назад

Правомірність виплати допомоги при народженні дитини юристу місцевого центру довелося доводити у суді

54415277 850975188569084 4795516708959813632 oЧерез переїзд з Донецької області, де ведуться бойові дії, до Запоріжжя молода родина пропустила строк звернення до УСЗН за допомогою при народженні дитини, через що державний орган відмовив жінці у призначенні грошових виплат. Нажаль, вирішувати питання щодо одержання виплат довелося у суді, але молоді батьки заручилися підтримкою Запорізького місцевого центру з надання БВПД.

      До місцевого центру звернулася переселенка з Донецької області, яка разом з дитиною та чоловіком змушені були змінити місце проживання внаслідок проведення на сході України бойових дій. Саме це й стало причиною пропуску строку своєчасного звернення до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини.

       Відмовляючи в призначенні допомоги відповідач виходив з того, що звернення за її призначенням надійшло пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

       За порадою знайомих жінка звернулась за допомогою до Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

       Начальником відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги Саміром Дадашевим складено адміністративний позов до Запорізького окружного адміністративного суду м. Запоріжжя про визнання протиправної бездіяльності та зобов’язання вчинити певні дії.

       Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що відповідачем не враховано наступні вимоги законодавства, зокрема:

статті 8 Закону України «Про охорону дитинства», якою визначено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку;

вимоги ч. 7 ст. 7 Сімейного кодексу України, відповідно до якої дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

статті 3 Конвенції про права дитини, що ратифікована постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, згідно якої в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов’язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов’язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

       Допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. І даний адміністративний позов фактично заявлений в інтересах дитини для її належного матеріального забезпечення.

       Тобто, в спірних правовідносинах неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини.

       Відповідно до ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

       Беручи до уваги необхідність захисту прав та інтересів малолітньої дитини, яка є громадянкою України, і перед якою держава Україна має певні зобов’язання, враховуючи ту обставину, що позивач всупереч своїй волі змушена була змінити місце проживання внаслідок проведення Антитерористичної операції на території Донецької області (що мало наслідком неможливість своєчасного оформлення відповідних документів та звернення за отриманням допомоги), виходячи з принципу верховенства права та завдань адміністративного судочинства, Самір Дадашев вважає, що позовна заява цілком обґрунтована та підлягає задоволенню.

       За результатами розгляду заяви, судом ухвалено рішення, яким визнано протиправною бездіяльність управління соціального захисту населення та зобов’язано призначити державну соціальну допомогу при народженні дитини. Це ще одна перемога у відновленні прав людини завдяки кваліфікованим діям юристів Запорізького місцевого центру з надання безоплатної правової допомоги.

 

За безоплатною правовою допомогою, юридичними консультаціями та роз’ясненнями законодавства звертайтеся:

Запорізький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, пр. Соборний, буд. 77, 2 поверх, індекс 69002, засоби зв’язку: (061) 764-60-77, електронна адреса: zaporizhya1.zaporizhya@legalaid.zp.ua