Понад 550 точок доступу до безоплатної правової допомоги діють сьогодні в Україні. Це регіональні, місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги. Починаючи з 2013 року, послугами системи БПД скористалося понад 2 млн. українців, а за три роки роботи до єдиного контакт-центру системи БПД надійшло майже 600 тис. дзвінків.
Якщо говорити про 2018 рік, то для системи БПД України він позначився низкою знакових подій, основні з яких відображені в розробленій Координаційним центром з надання правової допомоги інфографіці, але це, певна річ, далеко не повний перелік.
Втім за 2018 рік до центрів та бюро правової допомоги надійшло більше 623,8 тис. звернень від українців. Це на 10% більше, ніж у 2017 році.
Для фахівців системи БПД Херсонщини минулий рік так само став досить результативним, змістовним і вирішальним: ми маємо власні досягнення і здобутки, і наші ключові пріоритети залишаються незмінними – це доступність, якість, ефективність, оперативність.
Нагадаємо, шо система БПД на Херсонщині представлена через Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який здійснює захист прав громадян у кримінальному процесі; чотири місцеві центри з надання БВПД – Бериславський, Голопристанський, Каховський та Херсонський та 16 бюро правової допомоги, які надають первинну (консультації, правове інформування) та вторинну правову допомогу (складення процесуальних документів, представлення інтересів у суді) у цивільних та адміністративних справах, що дає можливість отримати юридичні консультації у всіх куточках області.
Слід додати, що в серпні 2018 року набрали чинності зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», які конкретизують окремі питання надання такої допомоги. Зокрема, визначено категорію справ, представляти інтереси в яких, крім адвокатів, можуть працівники центрів, доповнено перелік підстав та уточнено порядок заміни адвокатів або працівників центрів, деталізовано підстави для припинення надання безоплатної вторинної правової допомоги. Також згідно зі змінами, вторинна допомога окремим суб’єктам права надаватиметься не більше 6 разів протягом бюджетного року та не більше, ніж за шістьома дорученнями/наказами, виданими центрами, одночасно.
За минулий рік Регіональним центром видано 2 555 доручень адвокатам для здійснення захисту осіб у кримінальному провадженні, у тому числі:
- 66 особам, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт;
- 701 затриманому за підозрою у вчиненні злочину та/або стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;
- 1 328 – для здійснення захисту за призначенням.
2018 рік був для нас складним і в той же час плодотворним, адже на наших працівників покладена важлива правозахисна місія. Завдяки їх щоденній роботі 20 тис. 230 громадян за минулий рік отримали правові консультації, які допомогли їм вирішити проблеми у правовий спосіб, адже найвища цінність для нас – людина. Ця цифра доводить, що такі послуги потрібні, затребувані, і цій сфері необхідно приділяти належну увагу.
Упродовж року до наших місцевих центрів та бюро правової допомоги за вторинною правовою допомогою звернулося 2 181 особа. Інтереси 736 клієнтів у суді представляли штатні юристи, а інтереси ще 1 377 громадян – адвокати, які надають БВПД на підставі контрактів.
Окрім того, вторинну правову допомогу отримують ті, хто цього потребує найбільше (відповідно до закону): малозабезпечені; люди з інвалідністю; учасники АТО/ООС; внутрішньо переміщені особи; всі діти, жертви домашнього насильства та інші вразливі категорії громадян.
Повертаючись до кількості наданих консультацій, необхідно уточнити, що наші юристи надали 17 тис. 42 консультації; безпосередньо в місцевих центрах чи бюро; 3 тис. 188 консультацій були надані під час роботи дистанційних та мобільних пунктів; за місцем проживання клієнтів надано ще 73 адресні консультації; 33 консультації здійснено в режимі онлайн.
Фахівці місцевих центрів та бюро виїжджають у найвіддаленіші громади, проводять консультування в госпіталях, військових частинах, центрах зайнятості, дитячих будинках, гуртожитках для ВПО, геріатричних пансіонатах, лікарнях, центрах пробації, СІЗО тощо. Усього за минулий рік здійснено 303 виїзди мобільних пунктів та забезпечено роботу 461 дистанційного пункту, 107 клієнтам надано доступ до електронних сервісів Мін’юсту.
Отже, наші юристи змогли організувати роботу так, що установи системи БПД стали затребуваними, і кількість людей, що звертаються до нас, постійно зростає, а це – показник якості роботи і довіри людей.
Для порівняння: у 2017 році зареєстровано 21 тис. 13 звернень, за минулий рік – 22 тис. 399 звернень. Про довіру людей до наших установ свідчить й те, що майже чверть звернень – повторні.
