Карантин, запроваджений в Україні через поширення коронавірусу, вніс зміни до сталого життя українців. Система безоплатної правової допомоги не стала винятком. З 23 березня 2020 року і до завершення карантину система БПД призупинила особистий прийом громадян та надання адресної правової допомоги. Правові послуги надаються дистанційно.
Що там – поза зоною комфорту?
Переважна частина роботи фахівців системи БПД базується на спілкуванні та особистих контактах із людьми. Тепер працівники системи, за наявності технічної можливості, працюють у віддаленому доступі із застосуванням електронних комунікацій та технологій. Квартири у багатоповерхівках, приватні будинки стали офісними центрами, де з вікон можна почути наради, онлайн вебінари та прямі включення.
Працівники деяких центрів та бюро правової допомоги, як і раніше, працюють в офісах. Це пов’язано з можливістю дістатись до робочого місця пішки, не використовуючи транспорт. В інших центрах та бюро розробили графік і чергують дистанційну роботу та роботу в офісі. У деяких містах, наприклад Дніпрі, організовано «службове таксі», за кермом якого сам директор та заступник начальника одного з відділів центру. У Миколаївському місцевому центрі власними силами організували підвезення працівників на роботу та з роботи.
«Робота на відстані, у дистанційному режимі, не відмінила щоденних звичних вітань «Доброго ранку!» та «На все добре!». Тільки сьогодні вони звучать у мобільних додатках. А відстань – то лише випробування на самостійність, гнучкість і, звісно ж, довіру та партнерство», – говорить директорка Регіонального центру у Волинській області Наталії Смолярчук.
Спілкування та наради з працівниками проводяться за допомогою онлайн- платформ Zoom та Skype, у роботі використовуються такі інструменти, як Trello та Slack. Регулярні відеоконференції дають змогу оперативно вирішувати питання та виконувати поставлені завдання. Водночас це можливість працівникам системи БПД ближче познайомитись один з одним. Інколи під час онлайн-спілкування перед монітором з’являється допитлива малеча, домашні улюбленці. Працівники найвіддаленіших бюро мають можливість поспілкуватися, поділитися досвідом з колегами з районних та обласних центрів.
Адвокати працюють у звичайному режимі
«Найперше, що варто зазначити, — надання правової допомоги у кримінальному процесі не змінилося. Регіональний центр й надалі працює цілодобово: забезпечується захист затриманим, підозрюваним, обвинуваченим за постановами слідчих та ухвалами судів; приймаються дзвінки затриманих осіб або їхніх родичів. Адвокати для надання захисту обвинуваченим, затриманим або підсудним також працюють у звичному режимі», – розповідає директор Регіонального центру у Львівській області Ігор Микитин.
Регіональні центри продовжують приймати та обробляти повідомлення про затримання осіб цілодобово за допомогою телефонного, факсимільного зв’язку та електронної пошти. Призначений центром адвокат повинен прибути на місце затримання протягом години з моменту видання йому доручення та надати захист клієнту.
«Провівши порівняльний аналіз роботи за перший квартал, хочу зазначити, що роботи додалось. За три місяці минулого року нами було видано 384 доручення адвокатам, а цьогоріч за аналогічний період – 441. Удвічі збільшилась кількість опрацьованих актів», – зазначає директор Регіонального центру у Рівненській області Василь Овдіюк.
За зачиненими дверима, але ми – є!
«Червоний телефон від дзвінків громадян, аби проконсультуватись, зачинені двері, працівники в масках та запах дезінфікуючих засобів у коридорах – ось такі нові реалії роботи місцевого центру. Для безпечної роботи ми обладнали місце прийому звернень громадян, в якому встановлено скриньку для звернень, наявні зразки та бланки необхідних документів та номера телефонів», – розповіла директор Рівненського місцевого центру Алла Негрей.
