назад

Про захист прав споживачів говорили на семінарі в Одеській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. М.С. Грушевського

seminar prava spozhivachiv 15.03.201715 березня 2017 року в приміщенні Одеської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. М.С. Грушевського пройшов тематичний захід на тему «ЩО ПОВИНЕН ЗНАТИ СПОЖИВАЧ ДЛЯ ЗАХИСТУ СВОЇХ ПРАВ», присвячений Всесвітньому дню захисту прав споживачів.

Фахівець Другого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Алла Перетятко розповіла працівникам бібліотеки, якими законодавчими актами регулюються правовідносини між споживачем та продавцем, як себе захистити споживачу та не бути обманутим недобросовісним продавцем.

«…Що б ви не отримали – товар чи послугу – ви завжди повинні вимагати документи, що підтверджують купівлю (будь-які договори, квитанції, акти виконаних робіт, страхові поліси, рекламні обіцянки в газетах, рецепти і т.п.). Будь-яка форма досягнутих домовленостей може знадобитися в подальшому при оскарженні факту порушених прав. Якщо продавець відмовляється надати документи, краще відразу залишити заклад, а продавця без заробітку»,- зазначила доповідач.

Слухачів проінструктовано, як діяти у разі виявлення факту порушення своїх споживчих прав у випадку придбання товару неналежної якості.

По-перше, необхідно звернутися до продавця (виробника товару) із письмовою заявою-претензією, що містить вимогу щодо відновлення права. Вказаний документ складається в двох примірниках в довільній формі і адресується продавцю (виробнику). Важливо отримати на другому примірнику претензії відмітку про її отримання (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла претензію, її підписом, печаткою юридичної особи, фізичної особи-підприємця) та додати всі документи, які обґрунтовують придбання товару чи отримання послуги та факт заподіяння шкоди (у разі їх наявності). Звичайно, варто пам’ятати, що оригінали таких документів слід завжди залишати в себе, а копії направляти разом з претензією.

У випадку ухилення від прийняття або реєстрації претензії слід направити її поштою на юридичну адресу продавця, виробника з описом всіх вкладених документів та повідомленням про вручення.

По-друге, якщо претензія не була прийнята та/або розглянута, на неї не була надана вмотивована відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, проведені переговори з керівництвом закладу не призвели до задоволення Ваших законних вимог, необхідно звертатися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів або її територіальних органів (Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області).

По-третє, якщо результати звернення до Держпродспоживслужби або її територіальних органів не дали бажаного результату, споживач має право звернутися до суду за захистом своїх порушених прав. При цьому, якщо споживач попередньо не звернувся до вищевказаних державних органів, не слід розуміти, що останнє свідчить про позбавлення права на судовий захист.

«…Якщо у Вас брак коштів та спеціальних знань для звернення до суду, не слід перейматися, ви можете звернутися до місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, підтвердити своє право на безоплатну вторинну правову допомогу та отримати адвоката за рахунок держави, який якісно та фахово представлятиме ваші інтереси в суді», – прокоментувала юрист.

Крім того, доповідач наголосила, що споживач має право на повернення товару та отримати свої кошти у разі придбання товару належної якості.

seminar prava spozhivachiv 1 15.03.2017

seminar prava spozhivachiv 2 15.03.2017

«…Отже ми, жінки, так часто через декілька годин після придбання пари черевичок розуміємо, що нам потрібно щось інше. І тільки обізнані про свої споживчі права в даному випадку повертаються до магазину та повертають необмірковану покупку, а собі – гроші»,– зазначила фахівець.

Повернення товару належної якості можливо, якщо такий товар не входить до Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) споживачами (покупцями), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.1991 № 216.

До такого переліку входять продовольчі товари, лікарські засоби, ювелірні вироби, білизна, дитячі та інші товари. Такі обмеження, зокрема, встановлені з метою захисту прав споживача, який міг би придбати повернутий товар.

Крім того, для того, щоб повернути товар належної якості, покупець має дотриматись умов повернення товару, а саме:

          збереження товарного вигляду;

          наявність чеку або іншого документа, що підтверджує покупку;

          від дня покупки минуло не більше 14 календарних днів.


В іншому випадку повернення товару можливо лише за гарантією.

Окрему увагу фахівець приділила питанням створення ОСББ, перевагам ОСББ та захисту прав споживачів членів ОСББ.


За правовою допомогою можна звернутися до Другого одеського місцевого центру за адресою: м. Одеса, вул. Коблевська, 40. Телефони: (048) 726-14-44, (048) 726-14-45.