назад

З 01 жовтня 2019 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 року № 807, яка передбачає новий порядок призначення житлових субсидій

Оновлений порядок призначення житлових субсидій визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті України, для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій.

Відповідальним виконавцем бюджетної програми і головним розпорядником коштів є Мінсоцполітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:

– структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних держадміністрацій (далі – регіональні органи соціального захисту населення);

– структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій, виконавчих органів міських рад, які безпосередньо призначають житлові субсидії та контролюють їх цільове використання (далі – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

У територіальних громадах (в тому числі об’єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Одержувачі субсидії самостійно обирають, куди їм перераховувати кошти державної допомоги. Також розпочато процес монетизації пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Пільги у формі готівкових коштів можуть бути нараховані всім бажаючим на підставі особистих заяв, які необхідно подавати до структурних підрозділів з питань соціального захисту населенняМінсоцполітики, обробивши отримані дані, направляє їх в Ощадбанк і переводить на рахунок банку, зазначеного в заяві, кошти для виплати монетизованих пільг. Таким чином, гроші будуть надходити на особисті рахунки пільговиків.

Зверніть увагу! Отримання житлових субсидій не пов’язане і не тягне за собою зміни форми власності житла. Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою. Але потрібно знати, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру. У разі з’ясування про надання неправдивих відомостей під час подання заяви на одержання житлової субсидії або під час отримання житлової субсидії не надання інформації протягом 30 календарних днів про зміни майнового стану, перебування за кордоном понад 60 днів, набуття права власності на транспортні засоби молодше 5 років та інші інформаційні зобов’язання, які положенні законодавством на отримувача житлових субсидій, виплачена житлова субсидія на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення повертається громадянином до державного бюджету.

Також хочемо зауважити, що житлові субсидії індивідуальні для кожного домогосподарства. Субсидії стали більш адресними, враховується не лише критерій офіційного отримання доходів, майновий стан отримувачів субсидій, а також інші складні життєві обставини членів домогосподарства. В місцевих органах утворені комісії, які розглядають відповідні випадки та приймають рішення щодо надання або відмову в призначенні житлових субсидій.

За отриманням інформації з будь-яких питань, пов’язаних з призначенням житлової субсидії, одержувачі субсидії звертаються до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення.

За отриманням інформації про спожиті послуги, нараховані суми за послуги, розмір заборгованості (переплати) одержувачі житлової субсидії звертаються до управителів, об’єднань, виконавців комунальних послуг.

За отриманням інформації про операції, здійснені за обліковим записом одержувача житлової субсидії щодо перерахування коштів управителям, об’єднанням, виконавцям комунальних послуг, одержувачі субсидії звертаються до АТ “Ощадбанк”. Інформація надається в порядку, визначеному АТ “Ощадбанк”.

Положенням про порядок призначення житлової субсидії визначено:

Якщо для опалення житлового приміщення (будинку) одночасно використовується теплова енергія та/або природний газ, та/або електрична енергія, соціальні нормативи для опалення (теплопостачання) приміщення (будинку) під час розрахунку житлової субсидії застосовуються тільки на одну комунальну послугу.

Якщо в установленому порядку здійснено відключення споживачів від централізованого опалення (теплопостачання) і громадяни для обігріву приміщень використовують побутові електроприлади, для розрахунку житлових субсидій в опалювальний сезон застосовуються соціальні нормативи на комунальну послугу з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення.

Зазначені розрахунки здійснюються на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства та акта обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів, що проведені організаціями, які здійснюють обслуговування таких мереж.

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлових субсидій на понаднормову площу житла приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства і переглядається у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), складу сім’ї члена домогосподарства, працевлаштування таких осіб або виникнення у них інших джерел доходів. Комісія має право призначити житлову субсидію на загальну площу житла з урахуванням понаднормової площі, яка не може перевищувати більш як на 30 % соціальну норму житла, розраховану для домогосподарства.

Субсидію не будуть призначати (у тому числі на наступний період) якщо:

– опалювана площа житлового приміщення перевищує 120 кв.м для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв.м для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають 3 і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування);

– будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із його складу має у власності транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше 5 років (крім мопеда). Це не стосується транспортних засобів, одержаних безоплатно чи придбаних на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення;

– у складі домогосподарства або сім’ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і при цьому за інформацією Державної податкової служби, Пенсійного фонду у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або вони або за них не сплатили ЄСВ у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом 3 місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії;

– будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із його складу протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії придбав або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб, будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг) згідно із соціальною нормою житла на суму, яка на дату оплати перевищує 50 тис. грн.;

– структурний підрозділ з питань соціального захисту населення отримав інформацію про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії;

– громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди або не сплачує суми до повернення;

– у складі домогосподарства або сім’ї члена домогосподарства є особи, які за даними Єдиного реєстру боржників мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад 3 місяці (крім осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою  від лікаря, осіб, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), осіб, до яких застосовуються запобіжні заходи у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою).

Житлову субсидію розрахують на всіх членів домогосподарства, тобто на всіх зареєстрованих в житловому приміщенні (будинку) осіб (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб – особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Субсидію призначають одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку). За рішенням комісії вона може призначатися одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають на підставі договору наймання (оренди) житла. За рішенням комісії субсидія може призначатися одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають без укладеного договору оренди житла, якщо вони є внутрішньо переміщеними особами.

Увага! Субсидію не призначають одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання.

Під час призначення субсидії врахують такі доходи:

–  заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб;

–  пенсія;

–  стипендія;

–  соціальні виплати, які призначаються структурним підрозділом з питань соціального захисту населення;

–  допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування;

–  грошові перекази, отримані із-за кордону;

–  інші доходи.

До сукупного доходу не враховуються:

–  аліменти, отримані на дітей;

–  сплачені аліменти (за умови документального підтвердження фактичної сплати);

– спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб;

–  доходи від розміщення депозитів;

– оплата праці членів виборчих комісій, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів;

– допомога громадських та благодійних організацій;

– допомога на поховання;

– одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності;

– вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, технічних та інших засобів реабілітації, в тому числі грошова компенсація вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації;

– суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків.

Для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи – за фактичним місцем проживання):

– заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі за формою, встановленою Мінсоцполітики:

–  декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики;

– довідки про доходи – у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у Державної податкової служби, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

– копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності);

– договір наймання (оренди) житла (у разі наявності).

До уваги! За безоплатною правовою допомогою, юридичними консультаціями та роз’ясненнями законодавства звертайтеся до центрів з надання безоплатної правової допомоги.

Адреси та телефони центрів з надання БВПД та бюро правової допомоги можна дізнатися зателефонувавши на Всеукраїнську гарячу лінію правової допомоги 0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів у межах України).