назад

Санкціонований та несанкціонований доступ до житла та іншого володіння під час аварій у сфері житлово-комунального господарства

52638768 330367957603877 687783018965762048 nКожному гарантується недоторканність житла. Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду (ст. 30 Конституції України).

       Незаконне проникнення до житла чи до іншого володіння особи, незаконне проведення в них огляду чи обшуку, а так само незаконне виселення чи інші дії, що порушують недоторканність житла громадян, – караються штрафом від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років. Ті самі дії, вчинені службовою особою або із застосуванням насильства чи з погрозою його застосування, – караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років (ст. 162 Кримінального кодексу України).

       Разом з цим, у невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку (ст. 30 Конституції України).

      Розглядаючи сферу житлово-комунального господарства та норми спеціального закону, побачимо, що інший встановлений порядок проникнення наведено у статті 17 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», №1875-IV.

       Так, Законом передбачено проникнення до житла та іншого володіння особи на підставі згоди власника житла, обумовленої виконанням останнім зобов’язання відносно забезпечення доступу до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення:

  • для ліквідації аварій – цілодобово; 
  • для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо – згідно з істотними умовами договору (ч. 1 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Крім цього, також встановлено проникнення до житла та іншого володіння особи для проведення в них огляду та ліквідації аварій без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ) у порядку, встановленому Законом «Про житлово-комунальні послуги», лише у невідкладних випадках, пов’язаних з урятуванням життя людей та майна (ч. 3 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Працівники виконавця/виробника повинні поважати права споживачів, перебувати (відвідувати) тільки в тих приміщеннях, де розташоване обладнання, перевірка, ремонт, огляд якого відбувається (ч. 2 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Якщо споживач відсутній і при цьому немає можливості встановити зв’язок з ним з метою його інформування про необхідність негайного прибуття до приміщення або він відмовляється допустити в займані ним приміщення представників виконавця/виробника і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія, неполадки, які унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам, відбулися саме в цих приміщеннях, – доступ у приміщення відбувається без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ), ч. 4 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Представник виконавця/виробника попереджає споживача, який присутній, але відмовляється допустити до житла та іншого володіння, про здійснення несанкціонованого доступу (ч. 5 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Під час здійснення несанкціонованого доступу і до повного завершення робіт, визначених частиною сьомою цієї статті, повинні бути присутні: представник виконавця/виробника, представник балансоутримувача/управителя, Національної поліції, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень (ч. 6 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Під час несанкціонованого доступу на аварійно-ремонтну бригаду покладаються такі обов’язки:

  • забезпечення доступу в приміщення шляхом порушення конструктивної цілісності вхідних дверей або вікон у приміщенні після погодження своїх дій з іншими учасниками несанкціонованого доступу; 
  • здійснення огляду місця аварії, неполадки, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам; 
  • проведення ремонтних та відновлювальних робіт; 
  • термінове відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон приміщення, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу, і проведення ремонтних та відновлювальних робіт, але не більше ніж протягом доби з часу проведення несанкціонованого доступу; 
  • дотримання прав громадян, які проживають у цих приміщеннях, мінімізація негативних наслідків несанкціонованого доступу, зокрема щодо їх майна та обмеження доступу лише приміщеннями, необхідними для проведення робіт (ч. 7 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Представник виконавця/виробника складає акти про проведення несанкціонованого доступу та про проведення ремонтних та відновлювальних робіт, які підписуються всіма учасниками несанкціонованого доступу. В актах обов’язково зазначаються: підстави для несанкціонованого доступу, відмітка про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, які вели переговори із споживачем, у разі, якщо вони були проведені, причина та місце виникнення аварії, неполадки, перелік виконаних робіт, прізвище, ім’я, по батькові та посади учасників несанкціонованого доступу. Оригінали складених актів зберігаються у виконавця/виробника, іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються копії, завірені печаткою виконавця (ч. 8 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Представник виконавця/виробника опечатує відновлені двері, вікна власною печаткою та ставить підпис, час і дату опечатування (ч. 9 ст. 17 Закону №1875-IV).

       Необхідно враховувати, що відповідно до п. 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», №2189-VIII, Закон України «Про житлово-комунальні послуги», №1875-IV, визнано таким, що втратив чинність з дня введення в дію Закону №2189-VIII, крім норм, що регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд, які втрачають чинність через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.

       У свою чергу, Закон України «Про житлово-комунальні послуги», №2189-VIII, від 09.11.2017 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (10.12.2017), та вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім окремих норм, у тому числі норм статті 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом, – 10.06.2019.

А за безоплатною правовою допомогою, юридичними консультаціями та роз’ясненнями законодавства звертайтесь до установ системи безоплатної правової допомоги:

  • Перший запорізькій місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги – м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 77, 2-й поверх, тел. (061) 764-60-77, ел.адреса: zaporizhya1.zaporizhya@legalaid.zp.ua