назад
01.02.19

Правопросвітництво як механізм зміцнення сили права

image1Однією з проблем сьогоднішньої школи є булінг, і підписаний 16 січня Закон з протидії булінгу, направлений саме на вирішення цієї проблеми: на законодавчому рівні визначено поняття «булінг» та встановлена відповідальність за його вчинення, у тому числі й за приховування випадків цькування керівниками навчальних закладів. У зв’язку з цим фахівці системи БПД посилили інформаційну кампанію «СтопБулінг» у навчальних закладах Херсонської області і з 17 по 28 січня провели ряд важливих правопросвітницьких заходів.

Бериславський місцевий центр з надання БВПД

image2Фахівчиня Нововоронцовського бюро правової допомоги Світлана Гаврикова спільно із працівником відділу поліції ГУНП Андрієм Рокитянським та спеціалістом соцзахисту Юлією Бережною провели для учнів 8 – 9-их класів двох шкіл – Нововоронцовської ЗОШ № 1 та ЗОШ № 2 – правову гру «Булінг–off!»

Під час гри дітям запропонували ролі спостерігача, жертви, агресора  для моделювання дій виходу з даних ситуацій. Учні на паперових долонях написали, до кого вони звернулися б в тій чи іншій ситуації та прикріпили свої написи на «Долоню довіри», а потім передали до ювенальної превенції як приклад.

image3Світлана Гаврикова розповіла підліткам, куди необхідно звертатися за допомогою та як самому надати підтримку постраждалим від цькування.

Як зазначили організатори, гра «Булінг-оff» розроблена працівниками Кам’янського місцевого центру (Тернопільська область), і наші фахівці використовують їх позитивний досвід наряду із «Важницею правовою».

Фахівчиня Високопільського бюро правової допомоги Анастасія Садигова спільно з директором клубу «Патріот» Наталею Тарабакою провели для учнів 10-го класу Високопільської загальноосвітньої школи тренінг «Протидія булінгу у шкільному середовищі».

Під час заходу організатори розповіли дітям, як діяти у випадку, коли стали жертвою чи свідком знущань, до кого звернутися за допомогою.
Діти, розділившись на групи, відпрацьовували поради щодо поведінки булера, жертви, вчителя.

image4image5Потім Анастасія Садигова презентувала навчально-розважальну гру «Важниця правова» і ознайомила з правилами гри. Діти з інтересом сприймали нову інформацію, розбирали життєві ситуації, виконувати завдання різної складності, користуючись порадами, як діяти у разі, приміром, якщо вас затопили сусіди, зупинила поліція, ви придбали неякісний товар, коли у друга вкрали гаманець або ви хочете допомогти своїй бабусі оформити пенсію тощо.

У процесі гри десятикласники дізналися і про деякі правничі професії. З погляду ефективності вибору майбутньої професії – «Важниця правова» є винятково важливою для десятикласників. Вони були у захваті від гри, зазначивши, що так цікаво і захоплено давно вже не проводили час. Тож «Важниця правова» стала для підлітків не тільки розважально-пізнавальною, а ще і вкрай необхідною.

Великоолександрівське бюро правової допомоги

Урок-тренінг на тему: «Що таке булінг та стратегія боротьби з ним» провели для учнів 7-го класу Малоолександрівської загальноосвітньої школи фахівчині Великоолександрівського бюро правової допомоги Ольга Соколенко та Тетяна Букач.

Вони повідомили, що мета заходу – обговорення такого явища, як булінг та розробка стратегії боротьби з ним, і діти активно включилися в роботу та показали свою готовність виконати поставлені перед ними задачі.

На початку заходу учні зуміли описати жертву булінгу, її почуття, думки та поведінку, після чого об’єдналися у групи та тренувалися відрізняти булінг від піддражнювання. Виконавши завдання, кожна група зачитувала результати та аргументувала свій вибір.

