорського та Маріупольського місцевих центрів надають правові консультації з питань здійснення захисту прав громадян, розповсюджують друковану продукцію (буклети, брошури) з інформацією про контактні дані центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги, порядок звернення за отриманням безоплатної вторинної правової допомоги, суб’єктів права на таку допомогу тощо.

Переглянути Приклад №4

Загальна кількість осіб, яка звернулася за отриманням консультації та роз’яснень з правових питань під час виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) склала 25 797 громадян.


NB! З детальною інформацією про місця та графіки роботи дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів доступу до БПД у розрізі регіонів можна ознайомитись на веб-сайтах регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Ця інформація, зазначимо, актуалізується та доповнюється на періодичній основі.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook                YouTube YouTube                 Google Google+            тTwitter