назад

У чому полягає суть медичної реформи роз’яснив юрист Регіонального центру для радіослухачів «Слобода FM»

SuR 180704 01Кардинальні зміни, які останнім часом відбуваються в нашій державі в галузі медицини, викликають чимало запитань у пересічних громадян. Саме тому юрист Регіонального центру Олексій Рибалка у черговому записі передачі «По суті» на «Слобода FM» роз’яснив усі нюанси медичної реформи в Україні.

До певного періоду система охорони здоров’я працювала за старим принципом. Як відомо, заклади охорони здоров’я є бюджетними установами і перебувають у власності держави або територіальних громад. Кошториси доходів і витрат цих закладів охорони здоров’я затверджуються тими ж органами влади, у власності яких вони перебувають, у результаті чого органи влади отримують стимул діяти в інтересах відповідних закладів, а не в інтересах конкретного пацієнта. Фінансування зазначених закладів здійснюється за жорстким постатейним кошторисом на основі застарілих інфраструктурних нормативів. Це позбавляє керівників закладів охорони здоров’я управлінської гнучкості та не сприяє мотивації до покращення результату.

Який же вигляд система матиме тепер?

«Відтепер саме Національна служба здоров’я є фінансовим гарантом того, що «гроші йдуть за пацієнтом». Кожен пацієнт має знати  чіткий перелік послуг, які він отримає безоплатно і за який сплатила держава в особі НСЗУ. Відтепер в Україні це відбувається в усьому цивілізованому світі, де в центрі медичного обслуговування стоїть конкретна людина, а не система. Ми відходимо від неефективного радянського підходу. Віднині держава — для людини, а не людина – для держави. Саме НСЗУ є провідником до цих змін, фінансовим партнером нових, прозорих та чесних відносин між пацієнтом та лікарем», – наголосив Олексій Рибалка.

Як зазначив фахівець, основна задача на перше півріччя 2018 — реорганізувати заклади первинної медичної допомоги (ПМД) з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства. Іншими словами — автономізуватися. Це обов’язкова умова, оскільки тільки медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету.

Перший квартал 2018 року — час для місцевої влади та медичних закладів первинної ланки на підготовку до впровадження нової моделі фінансування та нових стандартів надання послуг.

Для входження в реформу заклад первинної медичної допомоги має обрати медичну інформаційну систему (МІС) та підключитися до електронної системи охорони здоров’я, яка наразі працює в тестовому режимі.

Протягом першого кварталу 2018 року буде створюватися Національна служба здоров’я України центральний орган виконавчої влади, що реалізовуватиме державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. НСЗУ — це національний страховик (оператор), який укладатиме договори із надавачами медичної допомоги, за якими закуповуватиме у них послуги з медичного обслуговування населення. Наприкінці грудня 2017 року було прийняте положення про НСЗУ. Цей важливий документ фактично зробив можливим запуск реформи, адже НСЗУ — один із найважливіших її елементів.

Із квітня 2018 року стартувала кампанія з вибору лікаря з надання первинної допомоги, під час якої пацієнти підписуватимуть декларації з обраними лікарями. Пацієнт може обрати для себе будь-якого лікаря, незалежно від місця реєстрації чи проживання. Декларація про вибір лікаря первинної допомоги повідомляє державу, що конкретний лікар буде отримувати гроші за ведення конкретного пацієнта. До початку кампанії з вибору лікаря підписання Декларацій про вибір лікаря відбувається у пілотному режимі. Це зроблено для того, щоб лікарі мали час навчитися користуватися функціоналом МІС, а також для тестування центрального компонента електронної системи охорони здоров’я. У цей же час триватиме підготовка проектів договорів закладів первинної медичної допомоги з Національною службою здоров’я.

Із липня 2018 рокупочинає роботу Національна служба здоров’я України. Перші заклади охорони здоров’я у статусі некомерційних комунальних підприємств підпишуть договори з НСЗУ. З цього часу ці медзаклади первинної допомоги почнуть отримувати прямі виплати за конкретних пацієнтів. У 2018 році буде діяти і медична субвенція, і нова модель. Тому до початку прямих виплат з Державного бюджету за договорами з НСЗУ (середина 2018 року), заклади первинної ланки, у тому числі автономізовані, будуть фінансуватися за рахунок медичної субвенції, як і раніше. Медичні заклади зможуть приєднуватися до реформи тільки групами — тобто одразу весь район, місто або ОТГ. Це зумовлено тим, що субвенція виплачується на бюджет, і відповідно зміна фінансування може відбутися повністю для цього бюджету, а не окремого закладу. Отже, для приєднання до реформи всі заклади охорони здоров’я, які фінансуються з бюджету району, міста або ОТГ мають бути автономізовані, підключені до електронної системи охорони здоров’я і відповідати Табелю оснащення для надання ПМД. Приватні практики первинної допомоги (лікарі-ФОП та приватні заклади) можуть укласти договір та розпочати роботу з НСЗУ в будь-який момент від моменту запуску роботи Служби. Заклади, що до цього часу не встигнуть пройти процедуру автономізації або все ще чекатимуть, поки інші заклади їхнього міста, району чи ОТГ завершать цей процес, будуть і далі фінансуватися за рахунок медичної субвенції. У цей же час в другому півріччі буде розпочата робота з підготовки переходу закладів спеціалізованого і стаціонарного лікування на нову модель фінансування. Початок і кінець четвертого кварталу 2018 року — це друге і третє «вікно можливостей» для закладів первинної допомоги укласти контракт з Національною службою здоров’я та перейти з субвенції на прямі виплати за пацієнтів.

