назад

В Одесі обговорили шляхи усунення дискримінації у сфері реєстрації народження та смерті на окупованих територіях

krug stil 17.01.2018 217 січня 2018 року представники Регіонального та одеських місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги взяли участь у круглому столі на тему “Шляхи усунення дискримінації в сфері реєстрації фактів народження та смерті осіб на окупованих територіях України».

Під час заходу відбулось оприлюдення результатів дослідження «Перешкоди в реалізації прав і свобод на окупованій території Кримського півострова та тимчасово непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей».

Проект «Усунення дискримінації громадян України при реєстрації фактів народження та смерті, що відбулись на тимчасово окупованій та не контрольованих Урядом територіях України» реалізується за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.  

Спікерами на заході виступили Віктор Вуйко, юрист кримської УГСПЛ в м. Херсоні, Олег Ільницький, доцент Львівського національного університету ім.Івана Франка, асистент проекту Андрій Гнида.

Участь в обговоренні прийняли представники Одеської обласної державної адміністрації, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, правозахисники, адвокати, представники громадських організацій, Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні, Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні.

krug stil 17.01.2018 1

Олег Ільницький зазначив, що якщо громадянину України потрібно зареєструвати факт народження або смерті, він звернеться до органів реєстрації актів цивільного стану (РАГС), і цього ж дня отримає відповідне свідоцтво. Але якщо факт народження або смерті відбудеться на тимчасово окупованій або непідконтрольній території (Кримський півострів, ОРДЛО), то громадянину України потрібно буде пережити низку поневірянь: спочатку звернутися до РАЦСу, отримати відмову, потім звернутися до суду, дочекатися позитивного рішення, і тільки після того з’явитися можливість, ще раз звернувшись до РАЦСу, отримати відповідне свідоцтво. Постає резонне запитання: чому для одних громадян України існує адміністративна процедура (через РАЦС), а іншим громадянам України ці ж факти народження або смерті потрібно доводити виключно через судову процедуру?

Правозахисники стверджують, що орієнтовна кількість фактів народження та смерті, що відбулися на окупованих або непідконтрольних територіях з 2014 року становить понад 372 тисячі випадків. За цей же час, офіційними українськими органами внесено тільки 31317 записів про факти народження або смерті на вищезазначених територіях. Менше 10%. Але з точки зору правозахисників, найгіршим у цій ситуації є те, що існує дискримінація за територією походження особи.

krug stil 17.01.2018 3

krug stil 17.01.2018 5

krug stil 17.01.2018 4

Керівник проекту Олег Ільницький відзначає, що «для держави України, яка декларує, що вона є правовою, будь-яка дискримінація є ганебним явищем, забороненим Конституцією України».

Учасники круглого столу прийняли резолюцію, в якій відмітили, що чинний спосіб підтвердження актів цивільних станів, які виникли на тимчасово окупованій території, в порядку окремого провадження за правилами цивільного судочинства є заформалізованим, складним та фінансово обтяжливим для осіб. Його реалізація зумовлює виконання судами України невластивих їм функцій без належного правового обґрунтування фактичної потреби, неправомірності між запропонованими засобами та досягнутим результатом, з порушенням міжнародних стандартів та зобов’язань України в сфері прав людини.

А тому, закликають владу прийняти такі нормативно-правові акти, якими:

  • Закріпити спеціальні правила адміністративної процедури реєстрації актів цивільного стану, що виникли та тимчасово окупованій території АР Крим;
  • Удосконалити правила окремого провадження цивільного судочинства для встановлення фактів, які виникли та тимчасово окупованій території ОРДЛО, з метою зменшення формалізації та покращення доступності процесу;
  • Побудувати систему обліку документів, що визначають правовий статус особи, виданих на тимчасово окупованій території, для підвищення рівня контролю за документами, а не особою;
  • Провести широку просвітницько- роз’яснювальну роботу серед службовців різних рівнів щодо впровадження механізмів усунення дискримінації та ознакою місця походження.

krug stil 17.01.2018 6

За правовими консультаціями та роз’ясненнями в Одеському регіоні можна звернутися до місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресами:

Перший одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Богдана Хмельницького, 98. Телефон: (048) 732-18-37, (048) 732-18-38

Другий одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Коблевська, 40. Телефон: (048) 726-14-45, (048) 726-14-44

Третій одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Отамана Головатого, 1. Телефон: (048) 723-19-09, (048) 723-19-29

Арцизький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Будівельників, 15-Б. Телефон: (04845) 3-14-34

Ізмаїльський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: пр-т Миру, 23. Телефон: (04841) 59-509

Подільський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Соборна, 194-а. Телефон: (04862) 3-07-34, (04862) 3-06-56

Роздільнянський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Незалежності, 2. Телефон: (04853) 5-03-66, (04853) 5-04-43.