Наступним етапом роботи була гра «Камінь-ножиці-папір» й учні замислилися над тим, що в ній існує складна система стосунків між трьома персонажами. Після перегляду відеоролику, головними героями якого є ножиці, папір та камінь, діти підвели підсумок: «Підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає цькування».

image6Запропонована вправа «Рука допомоги» допомогла підліткам виробити способи боротьби з булінгом, свої ідеї школярі виразили на долонях.
Символи протидії насиллю розміщенні по контуру фігури у вигляді серця.

Як справжні соціологи, вони дослідили відповіді на запитання, до кого вони в першу чергу звернуться, якщо стануть свідком або жертвою насилля з боку однолітків. За результатами опитування – найбільшу кількість голосів отримали батьки та класний керівник.

Використані відеоматеріали️ arrow

Голопристанський місцевий центр з надання БВПД

image7Фахівчині Голопристанського місцевого центру з надання БВПД Ірина Кеба, Інна Холодняк та Юлія Краснощок на запрошення директора Тетяни Хатамової відвідали Новософіївську загальноосвітню школу. Вони зустрілись з батьками та учнями навчального закладу та обговорили нагальні питання.

Для батьків була проведена лекція «Булінг в учнівському середовищі і відповідальність за його вчинення».

Представниці системи БПД довели до відома батьків, що Законом з протидії булінгу, який 16 січня цього року набрав чинності, передбачена відповідальність учасників освітнього процесу за вчинення булінгу, а також за його приховування.

Фахівчині ознайомили присутніх з Антибулінговим договором та запропонували на початку навчального року підписати його. Також для батьків була розроблена пам’ятка, в якій, окрім поняття та видів булінгу, зазначається ще й відповідальність за його вчинення, а також телефони гарячих ліній.

Наприкінці лекції спікери закликали батьків говорити зі своїми дітьми, щоб попередити таке явище. Не мовчати, не конфліктувати з вчителями або іншими батьками, а вирішувати проблему правовим шляхом.

Того ж дня фахівці Голопристанського місцевого центру зустрілись з учнями 5-11 класів та розказали про булінг, види цькування та відповідальність за його вчинення. Діти переглянули невеличке, але змістовне відео з цієї теми. Після обговорення проблемних питань учні отримали пам’ятки, які містили інформацію про булінг і телефони гарячих ліній, та інформаційні буклети: «Зупинимо булінг разом», «Протидія домашньому насильству», «Паспорт прав дитини».

Окрім того, представниці системи БПД провели серед учнів анонімне анкетування «Булінг та його прояви в підлітковому віці».

Проаналізувавши анкети, юристи дійшли висновку, що серед учнів даного навчального закладу є ознаки цього негативного явища, тому результати анкетування направлені шкільному психологу для подальшого вивчення.

Каланчацьке бюро правової допомоги

image8До учнів Роздольненського навчально-виховного комплексу завітала начальниця відділу Каланчацького бюро правової допомоги Тетяна Філіпова, яка провела для учнів 6-7 класів лекцію «Шкільний булінг». Учні отримали пам’ятки «Зупинимо булінг разом», а кабінет виховної роботи поповнився ще й буклетами та пам’ятками для вчителів та батьків. А от учнів 11 класу захопила гра на знання правознавства. Діти з цікавістю витягували картки-завдання та відповідали на запитання.

Скадовське бюро правової допомоги: правопросвітництво серед дошкільнят

image9image24Фахівчині Скадовського бюро правової допомоги Тетяна Мосіна та Інна Шара завітали до закладу дошкільної освіти № 3 «Дзвіночок» і у доступній для дітей формі показали презентацію «Права дитини» на прикладах мультфільмів «Добрий лікар-стоматолог» та «Гидке каченя». Після перегляду мультфільмів фахівчині системи БПД розповіли дітям, про право на охорону здоров´я і як держава турбується про них; що значить право на освіту, право на відпочинок тощо.

Тетяна Мосіна та Інна Шара пояснили, що всі діти рівні, а тому потрібно поважати один одного. Також на прикладі яскравих малюнків дошкільнята активно розпізнавали права: на житло, ім’я, медичне обстеження, повноцінне та здорове харчування, освіту, сім’ю, дозвілля та відпочинок, захопливо висловлювали свою думку.