Отже, поетапно:

І етап (з 2 квітня 2018) – підписання декларацій з педіатрами, терапевтами, сімейними лікарями.

1. Обрати лікаря (самостійно, звернутися до надавача ПМД, різниця між лікарями).

2. Подати декларацію: заповнити самостійно в інтернеті або до надавача ПМД: пацієнт (його законний представник) звертається до уповноваженої особи надавача ПМД і надає РНОКПП або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) й один з таких документів, що посвідчують особу: паспорт громадянина України; тимчасове посвідчення громадянина України; свідоцтво про народження (для осіб, які не досягли 14-річного віку); посвідка на постійне проживання в Україні; посвідчення біженця; посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту

3. Отримати примірник декларації.

ІІ етап (з липня 2018) – зміна фінансування надавачів ПМД, новий список послуг.

І ще такий важливий момент: тепер медзаклади вільні у формуванні своєї політики оплати праці. Тарифні сітки і штатні розписи тепер не діють в автономних медзакладах. А зарплата — предмет домовленості головного лікаря і його співробітників. Оплата буде здійснюватися за базовою ставкою 370 за пацієнта.        

«З початком кампанії «Лікар для кожної сім’ї» у деяких закладах первинної медичної допомоги зафіксовані порушення права пацієнтів на вільний вибір лікаря. Нагадуємо, що відмовити у підписанні декларації можуть лише з двох причин: заклад ще не підключений до електронної системи охорони здоров’я або всі лікарі медзакладу набрали оптимальну кількість пацієнтів», – зазначив Олексій Рибалка.

Відмова через місце реєстрації

Ви не мусите обирати лікаря та медзаклад за місцем реєстрації. Що ж робити, якщо в медзакладі вас переконують у зворотньому?

1. Перш за все подумайте, чи не варто обрати інший медичний заклад, в якому не будуть намагатися порушувати ваші права, встановлені законом.

2. Процитуйте лікарю «Порядок вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу», затвердженийНаказом МОЗ №503 від 19 березня 2018 року. Саме цей документ регламентує процес вибору лікаря, подання та припинення дії декларації з вибору лікаря:

«Пункт II. 1. Пацієнт (його законний представник) має право обрати лікаря, який надає ПМД, незалежно від зареєстрованого місця проживання», – йдеться у Порядку.

3. Зверніться за роз’ясненнями до головного лікаря.

4. Якщо головний лікар відмовляє у реалізації вашого права на вільний вибір лікаря, зверніться до місцевого управління охорони здоров’я із заявою на ім’я керівника управління.

Зразок заяви: https://goo.gl/2WGdHx

Відмова через те, що лікар уже набрав оптимальну кількість пацієнтів

Оптимальна кількість пацієнтів для терапевта – 2000, педіатра – 900, сімейного лікаря – 1800. Обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, у межах якої мешкають люди, що належать до відповідної практики. Наприклад, якщо сімейний лікар працює у селі, де мешкає 2000 людей, то усі жителі зможуть обслуговуватись у нього. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. На початку кампанії майже виключені випадки, що усі лікарі медзакладу уже набрали оптимальну кількість. Якщо вам все-таки відмовляють у підписанні декларації з цих причин, ви можете:

1. Звернутися до головного лікаря, який підтвердить чи спростує інформацію про кількість пацієнтів, яку набрали лікарі медзакладу.

2. Якщо головний лікар відмовляється надати роз’яснення, зверніться до місцевого управління охорони здоров’я із заявою на його ім’я керівника управління.

3. Ви можете поділитися своїм досвідом у спеціальній формі зворотнього зв’язку МОЗ України: https://goo.gl/forms/CL2mQGT20GwgOBAn2.

4.  Ви завжди можете обрати інший медичний заклад, де вам будуть раді. Гроші за ваше обслуговування мають отримати ті медичні заклади й лікарі, які готові до змін.

Відмова, бо заклад не підключений до системи

Пацієнт не може підписати декларацію з лікарем, якщо заклад, в якому працює лікар, не підключений до електронної системи охорони здоров’я. Це технічно неможливо. Що робити:

1. Дізнайтеся точну дату, коли заклад буде підключено до системи «Електронне здоров’я». Якщо відповіді на це питання немає у вашого лікаря і в реєстратурі, то зверніться до головного лікаря.

2. Якщо ви уже визначились з лікарем і медзакладом, куди будуть направлятись гроші за ваше обслуговування, ви можете зачекати: кампанія з вибору лікаря буде тривати до тих пір, поки усі українці не оберуть собі лікаря.

3. Ви також можете обрати іншого лікаря. Підключені до електронної системи медзаклади, які готові підписувати декларації з пацієнтами, ви впізнаєте за наліпкою “Тут можна обрати свого лікаря”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

За отриманням безоплатної правової допомоги звертайтеся до
місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:

Конотопський місцевий центр –
41615, м. Конотоп, вул. Братів Лузанів, 43, тел. (05447) 6-23-47

Охтирський місцевий центр –
42700, м. Охтирка, вул. Перемоги, 13. тел. (05446) 4-22-23

Сумський місцевий центр –
40000, м. Суми, вул. Покровська 9/1.
тел. (0542) 66-51-08; 066-771-32-61; 098-380-69-38.

Шосткинський місцевий центр –
41100, м. Шостка, вул. Горького, 4. тел. (05449) 7-30-94

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Окрім того, в Україні діє єдиний номер з надання безоплатної правової допомоги –

0-800-213-103     (Цілодобово, в межах України – безкоштовно)

Зателефонувавши за ним, Ви зможете дізнатися адреси та контакти центрів у всіх регіонах України та отримати консультацію фахівців.