Готуючись до публічного звіту, наші фахівці проаналізували тематику звернень і склали ТОП-5 питань, які турбують мешканців Херсонської області. Це питання сімейного, спадкового, житлового права, інших категорій цивільних справ та питання соціального забезпечення.
Для ефективності системи управління та розвитку людського потенціалу було проведено 108 заходів, у тому числі семінари, тренінги для партнерів, стажування для працівників. З метою підвищення кваліфікаційного рівня своїх працівників фахівці долучилися й до розробки електронного інформаційно-правового ресурсу (ІПР). Підписана у зв´язку з цим Угода про співпрацю та взаємодію між трьома регіональними центрами у Сумській, Полтавській і Херсонській областях юридично закріплює комунікативні зв’язки та є ефективним інструментом для обміну досвідом між регіонами.
Розуміючи важливість надання правової допомоги соціально вразливим верствам населення, з кожним роком розширюється коло осіб, яким надається безоплатна вторинна правова допомога. Так, з 7 січня 2018 року доступ до безоплатної вторинної правової допомоги отримали особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, а також усі діти.
Щодо клієнтів, яким була надана вторинна правова допомога на Херсонщині, то протягом звітного періоду найбільше позитивних рішень було прийнято по малозабезпеченим особам (76%), особам з інвалідністю (11%), ветеранам війни (7%), внутрішньо переміщеним особам (4%), іншим категоріям (2%) та дітям, позбавленим батьківського піклування (1%).
12 червня в Україні стартувала інформаційна кампанія «БПД – завжди поруч», яка мала на меті розповісти про систему БПД як про можливість захистити свої права у правовий спосіб. Змістовні і цікаві ролики інформують, як захистити свої права учасникам АТО та членам їхніх родин, людям з інвалідністю, як захиститися від насильства у родині, незаконного звільнення та неправомірно нарахованих комунальних платежів, як отримати справедливу пенсію та відстояти право на комунальні послуги належної якості.
Крім того, протягом минулого року стала доступною для широкого загалу довідково-інформаційна платформа WikiLegalAid, яка містить понад 1400 консультацій з правових питань, посилання на нормативні акти, судові рішення та зразки процесуальних документів. Про можливість отримати юридичну консультацію не виходячи з дому, дізнались мешканці Херсонської області під час презентацій та правопросвітницьких заходів.
Підводячи підсумки роботи за минулий рік, зазначимо, що, незважаючи на зміни у процесуальному законодавстві та не завжди своєчасну оплату праці адвокатів, установи системи БПД Херсонської області змогли успішно виконати річний план, а також зреалізувати ключові завдання – успішний захист прав та законних інтересів мешканців регіону та підвищення правової обізнаності та правової освіченості населення.
Важливим кроком для підвищення якості правових послуг у системі БПД стало залучення до роботи нових адвокатів. Так, у січні та червні 2018 року проведені конкурси з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правової допомоги. За його результатами ще 22 адвокати долучилися до надання БВПД. Наразі з Регіональним центром співпрацює 74 адвокати, ще 20 адвокатів співпрацюють з місцевими центрами, що дозволяє надавати якісну правову допомогу у найвіддаленіших районах області. Крім того, така допомога надається фахівцями місцевих центрів та бюро правової допомоги області.
Зараз триває переорієнтація системи БПД з надання правової допомоги окремим фізичним особам на посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад. Аналізуючи правові потреби громад, працівники місцевих центрів щоквартально оновлюють карти правових потреб, здійснюють моніторинг рівня задоволеності клієнтів, а з метою вивчення потреб мешканців Бериславського району у правовій допомозі працівники місцевого центру розробили гуг-форму у вигляді опитування.
Протягом звітного періоду 242 органам місцевого самоврядування в рамках укладених меморандумів про спільну діяльність була надана методична допомога. Результатом успішної взаємодії з ОМС є прийняття 9 місцевих програм надання безоплатної правової допомоги (Верхньорогачицький, Великолепетиський, Генічеський, Іванівський, Великоолександрівський, Високопільський, Нововоронцовський, Олешківський та Білозерський райони); реалізація проекту «Школа правознавців» на територіях юрисдикції Каховського, Бериславського та Херсонського місцевих центрів; відкриття «Скриньки права» в місті Берислав; розміщення на безкоштовній основі зовнішньої реклами системи БПД в комунальному транспорті, автовокзалах області, навіть на комунальних платіжках (Нововоронцовський район), що, безумовно, сприяє обізнаності місцевого населення про нас і наші послуги в області.
