назад

Про особливості е-декларування розповіла директор Арцизького місцевого центру на семінарі для представників місцевої влади

deklaruvannya OMS10 лютого 2017 року в приміщенні Арцизької районної державної адміністрації відбувся семінар-нарада міського та сільських голів, секретарів міських сільрад, державних реєстраторів сільських рад. У семінарі взяла участь директор Арцизького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Оксана Соколова. 

Вона проінформувала присутніх про зміни та доповнення, внесені до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», а також детально розповіла про подання декларацій особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, висвітлила питання, що стосуються суб’єктів декларування, відповідальності, яка наступає за надання завідомо недостовірних відомостей у декларації, а також про те, що потрібно знати перед заповненням електронної декларації. 

Із 1 січня 2017 року стартувала друга хвиля електронного декларування. Вона охоплює всіх суб’єктів декларування й усі типи декларацій. У другому етапі е-декларування подавати декларації будуть суб’єкти першого етапу, а також:

  • депутати місцевих рад; 
  • державні службовці категорії “В”;
  • посадові особи місцевого самоврядування 4-7 категорій;
  • військові посадові особи Збройних сил України, Держспецзв’язку та інших військових формувань (крім військовослужбовців строкової служби);
  • поліцейські;
  • особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи начальницького складу підрозділів цивільного захисту, ДБР, НАБУ;
  • посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, ДБР, НАБУ, дипломатичної служби, інших держорганів;
  • посадові особи юридичних осіб публічного права.

На відміну від паперових декларацій, електронні мають 16 розділів, тому суб’єкту декларування потрібно заздалегідь почати заповнення документу. Для реєстрування та входу до системи декларування Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК)  посадовцю треба мати власний електронний цифровий підпис. Відтепер декларант має змогу зберігати чернетки форми й використовувати раніше подані декларації для створення нових. А також заповнювати декларацію поступово, повертаючись до заповнення необмежену кількість разів, до встановленого строку подачі декларації.  Суб’єкт декларування може подати виправлену декларацію без звернення до НАЗК лише один раз упродовж 7 днів після подання декларації. Після цього терміну виправлення можливе лише з дозволу НАЗК і може також передбачати притягнення до відповідальності.

 У е-декларуванні з’явилися нові розділи:

  • об’єкти незавершеного будівництва;
  • нематеріальні активи: об’єкти інтелектуальної власності, ліцензії тощо юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї;
  • робота за сумісництвом суб’єкта декларування;
  • членство суб’єкта декларування в організаціях та їх органах. 

Також у деяких розділах збільшився обсяг інформації:

  • додається інформація про співвласників майна, а також про власника майна, яке знаходиться на праві користування (в оренді) у суб’єкта декларування чи членів його родини;
  • інше рухоме майно (крім транспортних засобів, вони декларуються окремо): антикваріат, твори мистецтва, побутові прилади тощо. Декларується кожен окремий предмет вартістю більше 100 МЗП (мінімальна заробітна плата, що складає 1378 грн для декларацій за 2016 рік);
  • грошові активи: готівкові кошти, кошти на рахунках, якщо сукупно більше за 50 МЗП (68 900 грн для 2016 року);
  • видатки та правочини суб’єкта декларування: якщо розмір видатку більший за 50 МЗП (68 900 грн для 2016 року);
  • негрошові подарунки, лише якщо разова перевищують 5 МЗП , грошові подарунки, якщо сукупно від одного джерела за рік перевищують 5 МЗП.

Якщо член сім’ї відмовився надавати інформацію для заповнення декларації, суб’єкт декларування зазначає це в декларації. В такому випадку НАЗК проводить повну перевірку декларації. Визначення членів сім’ї залишилося незмінним – особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, в тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі. 

Адміністративна відповідальність настає у випадку:

  • несвоєчасного подання декларації (штраф – від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, відповідно до ч.1 ст.172-6 КУАП);
  • неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни  у майновому стані (накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, відповідно до ч.2 ст.172-6 КУАП );
  • подання завідомо недостовірних відомостей, майно на суму 100-250 МЗП або 138-344 тис. грн. (штраф у розмірі від 17 тис. до 42,5 тис. грн.),

Кримінальна відповідальність настає у випадку:

  • набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, законність підстав набуття яких не підтверджено доказами, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі – караються позбавленням волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна, відповідно до ст.368-2 КК України;
  • подання завідомо недостовірних відомостей або умисне неподання декларації (більше ніж 344,5 тис. грн.) – караються штрафом 42,5-51 тис.грн., громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин, або позбавленням волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна, відповідно до ст.366-1 КК України.

——————————————————————————————-
Для отримання роз’яснень та правових консультацій можна звернутися до Арцизького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
за адресою: м. Арциз, вул. Будівельників, 15 б, телефони: (04845) 3-14-34; (097) 123 15 63.  

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213103