Каховський місцевий центр з надання БВПД

image12Інтегратор каховського місцевого центру з надання БВПД Володимир Щербаков завітав до учнів 7-класів ЗОШ № 4.

Для них він провів профілактичну бесіду на тему: «Протидія булінгу в шкільному середовищі».

Під час зустрічі представник Каховського місцевого центру розповів дітям про їх права та обов’язки, яких необхідно дотримуватись, після чого розкрив поняття булінгу, звернувши увагу на його види та наголосивши на відповідальності за вчинення насильства.

Також Володимир Щербаков спільно з фахівцем районного відділу ДРАЦС провів для учнів загальноосвітньої школи №2 захід «Профілактика булінгу».

image12Фахівці зазначили, що 16 січня 2019 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», яким визначено поняття «булінг», шляхи протидії цьому явищу, захисту прав дітей та інших осіб, які працюють у закладі освіти, а також встановлено адміністративну відповідальність за булінг та його приховування.

Правники наголосили, що кривдників від 16 років чекатиме адміністративна відповідальність у вигляді штрафу або громадських робіт, а у випадках, коли булінг вчинила дитина, яка не досягла 16 років, відповідальність будуть нести її батьки або інші законні представники.

Великолепетиське бюро правової допомоги

Оскільки тема булінгу стає більш актуальною, фахівці Великолепетиського бюро провели декілька правопросвітницьких заходів для школярів.

Так, для учнів 6 класу Великолепетиської загальноосвітньої школи № 2 фахівчиня бюро Юлія Кривов’яз провела правопросвітницький захід з відеопрезентацією на тему: «Профілактика булінгу».

«Метою заходу було не лише з’ясування основних понять, ознак, форм та видів булінгу, а й профілактика негативної поведінки у школярів», – зазначила пані Юлія.

На початку заходу діти переглянули соціальний відеоролик «Безпечна школа» (https://www.youtube.com/watch?v=wxW2l8WhYe8), а потім Юлія Кривов’яз запропонувала дітям опрацювати історії «Булінг в дитячому середовищі». Учні розділилися на дві групи. Кожна група отримала історію з життя дітей (за зверненнями дітей на Національну дитячу «гарячу лінію») і їм необхідно було визначити вид булінгу, хто потерпає від цькування, хто його вчиняє та наслідки агресивної поведінки. Потім кожна група презентувала результати своєї роботи.

image13image14Учням було цікаво отримати інформацію, розібрати ситуації, як діяти у разі виникнення подібної ситуації, до кого звертатись за допомогою. Вони жваво обмінювались думками та дискутували image15щодо наслідків такої поведінки та відповідальності для агресора.

Також фахівчиня системи БПД проінформувала дітей, що 16 січня 2019 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» та ознайомила з його основними положеннями.

А для учнів 5 класу Великолепетиської опорної школи Юлія Барсук провела семінар на тему: «Протидія булінгу», адже випадки цькування серед учнів стають дедалі помітнішими.

Верхьорогачицьке бюро правової допомоги

Відчуття впевненості та безпеки учня є необхідною умовою ефективного навчання. Шкільні заняття є творчими і цікавими, але якщо учень потерпає від насильства, цькування та залякування, то він може просто не помітити цього.

image16Так, Олена Філімоненко провела для учнів 5-6 класів Верхньорогачицької ЗОШ № 2 урок-презентацію «Шкільний булінг: причини, наслідки та шляхи його подолання».

Обговорили поняття «булінг», його форми. Фахівчиня зазначила, що мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за лідерство; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб. Більш детально Олена Філімоненко зупинилася на відповідальності за булінг.

Для кращого засвоєння матеріалу фахівчиня системи БПД продемонструвала фільм «Безпечна школа» та мультфільм «Жив собі чорний кіт». Це мультфільм про те, як живеться чорному коту. Через людські забобони з ним ніхто не спілкується, тому він опинився в повній ізоляції. Усьому причина – чорний колір його шерсті. Що відчуває кошеня, наскільки йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати клопоту, усі намагаються його обійти десятою дорогою. Однак варто котові забруднитися в білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється. Після перегляду учні дійшли висновку про несправедливе ставлення до кошеняти і що не варто будувати відносини, ґрунтуючись на їхніх вроджених особливостях чи зовнішності.

