29 березня Регіональний центр з надання БВПД у Херсонській області відчинив двері для студентів II та ІІІ курсів Херсонського економічно-правового інституту, які завітали до нас за новими знаннями, бо, як любив повторювати французький правник і письменник Шарль-Луї де Монтеск’є, «треба багато вчитися, щоб знати хоч трохи».
Директор Марина Єлисєєва познайомила майбутніх юристів з Регіональним центром, розказала про основні завдання, які стоять перед працівниками, про цінності системи безоплатної правової допомоги та виявила сподівання, що по закінченні вишу хтось обов´язково увіллється в дружний колектив фахівців системи БПД, та представила лекторів.
Менеджер з якості Максим Магда виступив з презентацією про безоплатну правову допомогу, в якій розказав про її види, структуру, особливості надання та мережу доступу.
Студенти дізналися, що безоплатна правова допомога регламентується Законом України «Про безоплатну правову допомогу», гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок коштів Держбюджету, місцевих бюджетів та інших джерел.
Лектор пояснив, що Регіональний центр надає допомогу у кримінальному процесі затриманим, підозрюваним, обвинуваченим та засудженим до покарання, пов’язаного з позбавленням волі, а також у справах про адміністративні правопорушення особам, щодо яких застосовано адміністративне затримання або адміністративний арешт. Підставою для надання такої допомоги є повідомлення правоохоронного органу або затриманої особи чи її родичів, постанова слідчого, ухвала суду або заява засудженого.
Надання допомоги в адміністративному і цивільному судочинстві, а також потерпілим і свідкам у кримінальному процесі здійснюється через місцеві центри БВПД та бюро правової допомоги, які є в кожному районі області.
Цілодобовий режим роботи
Про те, як побудована система БПД та цілодобовий режим роботи Регіонального центру, а саме відділу організації надання безоплатної правової допомоги більш детально розповіла начальник цього відділу Олена Іпатенко.
Варто зазначити, що система БПД побудована так, що в усіх областях у цілодобовому режимі працюють центри з надання безплатної вторинної правової допомоги. Службові особи, які уповноважені здійснювати затримання, зобов’язані негайно інформувати центри БВПД про кожен випадок затримання. Протягом двох годин центр забезпечує прибуття адвоката до затриманого.
За словами Олени Іпатенко, головне в цьому процесі – оперативність, аби виключити маніпулювання чи зловживання правоохоронцями під час затримання.
У новому Кримінальному процесуальному кодексі України законодавцем закріплено норму, яка гарантує кожній затриманій особі захисника за рахунок держави, незалежно від її соціального статусу та наявності у особи адвоката. Також законом передбачено, що відмова від призначеного за рахунок держави адвоката може бути прийнята тільки після конфіденційного побачення захисника із затриманим та тільки в його присутності.
Олена Іпатенко пояснила студентам, що кожен, хто потребує правової допомоги, може зателефонувати на єдиний номер гарячої лінії. Дзвінок поступає на кол-центр, який знаходиться в Чернівцях, а потім його переадресують на номер центру відповідного регіону.
«Отже, – підкреслила лектор, – якщо порушені ваші права або ви потребуєте захисту, терміново телефонуйте на єдиний номер системи безоплатної правової допомоги:
0-800-213-103
(безкоштовно з усіх стаціонарних та мобільних телефонів).
Для отримання консультацій чи роз’яснень з правових питань можна звертатися безпосередньо до місцевих центрів з надання БВПД та бюро правової допомоги». Контактні дані дивись за посиланням:
http://kherson.legalaid.gov.ua/ua/miscevi/1317-mistsevi-tsentry-bvpd-ta-biuro-pravovoi-dopomohy-khersonshchyny
Резюмуючи, Олена Іпатенко зауважила, що надання вторинної правової допомоги дає можливість особі кваліфіковано захистити себе, тому інститут БПД є дуже важливим для суспільства. Зараз система БПД в стані активного розвитку: з 2015 року – працюють місцеві центри, а в 2016 – створена мережа бюро правової допомоги. «Це зміни в державі в глобальному плані», – підкреслила Олена Іпатенко.