Оскільки переважна більшість звернень від громадян надходить телефоном, то у багатьох центрах придбали додаткові сім-карти для мобільних телефонів – для розвантаження стаціонарних ліній та зручності клієнтів.
Фахівці системи БПД зізнаються, що найважче далось особисте «відмежування» від клієнтів. Для надання правової допомоги використовуються усі доступні способи — телефонний зв’язок, офіційні вебсайт та сторінки у соцмережах. Надати необхідні документи можна через спеціально обладнані скриньки для кореспонденції або електронні засоби зв’язку (адреси та електронні пошти місцевих центрів з надання БВПД можна дізнатися на сайті системи БПД www.legalaid.gov.ua ).
«Працювати у системі БПД означає бути готовим до викликів. Ми докладаємо всіх зусиль для того, щоб наблизити сервіси правової допомоги до людей. Наприклад, ми долучилися також до консультування через HelpDeskEddy. Люди мають подбати про своє здоров’я, дотримуючись карантину, а ми зробимо все для того, аби подбати про їхнє правове здоров’я», – говорить директор Каховського місцевого центру Іван Гладишенко.
Труднощі «телефонного складання документів»
Для усіх працівників місцевих центрів найбільша складність – це дистанційне консультування, коли працівники не бачать необхідних паперів, а також «телефонне складання документів».
«У телефонному режимі неможливо ознайомитись з документами клієнта або з’ясувати, які самі документи є у нього в наявності. Дуже складно по телефону підготувати пакет документів, який клієнт направлятиме до суду», – говорить директорка Харківського місцевого центру Оксана Сіренко.
За час карантину фахівці системи БПД у черговий раз переконалися, що робота юриста полягає не лише в представництві особи в суді чи складенні процесуальних документів. Важливим є також безпосереднє спілкування для глибшого вивчення проблеми, з якою звертається людина. Це, безумовно, розширює коло можливостей та засобів для надання їй правової допомоги від держави.
«Дистанційно набагато важче виявити справжню потребу клієнта. Часто людина не дуже зрозуміло формулює питання при письмовому зверненні. Є необхідність поставити уточнюючі запитання, щоб надати якісну правову допомогу», – ділиться директор Ужгородського місцевого центру Михайло Давиденко.
Ускладнена взаємодія з клієнтами похилого віку через відсутність у них засобів та навиків електронної комунікації. Через підвищений ризик для здоров’я окремі клієнти, яким надається безоплатна вторинна правова допомога, не можуть вийти на вулицю, щоб залишити документи у скриньці. Оригінали документів також не хочуть залишати, а копії не мають де зробити.
Тим, хто потребує вторинної правової допомоги, важче отримувати довідки про доходи, так як Пенсійний фонд України, Державна фіскальна служба взагалі не приймають людей, а більшість клієнтів системи БПД не мають електронний цифровий підпис для отримання довідок онлайн.
Що хвилює людей під час карантину
«З переходом на дистанційну форму роботи ми освоїли нові сучасні сервіси онлайн-комунікації з клієнтами. У чатах у Вайбері і Телеграмі можна отримати відповідь на юридичне запитання. У мережі Фейсбук – переглянути роз’яснення досвідчених юристів та експертів, поставити запитання у месенджер, а на електронну пошту – надіслати звернення. Люди отримають правову допомогу, не виходячи з дому та залишаючись у безпеці», – зазначає директорка Регіонального центру в Одеській області Світлана Клішина.
Окрім традиційних питань, з якими найчастіше звертаються люди (оформлення спадщини, розірвання шлюбу, аліменти тощо), зараз багато хто хоче отримати консультації та роз’яснення стосовно правового режиму карантину, прав працівників та роботодавців, виплати заробітної плати, погашення кредитної заборгованості на період карантину тощо.
