назад

Реалізація проекту «Я маю право!»

1

30 січня відбулось перше засідання експертної групи створеної з ініціативи Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Львівській області у 2017 році з метою координації роботи обласних структур в частині надання безоплатної первинної правової допомоги мешканцям Львівщини.

В роботі взяли участь Кравчишин Наталія Зіновіївна, провідний спеціаліст відділу організаційно-кадрової та правової роботи Департаменту соціального захисту населення ЛОДА, Макар Ірина Євгенівна, заступник начальника відділу методології та організації роботи з обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Процюк Ольга Богданівна, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу правової роботи та управління персоналом Управління соціального захисту ДГП ЛМР, Гірковий Ярослав Збігневич, заступник начальника відділу реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Львівській області, Ілечко Тарас Ігорович, начальник управління реєстрації НПА, правової роботи та правової освіти ГТУЮ у Львівській області, Романяк Ірина Ярославівна, начальник відділу організації сприяння працевлаштуванню Львівського обласного центру зайнятості, Шот Орест Романович, начальник відділу організаційної роботи, юридичного забезпечення діяльності та персоналу Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Львівській області – координатор експертної групи.

Орест Шот розповів присутнім про зміни у законодавстві про безоплатну правову допомогу, якими розширено категорію осіб, яким може бути надана безоплатна вторинна правова допомога, а саме, пункт 2 частини першої статті 14 Закону України “Про безоплатну правову допомогу” викладено в редакції:

“2) діти, у тому числі діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, діти, які постраждали внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту, – на всі види правових послуг, передбачені частиною другою статті 13 цього Закону”.

Статтю також доповнено пунктом 13 такого змісту:

13) особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, – на всі види правових послуг, передбачені частиною другою статті 13 цього Закону”.

Таким чином розширено доступ до безоплатної вторинної правової допомоги для усіх дітей та осіб, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі.

Орест Шот зробив також порівняльний аналіз структури судової гілки влади до змін і після них, а також конкретно зупинився на процесі реформування судів на Львівщині.

Ярослав Гірковий та Тарас Ілечко розповіли присутнім про реалізацію в області проекту Міністерства юстиції України «Я маю право!».

Президент України Петро Порошенко підписав Указ «Про оголошення в Україні 2018 року Роком реалізації правопросвітницького проекту  «Я маю право!».

Уряд має забезпечити інформування громадян про гарантовані їм Конституцією та Законами права у відповідних сферах через засоби масової інформації, шляхом запровадження телефонних «гарячих ліній», організації зустрічей з громадянами за місцем проживання, виготовлення інформаційних матеріалів.

Крім того, мають здійснюватися комунікаційні заходи з метою запровадження реалізації цього проекту.

Кабінет міністрів також має щоквартально інформувати Главу держави про хід проведення Року реалізації проекту «Я маю право!».

Також документ визначає, що органи місцевого самоврядування мають сприяти забезпеченню реалізації цього проекту шляхом проведення відповідної інформаційно-роз’яснювальної роботи. Зокрема, на регіональних телеканалах мають бути створені  програми, орієнтовані на підвищення рівня правової культури та правової свідомості громадян.

Уряд вже наповнює проект «Я МАЮ ПРАВО!» реальним змістом за такими напрямками:

1. #МаскиШоуСтоп: захист прав підприємців – прийняття Закону щодо запобігання тиску правоохоронних органів на бізнес

2. #ЧужихДітейНеБуває: захист прав дітей – прийняття Закону щодо посилення відповідальності за жорстку несплату аліментів

3. #АгроРейдериСтоп: захист прав аграріїв – створення антирейдерських аграрних штабів по всій Україні

4. #ХабарЗаНавчанняСтоп: захист прав студентів – боротьба з корупцією у вищих навчальних закладах.

Орест Шот звернув увагу, що система БВПД на Львівщині під час проведення стратегічного планування роботи на 2018 рік, враховуючи Указ Президента України №361/2017, передбачила проведення в рамках правопросвітницького проекту  «Я маю право!» значну кількість заходів в області, направлену на підвищення рівня захисту конституційних прав і свобод громадян, та поширення інформації щодо спроможності громадян у вирішенні питань захисту їх інтересів.

Ірина Макар розповіла про реорганізацію, котра відбувається зараз з  Пенсійним фондом України та про зміни у пенсійному забезпеченні громадян з 1 січня 2018 року.

З 1 січня 2018 року Пенсійним фондом України відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 № 2148 проведені перерахунки пенсій, а саме:

– особам, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлено в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати і становить 1489,20 грн. Мінімальна заробітна плата, визначена законом про Державний бюджет України на 2018 рік становить3723 грн.

Проведено перерахунки раніше призначених пенсій шляхом встановлення максимального розміру пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) на рівнідесяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність 13730 грн.

Починаючи з 01 січня цього року право на призначення пенсії за віком за наявності страхового стажу не менше 25 років мають чоловіки після досягнення ними віку 60 років та жінки після досягнення ними пенсійного віку передбаченого ст. 26 ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”

Наявність необхідного страхового стажу визначається на дату досягнення відповідного пенсійного віку. Якщо пенсійний вік виповнився до 01.01.2018, право на пенсію визначається за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

У випадках, коли після досягнення 60 річного віку, в особи відсутній необхідний страховий стаж для призначення пенсії, її пенсійний вік може бути збільшено до 63, 65 років

У випадках, коли після досягнення 60 річного віку, в особи відсутній необхідний страховий стаж для призначення пенсії, її пенсійний вік може бути збільшено до 63, 65 років

Для визначення права на призначення пенсії згідно із статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» до страхового стажу включаються періоди:

  1. ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку:

а)    з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно, що підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності;

б)   з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску);

  1. проходження військової служби з 01 січня 2004 по 31 грудня 2017 року включно;
  2. перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами з 1 січня 2004 року по ЗО червня 2013 року включно.
  3. перебування у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2004 року.

Учасники експертної групи обмінялись думками щодо подальшої роботи, обговорили проведення спільних заходів в новоутворених ОТГ Львівщини, а також про участь в реалізації правопросвітницького проекту  «Я маю право!», а також запланували на наступне засідання обговорити питання змін, які стосуються призначення субсидій для населення, та проведення інформаційної кампанії з їх роз’яснення.