назад
16.08.16

Що робити в разі необхідності заміни товару неналежної якості

Spozhivach-maye-pravoДо Кіровоградського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звернулась громадянка О. з питанням щодо порядку та особливостей заміни товару неналежної якості.
З цього питання, фахівці місцевого центру надали наступні роз’яснення.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків покупець (відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів») в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Важливо, що вищезазначені вимоги повинні бути пред’явлені протягом гарантійного строку чи строку придатності товару. Якщо ж такі строки не встановлені, то відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», – термін позовної давності є гарантійним терміном, який встановлює виробник. Якщо гарантійний термін виробником не встановлено, то діє загальне правило: 2 роки з моменту придбання товару.
Згідно із ст. 681 ЦК України, термін позовної давності щодо недоліків проданого товару складає один рік з моменту виявлення недоліків у межах гарантійного терміну.
Законодавством передбачено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). До них відносяться:
– продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни;
– непродовольчі товари: світлочутливі товари, корсетні товари, парфюмерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки м’які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки тощо.
У випадку купівлі товару неналежної якості покупцю необхідно звернутися до продавця з письмовою або усною вимогою про усунення недоліку товару. Рекомендовано таке звернення оформити в двох примірниках та на одному з них записати інформацію, хто і коли отримав таку вимогу.
У заяві слід зазначити: дату купівлі товару, наявність розрахункового документу, що підтверджує факт купівлі-продажу товару, описати дефект, що проявився і викласти свою вимогу, дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (серія і номер паспорта, дата і місце його видачі), дані про товар (найменування товару, фабричний, (серійний) номер, артикул, дата продажу, вартість на момент продажу, суму сплачених за товар коштів.
Якщо продавці відмовляються прийняти заяву, її необхідно відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням і описом того, що вкладено в поштовий конверт.
Згідно п. 6 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимога споживача підлягає негайному задоволенню, а якщо у продавця є необхідність в перевірці характеру заявленого дефекту – протягом 14 днів, або за домовленістю.
Тобто у разі, коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець зобов’язаний, у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди, організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця.
Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи.
Якщо експертиза надасть висновок, що дефект стався не з вини споживача і підлягає усуненню, то споживач за своїм вибором має право вимагати від продавця зменшення ціни на товар, безкоштовного ремонту або відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У випадку, якщо продавець не дотримується вимог законодавства про захист прав споживачів, покупець має право звернутися з позовною заявою до суду щодо заміни товару неналежної якості.
Щодо підсудності даної категорії справ необхідно зазначити, що відповідно до ч. 5 ст. 110 ЦПК України позови про захист прав споживачів можуть пред’являтися за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.
Що стосується судового збору за подання цивільного позову за даною справою, то, у відповідності до Закону України «Про судовий збір», за подання позову щодо заміни товару неналежної якості сплачується судовий збір, як за подання позову немайнового характеру, тобто 0,4 розміру мінімальної заробітної плати.
 
До Кіровоградського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги  можна звернутися за адресою:   
вул. Архітектора Паученка, 64/53,  м. Кропивницький, 25006
Тел.: (095)87-662-33, (0522) 32-08-24
 
Фахівці Кіровоградського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги  Тетяна Тур та  Катерина Пільгуй-Панченко