назад

13112534531255455Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека є найвищою соціальною цінністю. Державою гарантується право на безпечне для життя і здоров’я довкілля, вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту. Але як споживачу діяти у ситуації, коли його права порушено, та як себе захистити.

Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг регулюються Законом України «Про захист прав споживачів».

Споживач має право:

на захист своїх прав державою;

на належну якість продукції;

на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника;

на відшкодування шкоди, завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної шкоди, заподіяної небезпечною для життя та здоров’я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;

на звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав. 

Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ купівлі-продажу товару, який засвідчує факт купівлі із зазначенням вартості та дати продажу. Лише наявність товарного чеку про придбання товару (послуги) є підставою для врегулювання спірних питань у правовому полі.

1211212452354345

Врегулювати спір можна і в досудовому порядку. Для цього потрібно звернутися до продавця/надавача послуги з письмовою вимогою замінити товар або повернути кошти. У разі відмови – звернутися письмово до відділів по захисту прав споживачів у місцевих державних адміністраціях, виконавчих органів місцевих рад або територіальних органів Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.

Також спір можна врегулювати у судовому порядку. Позов про захист прав споживачів подається до суду: за місцем проживання споживача, або за місцем заподіяння шкоди, або за місцем виконання договору.

Важливим є те, що згідно ст. 22 ЗУ «Про захист прав споживачів», споживачі звільняються від сплати судового збору за позовом, що пов’язані з порушенням їх прав.

Про правове регулювання даного питання роз’яснила директор Чортківського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Марія  Гамбаль під час семінару для безробітних в Чортківській районній філії Тернопільського обласного центру зайнятості 25 жовтня 2018 року. Цього ж дня, керівник Заліщицького бюро правової допомоги Арсен  Нагуляк спільно з фахівцями Заліщицької районної філії Тернопільського обласного центру зайнятості взяв участь у роботі мобільного пункту консультування громадян в Товстенській об’єднаній територіальній громаді.

Нагадуємо, що за безоплатною правовою допомогою можна звернутися до Чортківського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Чортків, вул. С. Бандери, 20; тел.: (03552) 2-09-50, або бюро правової допомоги за адресами:

Борщівське бюро правової допомоги — м. Борщів, вул. Шевченка, 20 а, тел.: (03541) 2-28-80;

Бучацьке бюро правової допомоги — м. Бучач, майдан Волі, 1, тел.: (03544) 2-11-26;

Гусятинське бюро правової допомоги — смт. Гусятин, вул. Суходільська, 7, тел.: (03557) 2-18-90;

Заліщицьке бюро правової допомоги — м. Заліщики, вул. С. Бандери, 38, тел.: (03554) 2-21-33;

Монастириське бюро правової допомоги — м. Монастириська, вул. Шевченка, 12А, тел.: (03555) 2-12-72.

Єдиний телефонний номер цілодобового доступу громадян до безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів по всій території України).