«Постійний моніторинг дозволить не лише усувати виявлені недоліки, але й попереджати їх»
Про роботу Регіонального представництва Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини розказала регіональний координатор взаємодії з громадськістю Уповноваженого Оксана Тропіна.
Лектор зазначила, що основне завдання Регіонального представництва полягає в здійсненні постійного моніторингу стану дотримання прав і свобод людини в «місцях несвободи» на території Херсонської області. На жаль, сьогодні ні у кого з нас не виникає сумніву, що місця несвободи потребують незалежного моніторингу, оскільки люди, які там утримуються, знаходяться у беззахисному стані і часто потребують допомоги через високий ризик зловживань, які носять системний характер. У зв’язку з цим «місця несвободи» є об´єктами моніторингу дотримання прав людини. Моніторинг здійснюють спеціально навчені люди, які інформують відповідні органи про порушення прав людини в «місцях несвободи» та надають рекомендації щодо покращення в них умов утримання. «Здійснення постійного публічного моніторингу дозволить не лише усувати виявлені недоліки, але й попереджати їх», – переконана координатор взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Також Оксана Тропіна розказала про тісну співпрацю з Регіональним центром з надання БВПД, а Марина Єлисєєва звернула увагу молоді на те, що інституцію Омбудсмана та систему БПД об´єднує спільне завдання – зробити Україну правовою державою, в якій права і свободи людини повністю дотримуються, і додала, що регіональні координатори Уповноваженого з прав людини є чи не єдиними правозахисниками з відповідним мандатом Уповноваженого, які здатні надати реальну допомогу людям, котрі опинилися в місцях позбавлення волі.
Корисні поради
Іноді життєві обставини складаються таким чином, що навіть законослухняний громадянин може опинитись у ролі затриманого, як кажуть в народі: від суми та від тюрми не зарікайся. Тож поради від регіонального представника Управління забезпечення прав людини Національної поліції України в Херсонській області Іллі Андрійовського, який розказав, як треба діяти при затриманні на вулиці, сподіваємося стануть у нагоді кожному.
Тож як себе поводити в такій нестандартній ситуації? «Варто знати, – наголосив лектор, – що існує дві головні підстави для затримання: за скоєння адміністративного правопорушення та за підозрою у вчиненні злочину».
За словами Іллі Андрійовського, не треба забувати, що поліцейський не має права вимагати від затриманого невідкладно прибути разом з ним до райвідділу без пояснення причин. Взагалі, якщо не вручено письмову повістку про явку в поліцію – до відділу поліції можна не йти. Виявляється, херсонські поліцейські практикують так звані «добровільні» відвідування поліції вночі.
Краще взагалі уникати підстав для затримання. Для цього бажано:
- мати при собі паспорт або студентський квиток;
- уникати конфліктів з правоохоронцями;
- спокійно і чемно поводити себе, але водночас бути впевненим у собі;
- не потрапляти до поліції «за компанію», адже скоєння правопорушення у складі групи обтяжує відповідальність.
Але якщо поліцейський все ж таки висловив твердий намір доставити вас до відділку поліції, то насамперед треба пам´ятати про три основні принципи спілкування з поліцейськими – так званих три «НЕ»:
- НЕ провокуй
- НЕ ображай
- НЕ тікай
Потім треба вимагати чіткого пояснення: у зв’язку з чим вам необхідно йти до відділу поліції та у скоєнні якого правопорушення вас підозрюють. І головне – треба вимагати протокол затримання.
Резюмуючи, треба сказати, що студенти ХЕПІ в стінах Регіонального центру з надання БВПД протягом двох годин засвоювали нові знання та опановували такі необхідні в професії та побуті вміння і навички.