З 1 вересня 2016 року в Україні та на Сумщині зокрема розпочали свою роботу бюро правової допомоги, які покликані надавати юридичні консультації, захищати законні права та інтереси громадян. З нагоди другої річниці діяльності бюро 4 вересня у прес-центрі «SumyNews» відбулася прес-конференція «Правова допомога поруч».
Як люди, які проживають у невеличких селах, віддалених населених пунктах можуть безоплатно отримати правову консультацію та допомогу від кваліфікованого юриста? Як громадянину захищати свої права в суді, якщо він не в змозі заплатити за послуги адвоката? І як в умовах децентралізації забезпечити правову спроможність об’єднаних територіальних громадах? А також які успіхи та результати дворічної роботи бюро правової допомоги на Сумщині, та скільки жителів регіону вже скористалися послугами фахівців? Відповіді на всі ці запитання надали директор Регіонального центру з надання БВПД у Сумській області Олена Демченко, а також начальники бюро правової допомоги.
Очільниця Регіонального центру наголосила: «На сьогоднішній день в Україні успішно функціонують 432 бюро правової допомоги, 14 з яких – на Сумщині. До них звернулися понад 67% українців, і 100% районів охоплено правовим консультуванням. Бюро правової допомоги – це державні установи, що об’єднують всеукраїнську професійну мережу юристів, готових надавати правову допомогу, захищати законні права та інтереси громадян. Серед функцій бюро варто назвати такі: активне правопросвітництво на рівні територіальної громади; точка доступу до електронних сервісів Мін’юсту; надання юридичних консультацій (безоплатна первинна правова допомога); прийом звернень щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги; здійснення представництва інтересів клієнта в суді».
Промовистим показником діяльності бюро правової допомоги регіону є динамічне зростання кількості звернень громадян, які стали клієнтами місцевих центрів та бюро.Якщо у 2016 році їх було 12 580; у 2017 р. – 23 519; то станом на 01.09.2018р. – вже 20 208.
Найчастіше до бюро звертаються із такими питаннями: інше цивільне право (17%), соціальне забезпечення та сімейне право (14%), спадкове право (10 %).
Чимало громадян через об’єктивні причини (поважний вік, стан здоров’я, віддаленість проживання) не можуть самостійно відвідати бюро правової допомоги. Саме тому юристи активно практикують адресну правову допомогу, що передбачає надання юридичних консультацій та роз’яснень безпосередньо за місцем проживання клієнта. У 2018 році адресну правову допомогу отримали 167 осіб.
Також під час прес-конференції презентовано й інші важливі показники діяльності бюро правової допомоги: кількість створених дистанційних пунктів та громадян, які до них звернулися; виїздів мобільних консультаційних пунктів, під час роботи яких надано правові послуги тощо.
Про успіхи та результати роботи бюро правової допомоги розповіли безпосередньо їх начальники. Так, Наталія Удод, начальник Путивльського бюро правової допомоги зазначила: «До нашого бюро звертаються люди різного віку, і в тому числі діти та їхні батьки. Нещодавно до нас завітав неповнолітній клієнт, який мав намір одружитися, але в цьому питанні, зважаючи на вік, йому потрібна була правова допомога та певні юридичні роз’яснення. Фахівці бюро надали таку допомогу, у результаті чого створилася нова сім’я, у якій незабаром відбулося поповнення».
Начальник Лебединського бюро правової допомоги Сергій Іванов, у свою чергу, розповів про те, з якими питаннями найчастіше звертаються клієнти, як бюро допомагає у вирішенні юридичних питань внутрішньо переміщеним особам, а також наголосив на тому, що в районах наразі встановлена тісна співпраця з головами селищних рад, які постійно запрошують фахівців бюро роз’яснити громадянам їхні права, проконсультувати з того чи іншого питання, взяти участь у заходах тощо. «У Лебединському районі віддаленість населених пунктів може сягати 50-70 кілометрів, і тому не всі люди, особливо особи з інвалідністю чи літного віку, можуть відвідати наше бюро. Тому ми надаємо адресну правову допомогу, приїжджаючи безпосередньо до місця проживання клієнта. Тож, вислів «правова допомога поруч» – дійсно характеризує мобільність наших юристів».
На прес-конференції була присутня й клієнтка системи безоплатної вторинної правової допомоги Лідія Попова, яка до того ж є головою Лебединського товариства УТОГ. Пані Лідія розповіла, що особисто неодноразово зверталася до бюро правової допомоги, і в результаті змогла вирішити свої житлові та земельні питання. Окрім цього, клієнтка розповіла про ту важливу роль, яку відіграє бюро в наданні правової допомоги людям з вадами слуху. «До того, як в районі ще не було бюро правової допомоги, ми намагалися власними силами вирішувати свої юридичні питання, оббивали пороги різних установ, але в результаті отримували лише відмови. І лише після того, як два роки тому Лебединське товариство УТОГ підписало Меморандум про співпрацю з бюро правової допомоги, наші жителі нарешті змогли захистити свої права. Так, люди з вадами слуху вирішили питання, що стосувалися оформлення купівлі-продажу квартири, черговості спадкування, встановлення факту родинних стосунків, умови призначення виплати при народженні дитини, розірвання шлюбу, виплати аліментів та багато інших. Також надавалася допомога в оформленні 8 позовних заяв до суду. Усі питання були вирішені на користь нечуючих. Ми дуже вдячні бюро правової допомоги».
Позитивні відгуки про співпрацю пролунали на адресу системи безоплатної вторинної правової допомоги Сумщини й від партнерів, які завітали на прес-конференцію, серед яких представники Сумського державного університету, Української Гельсінської спілки з прав людини в м. Суми, Патрульної поліції Сумської області. Так, Ніна Світайло, завідувач кафедри психології, політології та соціокультурних технологій Сумського державного університету, зазначила, що чимало важливих та масштабних проектів на Сумщині реалізуються саме спільно із системою безоплатної вторинної правової допомоги, одним із яких є «Голос жінки має силу», спрямований на правовий захист та підтримку внутрішньо переміщених осіб.
Наприкінці прес-конференції директор Регіонального центру Олена Демченко вручила начальнику Лебединського бюро правової допомоги Сергію Іванову Подяку Міністерства юстиції України за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов’язків, пов’язаних із реалізацією державної правової політики.
Тож, працівники бюро правової допомоги й системи БВПД Сумщини в цілому й надалі готові здійснювати правовий захист, якісно надавати юридичні консультації та забезпечувати рівний доступ громадян до правосуддя.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
За отриманням безоплатної правової допомоги звертайтеся до
місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:
Конотопський місцевий центр –
41615, м. Конотоп, вул. Братів Лузанів, 43, тел. (05447) 6-23-47
Охтирський місцевий центр –
42700, м. Охтирка, вул. Перемоги, 13. тел. (05446) 4-22-23
Сумський місцевий центр –
40000, м. Суми, вул. Покровська 9/1. тел. (0542) 66-51-08; 066-771-32-61; 098-380-69-38.
Шосткинський місцевий центр –
41100, м. Шостка, вул. Горького, 4. тел. (05449) 7-30-94
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Окрім того, в Україні діє єдиний номер з надання безоплатної правової допомоги –
0-800-213-103 (Цілодобово, в межах України – безкоштовно)
Зателефонувавши за ним, Ви зможете дізнатися адреси та контакти центрів у всіх регіонах України та отримати консультацію фахівців.