назад

На що має звертати увагу споживач під час купівлі онлайн

Чи регулює законодавство сферу електронної комерції і на що має звертати увагу споживач під час онлайн-шопінгу – пояснює заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Ольга Чорна.

На перший погляд може здаватися, що сфера інтернет-продажів нічим і ніким не контролюється. Та насправді це не так.  Правові відносини у сфері електронної комерції під час вчинення електронних правочинів регулює Закон України «Про електрону комерцію». До основних принципів у сфері електронної комерції, зокрема, належать:

  • рівність і охорона прав учасників відносин у сфері електронної комерції;
  • дотримання вимог законодавства, правил професійної етики, повага до прав, свобод, законних інтересів учасників відносин у сфері електронної комерції;
  • забезпечення належної якості товарів, робіт та послуг, що реалізуються у сфері електронної комерції;
  • забезпечення доступу до інформації всіх учасників відносин у сфері електронної комерції;
  • доступність комерційних електронних повідомлень та можливість обмеження їх надходження;
  • дотримання законодавства про державну мову.

Одна із вимог, яку законодавство встановлює до продавців (виконавців, постачальників) товарів, робіт, послуг в електронній комерції, – забезпечити прямий, простий, стабільний доступ інших учасників відносин у сфері електронної комерції до інформації про повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця; розташування юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи – підприємця; адресу електронної пошти та/або адресу інтернет-магазину; ліцензію (серія, номер, строк дії та дата видачі), якщо господарська діяльність підлягає ліцензуванню; інші відомості, що відповідно до законодавства підлягають оприлюдненню. Якщо такої інформації немає, споживач має замислитися, чи варто йому купувати товар або сплачувати за послуги.

Продавець (виконавець робіт/послуг) під час виконання електронного правочину зобов’язаний забезпечити повну відповідність предмета електронного договору, погодженого сторонами, кількісним та якісним характеристикам товару/послуг/ робіт.

Права клієнтів у сфері цифрової комерції визначаються Законом України «Про захист прав споживачів» і реалізуються з урахуванням особливостей, встановлених законом «Про електронну комерцію».

Розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися з використанням платіжних інструментів, електронних грошей, шляхом переказу коштів або оплати готівкою з дотриманням вимог законодавства щодо оформлення готівкових та безготівкових розрахунків. Це правило закріплене у статті 13 Закону України «Про електронну комерцію».

Продавець (виконавець), оператор платіжної системи або особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати клієнту електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку. Цей документ засвідчує факт оплати і є гарантією захисту прав споживача.