назад

Профілактика булінгу в учнівському середовищі

image1«Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством, яке могло застосовуватися проти нас, або ми були свідками чи, можливо, самі ставали тими, хто ображає», – так розпочався просвітницько-виховний захід, який провели фахівці Регіонального центру з надання БВПД Олена Іпатенко та Лариса Аболончикова для учнів шостих класів ЗОШ №52 міста Херсона.

Необхідно сказати, що даний захід пройшов у формі тренінгового заняття, коли перевага віддається діяльності учнів, особистий досвід яких є основою для навчання: учні діляться тим, що знають, та намагаються самі відшукати відповіді на складні питання. Тому мета, яку поставили перед собою організатори, була досягнута: діти познайомилися з поняттям, формою та структурою булінгу; усвідомили, яка відповідальність наступає за його вчинення; а виконуючи відповідні вправи, мали змогу перевірити себе: чи здатні вони співпереживати, відчувати емпатію до дитини, яка зазнає насильства. Окрім того, вчилися формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

image2З інформаційним повідомленням «Що таке булінг» виступила начальниця відділу організації надання БВПД Олена Іпатенко. Вона ознайомила учнів з поняттям булінгу, соціальними ролями учасників процесу та стилями поведінки, звернувши увагу на головні компоненти та форми насильства.

Приємно, що учнів не залишила байдужими вправа «Казка про Скріпочку», яку підготували студентки-практикантки Крістіна Константинова та Єлизавета Волковська.

Перейнявшись долею дівчинки-Скріпочки, над якою всі знущалися, діти зробили правильні висновки і відповіли на запитання щодо можливих наслідків цькуванняimage3 для постраждалої дитини. Також активно під час виконання певних завдань вони розпізнавали агресора, спостерігача та жертву.

Учасники гри-розминки «Хто зайвий?» мали змогу порухатися, а головне – усвідомити, що можна несподівано для себе побувати і в ролі жертви, і в ролі агресора.

Виконуючи вправу «Чому так стається»,image4 діти з´ясовували причини поведінки учасників булінгу. Розділившись на три групи і проаналізувавши їх поведінку, діти повинні були назвати причини, які спонукають кривдника так себе поводити, чим керуються спостерігачі та чому діти стають легкими мішенями для кривдників. Потім вони навперебій називали слова, які характеризують насильство.

image5Швидко, палко й емоційно реагували шестикласники на вправи: «Відгадай хто», «Тягар емоцій», «Скринька безпеки», в ході яких відповіли на головні питання:

Як захистити себе від булінгу?

Що повинна робити дитина, якщо стала об´єктом знущань?

Узагальнивши всі варіанти відповідей, фахівчині системи БПД звернулися до учнів, аби вони запам´ятали:

• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

• Ваша власність належить тільки вам.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

•Ви маєте право на допомогу.

На підтвердження останньої фрази дітям вручили буклети «Твої права – твій захист» та «Зупинимо булінг разом!», які розроблені Міністерством юстиції в рамках проекту «Я МАЮ ПРАВО!» і будуть представлені на шкільному правовому стенді.