назад

Найбільш гуманна зброя у світі – це слово, тому в умовах сьогодення в освітніх закладах дуже важливо готувати фахівців, які матимуть навички переконувати та врегульовувати будь-які конфлікти чи спори, використовуючи процедуру медіації, під час якої сторони за допомогою медіатора намагаються запобігти виникненню або вирішенню такої суперечки шляхом переговорів.

З метою ознайомлення з процедурою медіації в цивільних та кримінальних справах, а також з відновним правосуддям до Регіонального центру з надання БВПД у Тернопільській області завітали студенти та директорка навчально-наукового інституту комунікацій Західноукраїнського університету м.Тернополя Оксана Коваль, яка є членом міжвідомчої робочої групи для участі в пілотному проєкті «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення». Зустріч відбулася в рамках міжнародної магістерської освітньої програми двох дипломів «Психологія перемовин та медіація».

Учасники обговорили як можна врегулювати конфлікт поза судом за допомогою медіації в інтересах дитини, а також пілотний проєкт, зокрема роль психологів у його практичній реалізації.

Дитина має право на допомогу в забезпеченні доступу до медіації, соціальну послугу з медіації та участь у медіації у випадку вчинення кримінального правопорушення. Така послуга дає можливість пересвідчитися, що законні права, інтереси та потреби дитини якнайкраще враховані при вирішенні конфліктів (спорів). В нас є 3 працівники місцевих центрів, які пройшли спеціальну підготовку та отримали сертифікати – підкреслила заступник директора Регіонального центру з надання БВПД у Тернопільській області Світлана Бандура.

Координатор пілотного проєкту в Регіональному центрі Віталій Сольський розповів майбутнім психологам, що у випадках, коли кримінальний проступок чи нетяжкий злочин вчинені підлітком вперше та неповнолітній визнає свою провину і готовий компенсувати завдану моральну чи/та матеріальну шкоду потерпілому, у кримінальному провадженні може застосовуватись інструмент відновного правосуддя. Суть Програми полягає у тому, щоб надати можливість дитині усвідомити вчинене правопорушення, створити простір для конструктивного діалогу з потерпілим, домовитися про той спосіб відшкодування збитків, який задовольнить потерпілу сторону.

Юрист зауважив, що за результатами участі неповнолітніх, їх батьків та потерпілої сторони у процедурі медіації, яку проводить спеціально підготовлений посередник, між сторонами укладається Угода про застосування Програми. Далі неповнолітній працює з психологом і обов’язково проходить призначені ресоціалізаційні заходи — це і є особливістю пілотного проєкту. Метою ресоціалізації є формування здатності до стабільної самостійної законослухняної поведінки через зміну спрямованості особистості, створення системи її моральних, ідейних, правових переконань відповідно до прийнятих у суспільстві норм і цінностей (корекційні, освітні програми тощо).

Для нас важливо, щоб неповнолітній усвідомив та зрозумів свою провину і в подальшому не повертався до вчинення правопорушень. Саме тому психологи відіграють важливу роль в процесі реалізації Програми, оскільки з усіма неповнолітніми, які беруть участь у програмі з відновного правосуддя, працюють професійні психологи. Фахівці складають психологічні портрети цих дітей. Після цього призначаються заходи, направлені на ресоціалізацію неповнолітніх – наголосив Віталій Сольський.

Учасники зустрічі активно комунікували та, враховуючи важливість практичного досвіду для студентів, домовилися про подальшу взаємодію, що є черговим кроком у співпраці між системою БПД Тернопільщини та ЗУНУ.