назад
31.10.22

Проведення реєстраційних дій в автоматичному режимі

Після ведення воєнного стану українське законодавство зазнає певних змін, адаптуючись до нових вимог та потреб. Зокрема, відбулися деякі корективи щодо запровадження підприємницької та громадської діяльностей в Україні. Окремої уваги заслуговує дотримання державою курсу щодо впровадження електронної системи надання послуг та протидії рейдерству, так як під час бойових дій вірогідність появи такого явища зростає.

12 травня 2022 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству», який, зокрема, містить норми щодо особливостей вчинення реєстраційних дій за допомогою Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, а 26 вересня 2022 року набрали чинності зміни до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Отож, частиною першою статті 25-1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» визначений перелік реєстраційних дій, які можуть проводитись в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг без участі державного реєстратора:

  • державна реєстрація фізичної особи підприємцем;
  • державна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу – підприємця;
  • державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем, крім державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця у зв’язку з її смертю, оголошенням померлою або визнанням безвісно відсутньою;
  • державна реєстрація створення юридичної особи на підставі модельного статуту;
  • державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що проводиться виключно на підставі відомостей, зазначених керівником юридичної особи у заяві, та не потребує рішення учасників юридичної особи, зокрема зміна місцезнаходження юридичної особи, видів діяльності, інформації для здійснення зв’язку з юридичною особою;
  • державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що потребує рішення учасників юридичної особи (крім рішень щодо розміру статутного (складеного) капіталу, розміру часток у статутному (складеному) капіталі, складу учасників чи керівника юридичної особи), – за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами;
  • державна реєстрація рішення про припинення юридичної особи або про відміну рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, – за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками чи відповідним органом юридичної особи, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами.

Також, відповідно до частини 4 цієї статті додано державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем у зв’язку з її смертю або оголошенням її померлою. Вона проводиться програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру у разі отримання у порядку інформаційної взаємодії відповідних відомостей з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

Для проведення державної реєстрації фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи використовують засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

Програмне забезпечення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань встановлює наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій та/або у разі державної реєстрації фізичної особи підприємцем – відсутність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей про таку фізичну особу – підприємця. За відсутності таких відомостей програмне забезпечення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань забезпечує проведення державної реєстрації. У разі наявності відповідних відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи інформуються про це.

Відповідні реєстраційні дії можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Варто зауважити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 березня 2022 року № 209 “Деякі питання державної реєстрації в умовах воєнного стану та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164″ державна реєстрація проводиться невідкладно після отримання у повному обсязі належних документів для державної реєстрації. Сплата адміністративного збору може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа.

Адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії.

Консультацію підготував заступник начальника відділу організації надання безоплатної вторинної правової допомоги Регіонального центру з надання БВПД у місті Києві Кирило Валько.