Інтерв’ю директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Закарпатській області Василя ПОПАДИНЦЯ газеті «Вісті Ужгородщини».
Статтею 59 Конституції України гарантовано правову безоплатну допомогу громадянам. Із першого січня 2013 року в Закарпатті зокрема, як і у кожній області, працюють центри з надання безплатної вторинної правової допомоги (ЦБВПД). У рамках виконання Україною плану заходів, що випливають з її членства в Раді Європи, Верховною Радою України ще раніше прийнято Закон України «Про безоплатну правову допомогу», основним завданням якого є створення ефективної системи надання безоплатної правової допомоги.
За роз’ясненнями щодо цього ми звернулися до директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у нашій області Василя ПОПАДИНЦЯ.
– Василю Юрійовичу, уточніть, будь ласка, що таке правова допомога та ще й безоплатна…
– Законодавець визначає два види безоплатної правової допомоги: первинну та вторинну. Перша – це надання правової інформації, консультацій і роз’яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру).
Вторинна – захист від обвинувачення; здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на таку правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; оформлення документів процесуального характеру.
– Хто може скористатися первинною, а хто вторинною правовою допомогою?
– Скористатися первинною правовою допомогою мають право усі громадяни України, іноземці, особи без громадянства, у тому числі біженці. Для цього їм потрібно звернутися усно або письмово до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування чи спеціалізованих установ.
З 1 січня цього року розпочалося надання безоплатної вторинної допомоги особам, до яких застосовано адміністративне затримання, адміністративний арешт, що затримані за підозрою у вчиненні злочину, до яких, як запобіжний захід, обрано тримання під вартою. Також цей вид правової допомоги надається особам, у кримінальних провадженнях стосовно котрих захисник залучається слідчим, прокурором, слідчим суддею чи судом для здійснення захисту за призначенням або проведення окремої процесуальної дії.
Наразі в області працюють 63 адвокати, з якими центром укладено відповідні контракти. Всього у нашому реєстрі 72 адвокати, відібрані на конкурсній основі.
Для прямого зв’язку з центрами адвокатів та суб’єктів інформування (а це, у першу чергу, особи, уповноважені здійснювати затримання) запроваджено єдину по Україні безкоштовну телефонну лінію – 0-800-213-103.
Задля оперативного прийняття інформації про випадки затримання осіб забезпечено цілодобове чергування працівників в обласному центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги, які в будь-який час приймають повідомлення та видають відповідні доручення адвокатам.
– І навіть опівночі?
– Саме так. Слід зауважити, що законодавством передбачено інформування центру як правоохоронними органами так і затриманими особами, їхніми родичами. Якщо, приміром, людину затримують, то працівники органу, що здійснили затримання, мають негайно зв’язатися з нашим черговим, який, не пізніше однієї години інформує чергового адвоката та видає йому відповідне доручення. Захисник терміново прибуває до затриманого. Таким чином, не пізніше, як через дві години з моменту отримання нами повідомлення до затриманого має прибути правник. Якщо особа хоче захищатися сама або ж має приватного адвоката, вона у присутності адвоката із Центру повинна написати заяву про відмову від правових послуг, витрати за які нагадаю, взяла на себе держава.
До речі, з початку діяльності центром видано близько 4 300 доручень. Якщо брати у відсотках, то 58% з них – для здійснення захисту за призначенням; 22% – для надання правової допомоги особам, затриманим за підозрою у вчиненні злочину; 19% – особам, до яких застосовано адмінзатримання; найменше – 1% – для участі в окремих процесуальних діях. Бувають і відмови від послуг державного захисника, але вони незначні – всього 0,02% від загальної кількості доручень.
– Які повноваження має Центр?
– Це укладання контрактів, договорів з адвокатами, включеними до спеціального Реєстру адвокатів; приймаємо рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги, або припиняємо її надання чи міняємо захисника; видаємо доручення для підтвердження повноважень адвоката; забезпечуємо оплату послуг та відшкодування витрат адвокатів, що надають безоплатну вторинну правову допомогу…
– Побутує, Василю Юрійовичу, думка, що якість подібної допомоги, м’яко кажучи, ну не зовсім… Щось на кшталт нашої безкоштовної медицини.
– Випадки неякісної роботи, звісно, бувають, на них реагуємо. Зокрема, з частиною таких адвокатів вже попрощалися, не переуклавши контракти. Створюємо можливість забезпечувати більшу мобільність адвокатів. Тобто адвокати вже можуть виїжджати з інших районів чи навіть обласного центру для надання допомоги клієнтам в тому районі, де, скажімо, є лише один адвокат, або де якість роботи нашого адвоката не влаштовує. Окрім цього, постійно проводяться семінари-тренінги, підвищення кваліфікації.
Скажу, що нашими адвокатами завершено понад 50 успішних справ, із них у 12 випадках добилися виправдувальних вироків.
І це все при тому, що якогось там контролю за роботою адвокатів та втручання у їхню правову позицію ми не здійснюємо. І не будемо. Бо у нас торік запрацювала система управління якістю правової допомоги. Вона включає низку елементів, ключовим із яких є стандарти якості. На сьогодні їх майже три десятки. Вони є обов’язковими для виконання адвокатами системи за умовами контракту. Крім того, створено ефективну, як на мене, систему моніторингу.
– І насамкінець…
– Місія безоплатної вторинної правової допомоги полягає зовсім не в тому, щоб особа уникнула покарання, а в тому, щоб, по-перше, всі її права під час кримінального провадження були дотримані; по-друге – щоб особа, винна у вчиненні правопорушення, понесла покарання, пропорційне його проступку. І найголовніше – щоб не постраждав невинний.
Уже з 1 липня почнуть працювати ще 3 нових місцевих центрів (в Ужгороді, Мукачеві, Хусті), які надаватимуть БВПД у цивільних і адміністративних справах, а також забезпечуватимуть надання правового захисту свідкам і потерпілим у кримінальних провадженнях, якщо вони належать до категорій осіб, що мають право на таку допомогу за законом. Водночас всі види послуг безоплатної вторинної правової допомоги надаватимемо учасникам бойових дій і сім’ям загиблих.
Кожен центр охоплюватиме територію кількох районів і міст з населенням сумарно понад 300 тис. осіб.
Що стосується стилю роботи центрів, то ми повинні кожній людині, що звернулася до нас, допомогти. Не важливо, як буде називатися послуга: первинна, вторинна, правова чи ще якось – людина прийшла з конкретною проблемою. Її треба вирішити. При цьому очевидно, що не завжди питання належатиме до компетенції центру. Чимало юридичних про- блеи можна вирішити на рівні надання простої консультації, допомогти, приміром, скласти документ і більше того, в переважній більшості випадків це компетенція територіальних громади, – невипадково органи місцевого самоврядування визначені в якості суб’єктів, що надають первинну правову допомогу.
Віктор ТИС, «Вісті Ужгородщини», 30 травня 2015 р., №19