Останніми тижнями країною прокотилася хвиля звинувачень у розкраданні та/або перепродажі через торгівельні мережі гуманітарної допомоги у значних розмірах. Поки що з цим розбираються відповідні органи й структури, слід нагадати про відповідальність за такі дії. Це й робить у своїй консультації фахівчиня з комунікації Дніпровського міського центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Вікторія Пльохіна.
У відповідь на злочинні дії з гуманітарною допомогою, яка може надаватися як у грошовій формі, так і у вигляді певних речей чи предметів побуту українськими й іноземними донорами, що є адресною та безоплатною для одержувача, Уряд запровадив зміни до чинного законодавства, збільшуючи відповідальність за нецільове використання предметів благодійництва, пожертвувань, виконань робіт чи надання послуг. Так, 24 березня 2022 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за використання гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану» (законопроект № 7146). Зокрема, Кримінальний кодекс України доповнено статтею 201-2 «Незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги».
Отже, нецільовим використанням гуманітарної допомоги вважається її присвоєння, продаж чи обмін на інші види товарів з метою особистої наживи.
Як зазначено у пояснювальній записці до проекту Закону, Законом України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану” від 3 березня 2022 року процедуру визнання соціально значущих товарів гуманітарною допомогою, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України, без прийняття відповідних рішень було значно спрощено. Тим самим, Постановою № 224 від 7 березня 2022 року було розширено відповідний перелік товарів, які можна віднести до гуманітарної допомоги.
У Кримінальному кодексі зазначено, що продаж предметів гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги або укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном з метою отримання прибутку, вчинені у значному розмірі, повторно або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням службового становища, або у великому розмірі, а також ці ж незаконні дії із гуманітарною допомогою, вчинені організованою групою або в особливо великому розмірі, або під час надзвичайного або воєнного стану, є неправомірним.
За ці дії відтепер можливе застосування таких санкцій:
- штраф від 2-х до 3-х тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 34-х до 51 тис грн;
- виправні роботи до 2-х років;
- обмеження волі до 4-х років;
- ув’язнення від 3-х до 7-ми років з конфіскацією майна або без такої (за нецільове використання гуманітарної допомоги в особливо великому розмірі).
Дії, передбачені цією статтею, вважаються вчиненими у:
– значному розмірі, якщо загальна вартість товарів, безоплатної допомоги або грошової допомоги у тисячу й більше разів перевищує встановлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян;
– великому розмірі, якщо загальна вартість товарів, безоплатної допомоги або грошової допомоги в три тисячі та більше разів перевищує установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян;
– особливо великому розмірі, якщо загальна вартість товарів, безоплатної допомоги або грошової допомоги в п’ять тисяч і більше разів перевищує установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Важливо! Треба пам’ятати, що відповідальність за використання гуманітарної допомоги не за призначенням настає не лише під час воєнного стану. Такий період виступає обставиною, за наявності якої покарання буде значно тяжчим, ніж у мирний час.