«Під час карантину роботи у нас аж ніяк не поменшало. Треба розуміти, що таке сталося вперше – оголошення надзвичайної ситуації та запровадження карантинних заходів. Тож звернення клієнтів переважно стосуються цих тем. А ще багато доводиться давати спростувань неправдивої інформації, що шириться зі швидкістю степової пожежі», – розповідає директорка Роздільнянського місцевого центру Тетяна Кулішова.
Трапляються й питання, які директорка Первомайського місцевого центру Ірина Шевченко схарактеризувала як «несподівані». Наприклад, чи можна в режимі онлайн зареєструвати авторське право на пісню.
Про ефіри, блоги та флешмоби
Набагато частіше, ніж раніше, фахівці системи БПД спілкуються зі ЗМІ. Телебачення, радіо, газети, інтернет-ресурси в такі непрості часи повинні знімати суспільне напруження та давати правдиву інформацію. Багато фейків, дезінформації та спекуляцій на темі карантину та коронавірусної інфекції. Тому найважливіша роль у період карантину та впровадження надзвичайного стану була і є у комунікації.
Наприклад, на період карантину Регіональний центр у Чернівецькій області започаткував відеорубрику «Топ-3 запитання» від додзвонювачів на «гарячу лінію» правової допомоги 0800-213-103.
Юристи системи БПД готують відеоконсультації з актуальних правових тем, беруть участь у численних радіо та телеефірах, ведуть власні блоги у ЗМІ та соціальних мережах.
Так, команда Криворізького місцевого центру започаткувала серію передач «ПРАВОкуємо» на місцевому телебаченні. Це відеоуроки на актуальні теми. Звісно, однією з перших була висвітлена тема карантину і трудових відносин.
Робота під час карантину «підштовхнула» фахівців системи БПД до активності у соціальних мережах. Працівники системи БПД з Дніпропетровщини запровадили флешмоб #потурбуйся_про_сусіда. Його суть – розмістити матеріали про відповідальність за порушення правил карантину у під’їзді, на сторінках у соціальних мережах. Їхні колеги з Полтавщини запровадили флешмоб #каранинзБПД. Його мета – поділитися з друзями, колегами, партнерами гарним настроєм, позитивними відео та світлинами.
Стати ближчими до людей завдяки технологіям
«Саме для того, аби громадяни могли безперебійно отримувати правову допомогу, ми працюємо щодня. Працюємо, як мріяли давно – не встаючи з дивану, смакуючи філіжанку запашної кави, і, поклавши під праву руку смаколики, у лівій тримаєш телефон, який просто не встигаєш заряджати, бо постійно він дзвонить. Одночасно намагаєшся дати відповідь на повідомлення у Фейсбуці…», – розповідає фахівчиня Кропивницького місцевого центру Анастасія Мироненко.
Фахівці системи БПД зізнаються, що дистанційна робота – це гарна можливість для «прокачки» навичок із самоорганізації та дисципліни, пошуку креативних ідей та отримання нових знань. Спочатку робота не в офісі здавалася дещо складнішою, оскільки потребувала додаткових зусиль для організації процесів у нових умовах.
Проте є й позитивні моменти – працівники опанували нові засоби спілкування. У подальшому ці навички комунікації, отримані під час карантину, стануть у нагоді.
«Дуже часто ми не усвідомлюємо значення всього, що маємо. І тільки нові виклики демонструють нам значущість і цінність повсякденного спілкування. Робота під час карантину навчила, у першу чергу, цінувати підтримку команди, навіть на відстані. По-друге, як виявилося, дистанційна робота жодним чином не призводить до зменшення ефективності діяльності, а в деяких випадках навіть її підвищує», – переконаний директор Регіонального центру у Луганській та Харківській областях Анатолій Бородавка.
Карантин – це непростий період, який відкрив нові можливості для системи БПД. Адже її місія вже давно вийшла за межі простого консультування чи призначення адвоката. Нинішня непроста ситуація в країні – це можливість для системи безоплатної правової допомоги стати ще ближчою до кожної людини завдяки новітнім технологіям.