назад

Захист прав споживачів – складова частина захисту прав людини!

1Під таким гаслом пройшла сьогодні – у Всесвітній день захисту прав споживачів – правопросвітницька акція, яку провели фахівці Регіонального та Херсонського місцевого центрів в рамках проекту «Я МАЮ ПРАВО!».

Вітаючи херсонців зі святом, правники розказали про проект «Я МАЮ ПРАВО!» та пояснили алгоритм дій при виникненні правових спорів.

2

Як зазначив начальник відділу правопросвітництва Херсонського місцевого центру з надання БВПД Володимир Куценко, «усі ми, – незалежно від віку та соціального статусу, – споживачі. Ми споживаємо продукти, товари, послуги. І хоча держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю (ст. 42 Конституції України), ніхто з нас не застрахований від покупки неякісного товару. Та й повернути такий товар не завжди вдається».

3

«Тому кожен повинен бути компетентним у сфері реалізації своїх споживчих прав, знати, як вирішити правовий спір, якщо справа все ж таки дійде до суду, адже захист прав споживачів – складова частина захисту прав людини», – резюмував правник.

4

Долучилися до правопросвітницької роботи цього дня й працівники бюро правової допомоги. Так, головний спеціаліст Олешківського бюро правової допомоги Тетяна Бабаскіна провела вуличне інформування мешканців м. Олешки. Вона повідомила, хто має  право на безоплатну вторинну правову допомогу, розказала про основні права споживачів та механізм захисту у випадку їх порушення.

5 6

Білозерське бюро правової допомоги також не залишило без уваги споживачів. В  рамках реалізації урядового проекту «Я маю право» спеціалісти бюро Альона Василевич та Наталія Нечай на території ринку смт. Білозерка провели вуличне інформування населення, присвячене Всесвітньому дню захисту прав споживачів.

7 8

Правники ознайомили громадян з визначеним законодавством переліком прав споживачів, повідомили, як діяти та куди звертатися в разі порушення цих прав, а також розказали  про порядок захисту прав споживачів у суді.

9Головні спеціалісти Високопільського бюро правової допомоги Анастасія Садигова та Нововоронцовського бюро Світлана Гаврикова провела лекції для учнів 11-го класу Високопільської загальноосвітньої школи та десятикласників  Нововоронцовської ЗОШ № 2.10

Діти переглянули навчальний фільм, присвячений захисту прав споживачів, який весело та доступно пояснює підліткам сутність прав людини.

Для непрацюючих громадян на базі Нововоронцовського районного центру зайнятості Світлана Гаврикова провела семінар з питань захисту прав споживачів. Вона роз’яснила присутнім, що відносини між споживачами, виробниками і продавцями, а також права споживачів та механізм їх захисту – регулюються Законом України «Про захист прав споживачів».

Начальник Великоолександрівського бюро правової допомоги Ольга Соколенко для учнів 6-го класу Великоолександрівської школи № 2 провела тематичний урок на тему: «Освідчений споживач – грамотний споживач!». Під час викладення матеріалу діти зуміли визначитися з поняттями «споживач» та «виробник».

11

Фахівець бюро також розповіла про основні права споживачів згідно з міжнародним та українським законодавствами. Не обійшлося й без практичного завдання, в ході якого діти розвинули свої вміння аналізувати інформацію про товар по його маркуванню.

Перейшовши до наступної частини уроку, Ольга Соколенко представила аудиторії відеоролик, де були висвітлені відповідні життєві ситуації.

Сьогоднішнє спілкування з правником, безумовно, діти запам´ятають надовго, адже таке навчання сприяє вихованню в них грамотних споживачів, котрі знають та мають бажання відстоювати свої права!

12

З нагоди Всесвітнього дня захисту прав споживачів провели вуличне інформування й фахівці Голопристанського місцевого центру Ольга Боднар та Юлія Краснощок.

13

Спілкуючись з мешканцями Голої Пристані, вони розказали землякам про захист прав споживачів, про те, що можна обміняти товар, навіть належної якості, відповідно до ст. 707 Цивільного кодексу України. Також працівники місцевого центру повідомили, як діяти та куди звертатися в разі порушення прав споживачів та про порядок їх захисту у суді.

По завершенні заходів усі отримали пам´ятки, розроблені Міністерством юстиції України в рамках проекту «Я МАЮ ПРАВО!» та інформаційні буклети системи БПД.

 


Довідка. Всесвітній день захисту прав споживачів святкується щороку 15 березня – у цей день 1961 року президент США Джон Кеннеді виступив в Конгресі. У виступі були сформульовані чотири головних права споживача: право на безпеку; право на якість товарів і послуг; право на достовірну інформацію про них; право захищати свої споживацькі претензії в суді. Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.

Україна перша серед республік СРСР ще в травні 1991 року прийняла Закон «Про захист прав споживачів». Була створена Державна інспекція з питань захисту прав споживачів, яка через рік отримала статус Державного комітету України у справах захисту прав споживачів.