назад
16.02.17

Як протистояти протиправним діям колекторів? – консультують фахівці Барського бюро правової допомоги

kolektorІз проблемою колекторських погроз стикається багато українців. Часто під час виконання своєї роботи колектори виходять за межі закону, і правова необізнаність громадян запалює перед ними зелене світло. Відтак, що ж потрібно робити, якщо вам погрожують розправою за несплату?

До Барського бюро правової допомоги звернувся чоловік із запитанням, як йому діяти, якщо на нього та його сім’ю здійснюють тиск колектори в не правовий спосіб? Громадянин розповів, що його брат мав заборгованість по кредиту, сам же чоловік нічого винен не був. Своєю чергою колекторська компанія узялася надокучати саме чоловіку та його сім’ї. Чоловік сказав, що колектори постійно телефонували і погрожують розправою, якщо він не сплатить братів борг. Майже завжди телефонні дзвінки припадали на нічний час. Чоловік не одразу усвідомлював, що відбувається і хто дзвонить о такій пізній годині. Щоразу у слухавці лунали погрози опломбувати будинок і позбавити житла всю родину. Невідомі телефонували також батькам та близьким родичам і погрожували їм каліцтвом, і навіть вбивством. І такі незаконні надокучання набирали все більш масштабного характеру.

У Барському бюро правової допомоги чоловіку надали потрібну правову допомогу та пояснили, як потрібно діяти у ситуації, що склалася. Також йому порадили звернутися до органів поліції з відповідною заявою, щоб ті надали правову оцінку діям колекторів.

Основна функція колекторів – стягнення боргів з боржників. Ця функція може також визначатися як послуга, що надається колектором відповідним кредиторам. Варто наголосити, що колектори не мають права самі стягувати заборгованість, описувати майно боржника та накладати на нього арешт. Більше того, вони не мають права опечатувати будь-яке майно, яке належить тій чи іншій особі. Будь-які заходи по примусовому стягненню заборгованості можуть вживатись виключно:

— органами Державної виконавчої служби;

— за рішенням суду, що набрало законної сили;

— за умови подачі виконавчого листа і відкриття виконавчого провадження;

— із дотриманням всіх офіційних процедур, передбачених Законом України «Про виконавче провадження».

Коли підключаються колектори?

  • Колектори починають працювати після передачі їм справи конкретного позичальника. Колекторські компанії або повністю викуповують борг у банку, або діють на умовах агентського договору. У будь-якому випадку вони зобов’язані письмово інформувати боржника про те, що приступили до роботи з ним.

Правові методи дії колекторів:

  • Ранній збір. Триває протягом 60 днів. Стягувачі мають право відправляти листи боржнику, дзвонити і відправляти повідомлення в денний час. На цьому етапі заборгованості, як правило, працюють самі банки, але можуть підключатися і колектори, якщо політикою банку передбачена передача справи одразу після настання прострочення.
  • Пізній збір. Якщо на першому етапі стягнути борг не вийшло, починається пізній збір. Листи, дзвінки, повідомлення частішають і набувають більш грубого характеру.
  • «Жорсткий збір». Починається, коли заборгованість перевищила 90 днів. Колектори відвідують будинок, місце роботи позичальника. Але повідомляти детальну інформацію про борг родичам вони не мають права.
  • «Законний збір». Підготовка справи боржника для передачі в суд.
  • Виконавче провадження. На цьому етапі колектори допомагають виконавчій службі в пошуку інформації по боржнику – його майна, місця роботи.

Необхідно звернути увагу на вимоги ст. 60 Закону України «Про банки й банківську діяльність» в якій визначено, що дані, які стосуються діяльності й фінансового становища клієнта і які стали відомі банку в процесі обслуговування клієнтів є банківською таємницею, розголошення якої заборонене, хоча й допускається лише у виняткових випадках, передбачених законом (наприклад, при проведенні слідчих дій).

Також потрібно знати, що передача банком персональної інформації колекторам без відома та згоди боржника, є незаконною. Лише в інтересах нацбезпеки, економічного добробуту та прав людини можлива обробка персональних даних без згоди особи, але це, точно, не стосується колекторських компаній.

Протиправними вважаються такі дії колекторів:

  • Відмова колектором представитися, вказати місце роботи і займану посаду. А при зустрічі – відмова пред’являти документи.
  • Представлення працівниками правоохоронних органів, прокуратури, суду і вимагання негайного погасити борг, а інакше погрожують відкрити проти вас кримінальне провадження.
  • Грубість. Колектор повинен вести розмову ввічливо, без образ.
  • Дзвінки на роботу, вашим родичам і знайомим і поширення інформації про те, що ви є злісним неплатником.
  • Вчинення дзвінків і відправлення повідомлень у вечірній і нічний час.
  • Вимагання передати готівку безпосередньо в руки колектору. Прострочення повинні погашатися лише на рахунок у банку або на рахунок колекторської контори.
  • Погрози вашому життю і здоров’ю, а так само життю і здоров’ю ваших родичів або ж обіцянки з вами або вашими родичами розправитися фізично.

Треба знати, що всі ці дії кримінально карані. Треба розуміти, що наявність заборгованості не позбавляє людини її прав.

З колекторами необхідно вести себе спокійно, не нервувати, давати тільки реальні обіцянки, пояснювати ситуацію та фіксувати всі порушення закону колекторами.

Якщо стало відомо, що до Вас будуть позиватися колектори, краще самому звернутися до суду для з’ясування умов договору, вимагаючи обґрунтувати заборгованість, оскільки колектори зазвичай не мають усіх необхідних документів, а тому їм буде важко довести свої позовні вимоги в суді.

Для отримання консультацій чи роз’яснень з правових питань можна звертатися безпосередньо до Барського бюро правової допомоги, що знаходиться за адресою: м. Бар, вул. Героїв Майдану, 6 (І поверх приміщення Барської міської ради); тел.: (04341) 2-15-55.

Єдиний всеукраїнський телефонний номер 0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів).