назад
01.03.18

У відділі освіти Городнянської районної державної адміністрації говорили про освітню реформу

IMG 20180226 11425228 лютого 2018 року заступник начальника Городнянського бюро правової допомоги Тетяна Костюкова провела лекцію у відділі освіти Городнянської районної державної адміністрації для трудового колективу. В ході лекції керівник бюро розповіла про кроки освітньої реформи, які відбудуться найближчим часом у зв’язку з набуттям чинності 25 вересня 2017 року нового Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року № 2145.

В ході лекції керівник бюро акцентувала увагу присутніх на основних ключових етапах освітньої реформи.

По-перше, реформа передбачає, зокрема, введення 12-річної школи. Навчання учнів за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти починається:

для початкової освіти – з 1 вересня 2018 року;
для базової середньої освіти – з 1 вересня 2022 року;
для профільної середньої освіти – з 1 вересня 2027 року;
Повна загальна середня освіта має три рівні освіти:
початкова освіта тривалістю чотири роки;
базова середня освіта тривалістю п’ять років;
профільна середня освіта тривалістю три роки.

Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року.

По- друге, у законі з’явилося поняття видів освіти – формальної, неформальної та інформальної.

Формальна – це освіта, яка здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою.

Неформальна – це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.
Інформальна освіта (самоосвіта) передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.

По-третє, новий Закон передбачає кілька форм навчання вдома:
– дистанційне навчання – коли учень навчається у школі через інтернет;
– екстернатне навчання, яке перебачає самостійне оволодіння навчальним матеріалом;
– сімейне або домашнє навчання, коли освіту забезпечують батьки;
– педагогічний патронаж – якщо дитина через стан здоров’я не може відвідувати заняття у школі, за нею закріплюють вчителя, який навчає її вдома.
Однак, як зазначила працівник бюро, у будь-якому випадку, щоб перейти в наступний клас, школяр має пройти оцінювання.

Законом передбачено, що результати навчання здобувачів освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти (тобто після 4, 9 і 12 класу) оцінюються шляхом державної підсумкової атестації, яка може здійснюватися в різних формах, визначених законодавством, зокрема у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

При цьому вказується, що державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти (після 4 класу) здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.

По четверте, освітня реформа передбачає підвищення зарплат і нову систему мотивації для вчителів

Зокрема, передбачено підвищення мінімальної заробітної плати вчителів до трьох мінімальних заробітних плат та запроваджується система добровільної зовнішньої незалежної сертифікації вчителів – перевірки педагогів на володіння предметом, уміння спілкуватися з дітьми та використання сучасних методик компетентнісного навчання (навчання через діяльність, формування критичного мислення, організація роботи у групах, проектна робота тощо).IMG 20180226 114314

Вчителі, які успішно пройдуть цю сертифікацію, отримуватимуть 20% надбавки до зарплатні.

Тетяна Костюкова розповіла, що реформа передбачає автономію шкіл, яка полягає в тому, що ухвалювати навчальні плани тепер буде сама школа. Але вони мають бути такими, щоб досягати результатів навчання, які формуватиме міністерство.

Перевіряти навчальні заклади тепер буде Агентство забезпечення якості освіти, а не місцеві органи управління освіти, як це було досі.
Тетяна Костюкова розповіла, що реформа відобразиться і на кадрових питаннях . Директора школи обиратимуть за конкурсом. Обраний за конкурсом директор зможе працювати у якійсь одній школі максимум дві каденцї – 12 років.

Відтепер, прийнятий закон передбачає фінансову прозорість у використанні закладом освіти коштів. Кожен навчальний заклад повинен оприлюднювати інформацію про надходження усіх коштів, а також їх призначення на своїх сайтах або на сайтах місцевих управлінь освіти.
Батьки бачитимуть, скільки та на що витрачає коштів держава, та зможуть контролювати використання своїх благодійних внесків.
Крім того, новий закон дозволяє робити цілеспрямовані благодійні внески на користь певної школи.

По завершенню лекції, Тетяна Костюкова проінформувала присутніх про Загальнонаціональний правопросвітницький проект «Я маю право» та залишила в приміщенні відділу освіти інформаційні буклети.

Нагадуємо, для отримання юридичної допомоги можна звернутися за адресою : м. Городня, вул. Чернігівська, 7 за телефоном: (04645) 2-10-55 та (04645) 2-10-57 , або до Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги: м. Чернігів, пр.-кт. Миру, 49-а, тел: (0462) 77-51-68.

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103 .