По завершенні заходу фахівчиня поширила пам’ятку «STOP BULLYING», яку розробили фахівці Голопристанського місцевого центру з надання БВПД і яка розміщена на інформаційно-правовому ресурсі БПД.

Іванівське бюро правової допомоги

Начальник Іванівського бюро Юрій Ведмецький спільно з начальником служби у справах дітей Іванівської РДА Тетяною Рубан відвідали навчальний заклад в с. Любимівка.

image17image18З метою профілактичної роботи з попередження булінгу учні прослухали лекцію «Протидія булінгу в дитячому середовищі».

Крім того, з дітьми зіграли в навчально-розважальну гру «Важниця правова», яка дає корисні підказки з українського законодавства, що спрямована на підвищення рівня правової освіти та допоможе дітям у різних життєвих ситуаціях.

Горностаївське бюро правової допомоги

Не залишились осторонь вирішення проблемних питань і профілактичної роботи з попереджання булінгу і працівники Горностаївського бюро.

У загальноосвітній школі №2 фахівці бюро спільно з колегами із районного відділу ДРАЦС та представником громадської приймальні Савєрою Мінченко провели інформаційну годину.

А в рамках проекту «Я МАЮ ПРАВО!» для учнів 9 класу провели правопросвітницький захід «СтопБулінг!».

Спікери не тільки розглянули такі загальні поняття, як «булінг», його різновиди та прояви, так і заглибилися в коріння питання: як впливає жорстоке ставлення на особу, як саме булінг заражає суспільство та яку відповідальність, згідно із законодавством України, можуть понести кривдники.

Молодь дійшла до висновку, що розумна, сучасна людина ніколи не стане принижувати слабкішого за себе, ставлячи свій авторитет та виховання під удар, адже на повагу заслуговують лише щирі та добрі вчинки.image19

Чаплинське бюро правової допомоги

image20Що таке булінг та які його форми? Як протидіяти булінгу у школі та що робити, якщо ти став свідком такого діяння – з відповіддю на такі запитання фахівчині Чаплинського бюро Олеся Чавурська та Віра Серпутько завітали до учнів 11-го класу Чаплинської спеціалізованої школи.

Представниці системи БПД повідомили старшокласників про відповідальність за вчинення насильства, зазначивши, що доведений випадок булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 грн. до 1700 грн. або громадські роботи від 20 до 40 годин – якщо цькували вперше. І від 1700 грн. до 34000 грн. або громадські роботи від 40 до 60 годин, якщо дії вчиненні повторно або знущалась група осіб.

У разі цькування неповнолітніми від 14 до 16 років, відповідатимуть батьки або особи, що їх заміняють. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн. або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

image21Окрім того, фахівчині системи БПД повідомили дітей та вчителя про створення першого в Україні штабу з протидії булінгу у Херсонській області та залишили номер гарячої лінії.

По закінченню заходу діти запросили фахівчинь бюро провести ще одну лекцію на тему «Адміністративна відповідальність неповнолітніх».

Новотроїцьке бюро правової допомоги

З метою реалізації загальнонаціонального правопросвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!», покликаного підвищити рівень обізнаності громадян про свої права та способи їх захисту, фахівчиня Новотроїцького бюро Тетяна Цунаєва презентувала учням 9-А класу Новотроїцької ЗОШ №1 навчально-розважальну гру «Важниця правова».

image22image23Дітей гра захопила, вони активно відповідали на питання, опрацьовували життєві ситуації, із акторським талантом підійшли до виконання завдання «Загадки Феміди».

Захід викликав у них багато позитивних емоцій і розширив кругозір у галузі права, адже «Важниця правова» спрямована на підвищення рівня правової освіти та надає корисні правові знання.