З метою розширення доступу до безоплатної правової допомоги мешканців територіальних громад наші фахівці розробили та розповсюдили 10 тис. 117 буклетів на правову тематику відповідно до інтересів цільової аудиторії та безпосередньо в рамках реалізації правопросвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!». Адже правопросвітництво є важливим напрямком нашої роботи, яке здійснюється, у тому числі, в рамках вказаного проекту, тим більше що 2018-ий був роком його реалізації. Тому не дивно, що наші фахівці взяли участь у 1 тис. 846 правопросвітницьких заходах, використовуючи різні форми правової освіти: вуличне інформування, правові й виховні години, лекції, правові брейн-ринги, квест-ігри, презентації, тренінги, вікторини тощо.
Окремо треба сказати про правопросвітницьку роботу на прикордонній території, тому що у заходах беруть участь не тільки місцеві жителі, але й внутрішньо переміщені особи та громадяни України, які мешкають в Криму і відвідують Херсонщину. Для жителів Криму, наприклад, проведено правороз´яснювальну акцію на КПВВ «Чонгар», а для жінок-переселенок та учасниць АТО – жіночий форум «Дорога єднання».
Певні здобутки маємо й щодо правової освіти дітей та співпраці із закладами освіти: потужна інформаційна антибулінгова кампанія «СтопБулінг», виховна робота серед учнів, консультування батьків та вчителів, чисельні виступи на методоб´єднаннях класних керівників, батьківських зборах, аби у такий спосіб попередити випадки агресії серед підлітків. Окрім того, фахівці Бериславського місцевого центру входять до складу комісії по захисту прав дітей; майже у всіх школах Херсона є правові куточки, де представлені наші буклети; підписана і працює Угода щодо попередження булінгу, яка розроблена Голопристанським місцевим центром і Чаплинським бюро правової допомоги. Популяризації системи БПД сприяє також залучення дітей до участі у правових іграх та вікторинах. Шалений інтерес викликала гра «Важниця правова» – перша в Україні настільна гра, що дає корисні підказки з українського законодавства.
Налагоджена робота й щодо допомоги жертвам домашнього насильства та насильства за ознакою статі. Фахівці регіонального та місцевих центрів ефективно співпрацюють з мобільними бригадами, які надають психологічну допомогу постраждалим від насильства в родині, беруть участь у коаліції по створенню Кризового центру в місті Херсоні, інших роз´яснювальних акціях, а на теренах Бериславського району працює програма «Заходи соціального захисту людей похилого віку, інвалідів та підтримки сім’ї, утвердження ґендерної рівності і протидії торгівлі людьми на 2015 – 2019 роки».
Варто сказати, що Регіональний центр з надання БВПД тісно співпрацює з представництвом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, моніторами НПМ, представником Управління забезпечення прав людини Нацполіції України. Співробітництво та взаємовплив цих інституцій дозволяє вирішувати проблемні питання, зокрема, здійснювати моніторинг додержання конституційних прав і свобод людини та проводити спільні заходи.
Говорячи про ефективну взаємодію з іншими провайдерами БПД Херсонщини – а це громадські організації, волонтерські рухи, юридичні особи приватного права, слід додати, що 17 з них також була надана методична допомога. Особливої уваги заслуговує той факт, що 12 березня в Регіональному центрі був підписаний Протокол про порядок взаємодії суб´єктів надання безоплатної правової допомоги – перший на Херсонщині і в Україні спільний документ, коли заклади державної системи з надання БВПД і недержавного сектору розробили та узгодили порядок перенаправлення клієнтів. Документ підписали 12 організацій-провайдерів надання БПД Херсонської області.
Практично всі керівники місцевих центрів, бюро, а також начальники відділів Регіонального центру мають досвід роботи на телебаченні, обласному радіо, деякі з них брали участь у програмі «Ген справедливості» на Громадському радіо, вели авторські програми. Отже, наші колеги стали бажаними гостями 62 радіо- і телепрограм, бо готові в будь-який момент прокоментувати резонансні справи, пояснити законодавчі нововведення, відповісти на запитання аудиторії, у тому числі й читачів місцевих газет, інтернет-видань. За минулий рік у ЗМІ розміщено 546 інформаційних матеріалів з питань надання безоплатної правової допомоги, що покращує доступ мешканців Херсонської області до правосуддя, сприяє популяризації нашої системи та посиленню стратегічної комунікації відповідно до бачення її розвитку, місії та цінностей.