назад

Зміни у земельному законодавстві: використання та міна землями у масиві

zemlja-1На даний час відбулися важливі зміни у земельному законодавстві, які стосуються широкого спектру питань, потребують вивчення та роз’яснення для запобігання випадків зловживання ними. Відділ «Новомиколаївське бюро правової допомоги» Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги продовжує працювати для визначення та вирішення першочергових спільних правових потреб Новомиколаївського району. 

1 січня 2019 року набув чинності Закон України від 10 липня 2018 року № 2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні».

Проаналізувавши основні зміни, які вступили в законну силу в 2019 році, можна розподілити їх на вісім основних частин, це – використання та міна землями у масиві; строковий сервітут; емфітевзис приватних земель обмеують строком дії, землі колективної власності отримали розпорядника; уточнено статус земель КСП; новий порядок використання нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок та часток (паїв); використання та розпорядження землями колективної власності діючого КСП; полезахисні лісові смуги більше не лісові землі.

Сьогодні розглянемо першу частину змін – використання та міна землями у масиві. Земельний кодекс України зокрема доповнено ст. 371, згідно з якою: 1. Дозволяється використовувати земельні ділянки сільгосппризначення (для ведення особистого селянського господарства, фермерського господарства), які розташовані в масиві, для ведення товарного сільгоспвиробництва без зміни їх цільового призначення. Тож власник або землекористувач отримає змогу використовувати земельні ділянки масиву для ведення товарного сільгоспвиробництва, що фактично є сільгоспдіяльністю (не для власного використання, а з метою отримання фінансової вигоди), без зміни цільового призначення. Раніше така можливість надавалась щодо земель особистого селянського господарства.

Власники земельних ділянок усіх форм власності, розташованих у масиві земель сільгосппризначення, можуть обмінюватися такими ділянками. Тобто з 01 січня 2019 року здійснити міну можна тільки земельними ділянками, розташованими в одному масиві. Власники та орендарі сільгоспземель, розташованих в одному масиві, на період дії договору оренди можуть обмінюватися належними їм правами користування шляхом укладення між собою договорів оренди, суборенди.

Зверніть увагу! Обмін земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві, на іншу ділянку, розташовану у цьому ж масиві, здійснюється тільки в разі однакової нормативної грошової оцінки цих ділянок або якщо різниця між їхніми оцінками становить не більше 10 %. Таким чином, обмінятися нерівноцінними земельними ділянками стане неможливим. Такий обмін на підставі ст. 371 ЗК не підпадає під дію мораторію.

Орендар істотної частини масиву (оренда, емфітевзис земель масиву загальною площею більш ніж 75 % земель усього масиву) має право орендувати або оформити в суборенду інші ділянки масиву за умови передачі взамін власнику/користувачу іншої землі, якщо має місце черезсмужжя невикористання земельних ділянок та створюються перешкоди у раціональному використанні земель. Тож з метою припинення черезсмужжя користувач істотної частини має право запропонувати іншому власнику/користувачу замість ділянки, яка перешкоджає раціональному використанню, іншу ділянку. Кожен буде задоволений. У будь-якому разі для використання такої норми сторони мають дійти згоди та оформити документально оренду/суборенду земельних ділянок.

Довідково: черезсмужжя – розташування між декількома земельними ділянками, що належать на праві власності одній особі та розташовані в одному масиві земель сільгоспризначення, земельних ділянок, що належать на праві власності іншій особі. Орендарю істотної частини масиву не потрібно отримувати згоду орендодавця для передачі такої земельної ділянки в суборенду. Аналогічні норми наводяться у ч. 1 ст. 8 Закону України «Про оренду землі»Також Закон України «Про оренду землі» доповнено ст. 8², яка розкриває особливості набуття та реалізації права оренди на земельні ділянки, розташовані у масиві (про міну, порядок її пропонування та вимоги до звернення, суборенду, відшкодування майнової шкоди, можливість визнання договору оренди/суб­оренди укладеним за рішенням суду тощо).

Що стосується ділянок під польовими дорогами (державної або комунальної власності), які розташовані у масиві, то: вони передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам/користувачам суміжних земельних ділянок на строк 7 років; в оренду передаються дороги тільки за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників та користувачів до належних їм земельних ділянок; землевласник/користувач на власний розсуд використовує польову дорогу – для проходу (проїзду) до інших земельних ділянок або для вирощування сільгосппродукції. Отже, нарешті проблему польових доріг розв’язано.

Звертатися для оформлення користування необхідно до розпорядника земель сільгосппризначення згідно зі ст. 122 ЗК України (за межами населених пунктів до обласного Держгеокадастру, у межах – до сільської, селищної, міської ради). Крім того, землекористувач самостійно вирішує, як використовувати дорогу, адже дуже часто дорогу розорюють та засіюють. Прийнятою нормою виключається таке порушення з боку користувача, як засіяння польової дороги, – він має на це право.

Далі буде!

За додатковими консультаціями з правових питань, ви завжди можете звернутись до фахівців відділу «Новомиколаївське бюро правової допомоги», розташованого по вул. Соборності, 84 в смт. Новомиколаївка, тел. (04461) 9-33-31.