назад
02.01.18

Як діяти покупцеві, коли необхідно повернути товар належної якості до магазину

02012018

Напередодні Нового року та Різдвяних свят кожен з нас знаходиться у  приємних турботах як відсвяткувати свята, що приготувати, які подарунки вибрати рідним та близьким.  Досить часто трапляються ситуації, коли ми, придбавши подарунки в магазині й  прийшовши додому, розуміємо, щоріч нам не підходить з якихось причин (розмір, колір тощо) або наш подарунок не подобається близьким.

Всім відомо, що, за Законом України «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів з моменту оформлення покупки справний товар, тобто товар належної якості, який з будь-яких причин не сподобався покупцю, можна повернути.  Проте,  на практиці повернути такий товар, якщо він без дефектів чи браку, наважуються не всі. Причиною цього частіше за все є юридична необізнаність та не завжди чемна поведінка продавців, які не хочуть прикладати додаткові зусилля для оформлення операції, яка не збільшує, а зменшує обсяг їхніх продажів.

Як діяти в правовому полі покупцям, щоб повернути товар до магазину,  інформують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Щоб повернути свої  кошти, заощадивши при цьому свій час та нерви, слід пам’ятати наступні правила. Відповідно до статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.Випадки, коли продавець погодився б обміняти товар після спливу 14 днів, трапляються рідко і є скоріш винятком з правил. Тому будьте уважні і не пропустіть строк, оскільки після його закінчення Ви зможете повернути чи обміняти товар лише за гарантією, тобто якщо він неналежної якості.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики. Тому якщо ви, наприклад, придбали взуття і в перший же день, пішовши в ньому на роботу, зрозуміли, що воно вам тисне, то повернути товар вже скоріше за все не вийде, оскільки на взутті залишаться хоч і не значні, але все ж помітні сліди носіння, що автоматично поставить товар у ряд «вживаного».

Наступною обов’язковою умовою для того, щоб отримати або обміняти товар належної якості є наявність розрахункового документу, виданого споживачеві разом з проданим товаром.Наявність чеку є підставою для обміну або повернення товару та доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар.

 Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

         Звертаємо Вашу увагу, що існує перелік товарів, які не підлягають обміну або поверненню.

Зазвичай при купівлі таких товарів про те, що їх неможливо обміняти або повернути, вас попередять продавці, однак не слід покладатися лише на їхню сумлінність.

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» і до нього віднесено

 продовольчі товари, лікарські препарати, предмети сангігієни, а також дитячі іграшки, білизну, друковані видання, ювелірні вироби та інші.

Додатково інформуємо, що Закон гарантує вам можливість саме повернути, а не лише обміняти товар.

Як правило,  коли ви наполягаєте саме на поверненні товару, продавець в магазині буде посилатися на вищезазначену статтю 9 Закону України «Про захист прав споживачів» та запевняти, що товар можна лише обміняти на інший аналогічний. Однак це не так!

Здебільшого споживач у таких випадках вже визначився з аналогічним товаром, що пропонується у зовсім іншому магазині, тому нав’язування йому того чи іншого товару буде порушувати його право на вільний вибір, тобто базовий принцип свободи договору.

Підстави для обміну або повернення товару завжди суб’єктивні, але ваші доводи мають стосуватися саме неможливості використання товару за призначенням. Звичайно може трапитись, що ваші аргументи не влаштують продавця, однак в будь-якому випадку не дозволяйте обдурити себе і наполягайте на своєму. Якщо представник торговельного закладу не сприймає жодні аргументи, то єдиним варіантом вирішення спору буде звернення до суду. Для цього вам слід зафіксувати факт звернення до магазину, тобто вручити під підпис представнику магазину заяву з вимогою про повернення товару, якщо ж навіть відмовляються прийняти так заяву – її слід направити поштою або кур’єром та зберегти докази відправлення.

Cлід зазначити, що навіть за відсутності проблем із продавцями для оформлення розірвання договору вас можуть попросити написати заяву на ім’я директора магазина про повернення товару.У заяві необхідно вказати назву і реквізити продавця (магазину, товариства або фізичної особи-підприємця). Зазвичай така інформація міститься в чеку, або на стенді «Куточок споживача». Також зазначити свої прізвище, ім’я, по батькові та контактні дані (адреса, телефон).У тексті заяви  необхідно зазначити, коли і який товар був придбаний, за яку ціну, а також вказано, що річ не підійшла вам за однією з таких характеристик: форма; габарити; фасон; колір; розмір (або інші причини) і тому не може бути ним використаний за призначенням.

Наостанок сформулювати вимогу про обмін товару на аналогічний (повернення грошей за придбаний товар).Підпис на заяві, поточну дату або дату, коли збираєтеся безпосередньо звернутися до продавця (пам’ятайте про те, що у вас є всього 14 днів).Пам’ятайте, що гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Додатково повідомляємо, що за захистом своїз прав ви можете звернутися до Інспекціїз питань захисту прав споживачів у Полтавській області:м. Полтава, вул. Пушкіна, 16, (0532) 56-56-34.

Вдалих покупок вам та дотримання ваших прав з боку продавців.

 Нагадуємо, що отримати кваліфіковану правову допомогу ви можете звернувшись до фахівців системи безоплатної правової допомого Полтавської області.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40.

Для забезпечення оперативного реагування на повідомлення про затримання осіб, на звернення громадян про надання правової допомоги та на проблемні питання, які вони порушують, а також для надання роз’яснень законодавства у сфері безоплатної правової допомоги, цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.